بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده از دیروز صبح در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت اما در اقدامی نادر، نمایندگان مجلس به کلیات این لایحه رأی مثبت ندادند. رأی منفی مجلس به کلیات لایحه بودجه، به دلیل ایرادات نمایندگان نسبت به لایحه خصوصاً در حذف یارانه‌ها بود و شاید هم واکنش تند دولتی‌ها در چند روز اخیر نسبت به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال 95، در این رأی بی‌سابقه، بی‌تأثیر نبوده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۰۶

نمایندگان مجلس در جلسه علنی یکشنبه پس از استماع سخنان نمایندگان مخالف و موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق با 83 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه 97 موافقت نکردند.لایحه بودجه سال 1397 به دلیل تصمیمگیری درباره قیمت بنزین و نحوه حذف یارانه بیش از 30 میلیون نفر، بیش از لوایح سالهای قبل مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. کمیسیون تلفیق مجلس در بررسیهای خود طرح دولت برای گران کردن بنزین و گازوئیل را حذف کرد اما با قطع یارانه بیش از 30 میلیون نفر موافقت کرد. با این که اکثر نمایندگان از ممنوعیت گرانی بنزین و گازوئیل ابراز رضایت کردهاند، اما نسبت به مجوز کمیسیون تلفیق برای حذف یارانه بیش از 30 میلیون نفر، انتقادات فراوانی مطرح شده است. دیروز هم یکی از محورهای سخنان مخالفان لایحه بودجه، همین حذف یارانهها بود.

عدم توجه به کشاورزی و رفع خشکسالی، عملیاتی نبودن بودجه، شفاف نبودن درآمدها، جبران کسری بودجه ازطریق اوراق مشارکت، بیتوجهی به اشتغال، وابستگی به نفت و افزایش سهم برداشت از صندوق توسعه ملی از جمله هفت دلیل ردکلیات بودجه و ایرادهای مخالفان لایحه بودجه سال 97 بود.

با رأی منفی مجلس به کلیات لایحه بودجه، این لایحه دوباره باید به کمیسیون تلفیق مجلس برود و پس از اصلاحات مدنظر نمایندگان، ظرف 72ساعت دوباره به صحن بازمیگردد. احتمالا بررسی لایحه بودجه از ابتدای هفته آینده مجدداً در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

مـوافـقان

گامی برای حمایت از اقشار آسیبپذیر

محمد مهدی برومندی، نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با برشمردن نکات قوت لایحه بودجه سال 97، اختصاص اعتبار 2/5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی کشور را اقدامی برجسته و مثبت برشمرد و گفت: خوشبختانه در بخش کمک به اقشار آسیبپذیر در لایحه بودجه سال 97 مقرر شده که 50 هزار واحد مسکونی به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله سازمان بهزیستی واگذار شود، همچنین صندوق بیمه روستاییان و عشایر در لایحه بودجه مکلف شده کلیه روستاییانی که حداقل ده سال بیمه پرداخت کرده و به 60 سالگی رسیدهاند را بازنشسته و به آنها مستمری پرداخت کنند.

معافیت مالیاتی به عدالت نزدیک است

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سطح معافیت مالیاتی دو میلیون 300 هزار تومان تعیین شد که به عدالت نزدیک است و فاصلهها را کم میکند البته باید برای نخبگان و دانشگاهی و قضات تمهیدی بیندیشیم که قدرت خرید آنها حفظ شود. در صحن علنی به این مهم خواهیم پرداخت.

فقرزدایی و توجه به مسائل زنان

فاطمه ذوالقدر عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که دولت برنامههای مناسبی برای بهبود وضعیت اقشار ضعیف و آسیبپذیر جامعه در بودجه 97 ارائه کرده است، گفت: همسانسازی حقوق بازنشستگان و شاغلان در بودجه سال آینده نشانه توجه دولت به این افراد است.

ارقام منطقی ارز و نفت

رضا انصاری، نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی منابع مالی پیشنهادی دولت در بودجه 97 را منطقی توصیف کرد. رضا انصاری در جریان بررسی کلیات بودجه 97 در موافقت با کلیات این لایحه اظهار کرد: اصلیترین مفروضات بودجه یعنی نرخ تسعیر ارز، قیمت نفت و صادرات متناسب با واقعیتهای اقتصادی است.

کاهش چانهزنی در بودجه

رمضانعلی سبحانیفر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در لایحه بودجه سال 97 به جای این که مانند گذشته چانهزنی تأثیرگذار باشد، بودجهریزی بر مبنای عملکرد مبنا قرار گرفته شده است.

مخالفت با گرانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون تلفیق با هرگونه گرانی در سال آینده مخالفت کرد ؛ چراکه در زمان رکود اقتصادی نمیتوان به جامعه گرانی تحمیل کرد.

حشمتا... فلاحتپیشه افزود: این استدلال در کمیسیون تلفیق بالای 75 درصد رأی داشت که میتوان به مخالفت با افزایش 50 درصدی نرخ حاملهای انرژی اشاره کرد.

شفافیت و انضباط مالی

علی کاظمی باباحیدری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: کمیسیون تلفیق با حذف اضافه استفاده ماهانه از مازاد منابع نفتی توسط دولت کار بسیار خوبی انجام داد که این امر در جهت انضباط مالی بوده است. وی افزود: اصلاح هزار میلیارد ریال مابهالتفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام و میعانات به منظور شفافیت و انضباط مالی بوده است.

ساماندهی حقوقهای نجومی

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در لایحه بودجه سال 97 حقوقهای نجومی ساماندهی شده است. حسین مقصودی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق حقوقهای نجومی را تا حدودی ساماندهی کرد، حقوقهای بالای 14 میلیون تومان باید تا 35 درصد مالیات پرداخت کنند.

اولویتهای لایحه بودجه

جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در بیان نقاط قوت لایحه بودجه تاکید کرد: توجه به عدالت مالیاتی، اصلاح مالیات پلکانی و حقوق کارکنان، شفافیت مالی بر اعتبارات پرداخت شده به نهادهای عمومی، میزان نظارت را افزایش داده است، توجه به بافتهای فرسوده و حمایت از طرح تحول سلامت به شکل مدیریت شده از نقاط قوت این لایحه است.

انضباط مالی

داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با تأکید بر وجود انضباط مالی در تنظیم لایحه بودجه سال 97 گفت: نکاتی برجسته در این لایحه مورد توجه قرار گرفته که بخشی از آنها مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است. نماینده مردم قزوین، در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه بودجه سال 97 بر مبنای عملکرد تنظیم شده این در حالی است که در سالهای گذشته درصدی از بودجه به استانها تعلق میگرفت بدون آن که قیمت تمامشده خدمات مشخص شود.

مخـالفـان

حذف یارانهها اشتباه است

محمدحسین حسینزاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات با تاکید بر اینکه حذف یارانهها اشتباه استراتژیک است، گفت: بسیاری از مردم که این مبلغ جزئی را میگیرند به این مبلغ نیازمندند. خیلی از مردم صورتشان را با سیلی سرخ میکنند، اینها مسائلی است که نمیتوان در صحن بیان کرد.

استقراض خارجی را ممنوع کنید

نادر قاضیپور، نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: استقراض خارجی را ممنوع کنید زیرا این درآمدها بادکنکی است. قاضیپور با اشاره به اینکه سهم بودجه کل کشور در تولید ناخالص فقط 29 درصد بوده و اکنون این سهم 65 درصد است، ادامه داد: بزرگترین سهم به اوراق مشارکت است که گزارش دیوان محاسبات از بودجه 95 نشاندهنده عدم تحقق اوراق مشارکت و درآمد حاصل از آن است.

بودجه، عملیاتی نشده است

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه ساختار بودجهریزی کشور همچنان با اندک اصلاحات مانند شیوه سابق است، ادامه داد: برای بودجهریزی عملیاتی قدمهای اولیه برداشته شده و هنوز نمیتوان این بودجه را عملیاتی دانست؛ بودجه عملیاتی تعریف مختص به خود را دارد، اما متاسفانه نظام بودجهریزی کشور همچنان مانند گذشته بوده و تغییری نکرده است.

کشور با این اوراقها «اوراق» میشود!

سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کل بودجه عمرانی
60 هزار میلیارد تومان است و دولت میخواهد 194 هزار میلیارد تومان اوراق صادر کند، گفت: بهیقین کشور با این اوراقها
اوراق میشود! در حالی که همین امسال سود اوراق سال قبل را برای واردات گندم گذاشته است.

مردم از حذف یارانه گلایهمندند

زهرا سعیدی مبارکه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید برنامه هدفمندی به منظور بهرهبرداری از یارانهها ارائه کنیم. فقیرترین افراد اگر بدانند فرزندان آنها شاغل میشوند از حذف یارانه گلایه نمیکنند. حس بیعدالتی است که باعث میشود از یارانه خود دست برندارند. اعتقاد داریم دولت باید جرأت کند و برنامه منسجمی برای یارانهها ارائه، از افراد دهک پایین حمایت و منافع آن را صرف اشتغال کند.

رشد برداشت از صندوق توسعه ملی

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس گفت: در بودجه سال 97 برداشت از صندوق توسعه ملی حدود 200 درصد افزایش دارد، لذا نباید اجازه داد سرنوشت صندوق توسعه ملی همانند صندوق ذخیره ارزی شود.

قطع یارانه حدود 30 میلیون نفر

بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق آمار 40 درصد کشور زیر خط فقر نسبی و 32 درصد زیر خط فقر مطلق هستند، اما در مناطق روستایی این آمار به 60 درصد میرسد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس افزود: حال چگونه میخواهید یارانه نزدیک به 30 میلیون جمعیت را قطع کنید که اگر این کار انجام شود مطمئناً کنترل آسیبهای اجتماعی و تأمین امنیت غذایی که مهمترین فاکتور زندگی هر انسانی است، ناممکن خواهد بود.

متورم شدن بودجه

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از بیتوجهیها به کاهش حجم دولت در لایحه بودجه است. نهتنها دولت کاهش حجم ندارد، بلکه با افزایش بودجه متورمتر نیز شده است. کمیسیون تلفیق نیز این بزرگ شدن دولت را به رسمیت شناخته است.

بودجهریزی براساس عدالت نیست

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس بی توجهی به عدالت اجتماعی را از مهمترین اشکالات وارد به نحوه بودجهریزی دانست. وی در بیان انتظاراتی که در زمینه بودجهریزی داشته است، تصریح کرد: با توجه به هدفی که دولت اعلام کرده بود بودجهریزی به صورت عملیاتی پیگیری شود، اما مشاهده ردیفها، خلاف این مهم را نشان میدهد.

تراز منفی بودجه

علیاکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: منفی بودن تراز عملیاتی بودجه در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 4/4 درصد رشد داشته و از 80 به 83 هزار میلیارد تومان کسری افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: انتظار میرفت در بودجه و بحث اشتغال توجه شود، اما هیچ رویکرد مشخصی در خصوص اشتغالزایی در لایحه بودجه سال 97 مشاهده نمیشود.

نظر دولت

لایحه بودجه، به همه مشکلات کشور پاسخ نمی دهد

سخنگوی دولت گفت: قرار نیست لایحه بودجه، به همه مشکلات کشور در یک سال پاسخ مثبت دهد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامهوبودجه، عصر یکشنبه در صحن علنی مجلس و پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه سال 97 با تشکر از نمایندگان مخالف گزارش کمیسیون تلفیق و تقدیر از موافقان اظهار کرد: قرار نیست لایحه بودجه، به همه مشکلات کشور در یک سال پاسخ مثبت دهد، بودجه پیشبینی درآمد و برآوردی از مصارفی است که اگر در راستای سیاستهای مورد نظر هزینه شود میتواند ما را به اهداف مورد نظر نائل کند.

نظر کمیسیون تلفیق

افزایش قیمت حاملهای انرژی به نفع جامعه نبود

ابتدای جلسه علنی روز گذشته، علیاصغر یوسفنژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت : عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی که برای دولت سخت بود به دلیل مسائل اجتماعی از لایحه بودجه حذف شد، اما جایگزینی برای آن در نظر گرفته شد تا دولت بتواند در امر اشتغالزایی فعالیت کند.وی توضیح داد: بر این اساس 60 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در لایحه بودجه در نظر گرفته شد و جای خوشحالی است که بگویم اشتغالزایی در ردیفهای خاص دیده شد تا میزان رصد و نظارت آن افزایش پیدا کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 این کمکها در بودجه برای دستگاههای مختلف مدیریت، هدفمند و قابل نظارت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها