پشت پرده تخریب ایران در نشست مجمع جهانی اقتصاد

دسیسه داووس

اجلاس داووس در حالی برگزار شده است که در این اجلاس شاهد صف‌آرایی و وارد کردن برخی اتهامات و ادعاهای بی‌اساس و تکراری از سوی کشورهای عربی با همراهی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم.
کد خبر: ۱۱۱۶۷۸۲

در این اجلاس، نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و اردن به فضاسازی علیه ایران پرداخته و با طرح ادعاهای بیاساس مدعی دخالت ایران در کشورهای منطقه شدند.

از جمله این ادعاهای ضدایرانی میتوان به مواضع ملک عبدا... دوم، پادشاه اردن اشاره کرد که مدعی شد: کشور عربستان به ریاست ملک سلمان نقش فعالی دارد و در مقابل دخالتهای ایران و گروههایی که از آنها حمایت و کشورهای عربی را تهدید میکند خطوط قرمزی قرار میدهد.

وی با هشدار نسبت به وقوع جنگ مدعی شد، ایران در منطقه دخالت میکند. بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی نیز در همراهی با اعراب در برخی از دیدارهای خود در حاشیه نشست داووس از قبیل دیدار با صدراعظم آلمان، نخستوزیران کانادا و بلژیک، باز هم علیه ایران سخن گفت.

ادعاهای مقامات عرب در اجلاس داووس در حالی مطرح میشود که جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ایجاد راهحلهای مسالمتآمیز برای بحرانهای منطقه بوده و برای ریشهکن کردن تروریسم تلاشهای فراوانی کرده است و همانطور که مقامات کشورمان همواره تاکید میکنند ایران به دنبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه است؛ نه درگیری و ایجاد تنش.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در توییتی در صفحه شخصی خود به این مواضع ضدایرانی واکنش نشان داد و نوشت: هر قدر بوقهای تبلیغاتی ترامپ و همدستانشان، حقایق جایگزین (تقلبی) تولید کنند، هر میزان که عربستان سعودی بازی تبلیغاتی چشمانداز نورانی (اشاره به ادعای وزیر خارجه سعودی در داووس) راه بیندازد و هر قدر آمریکا بکوشد شکست داعش را به نام خود ثبت کند، نمیتوانند این واقعیتها را تغییر دهند؛ ایران بود که برای شکست دادن داعش به کمک مردم عراق و سوریه شتافت و آمریکا و عربستان سعودی بودند که به داعش سلاح دادند.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل نیز با انتشار پستی در توییتر نوشت: صفآرایی سعودی، امارات و بحرین در داووس علیه تهران خطای راهبردی است. فراموش نکنید در روزهای سخت اشغال کامل کویت توسط صدام، ما در کنار همسایه عرب خود و مردم کویت مردانه ایستادیم. کاخ سفید و موساد از شما به عنوان دستمال یکبار مصرف استفاده میکنند، اما همسایگی و مسلمانی ما ابدی است.

همراهی غرب با لابی اعراب

البته به نظر میرسد در این اجلاس، علاوه بر لابی اعراب در جهت تشدید ایران هراسی، غرب نیز با این روند همراهی کرده است، چرا که به عنوان نمونه، ایران و آنچه فعالیتهای بیثباتکننده ایران در منطقه نامیده میشود محور گفتوگوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا و ترزامی، نخست وزیر انگلیس بود.

به نقل از سخنگوی دفتر نخستوزیری انگلیس، دو طرف همچنین در مورد فعالیتهای موشکی ایران و تداوم تلاشها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای تأکید کردند.

ترامپ هم بخشی از اظهارات خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس را به تکرار اتهامات ضدایرانی اختصاص داد و بار دیگر کشورمان را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هستهای متهم کرد.

تکرار ادعاهای ضد ایرانی در سازمان ملل

طی یکی دو روز اخیر، علاوه بر همراهی غرب با لابی اعراب علیه ایران در اجلاس داووس، شاهد طرح ادعاهای کشورهای مرتجع منطقه و غرب علیه ایران در سازمان ملل نیز هستیم. نماینده دائم عربستان در سازمان ملل بار دیگر با طرح ادعاهای بیاساس گفت ایران رفتارهای خصمانهای در سطح منطقه و بینالملل دارد.

همچنین در ادامه شاهد استفاده ابزاری از شورای امنیت سازمان ملل هستیم و در این خصوص اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف بررسی آنچه کمک ایران به حوثیهای یمن خوانده میشود، به واشنگتن خواهند رفت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اعضای شورای امنیت قرار است آنچه مقامات آمریکایی از آنها به عنوان بقایای موشک ارسال شده توسط ایران برای یمنیها عنوان کردهاند را مورد بررسی قرار داده و دیدارهایی نیز در کاخ سفید داشته باشند.

موضعی از روی ضعف

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در گفتوگو با جامجم گفت: به طور مسلم کشورهای مرتجع عربی، صهیونیستها و برخی کشورهای غربی خصومت عمیقی با ایران دارند که سبب میشود به طور دائمی در دستگاههای تبلیغاتی و رسانهای آنها منعکس شود.

وی با بیان این که دلایل چنین اظهاراتی به موفقیت منطقهای ما مربوط میشود، تصریح کرد: قدرت منطقهای ایران به واسطه مقابله با تروریستها و از بین بردن داعش، همچنین فراهم کردن زمینههای ائتلاف منطقهای افزایش یافته است.

این کارشناس مسائل منطقه، لابی اعراب و همراهی غرب با آنها را در اجلاس داووس در ادامه تشدید ایران هراسی عنوان کرد و گفت: آنچه در داووس مشاهده کردیم همپیمانی و همصدایی رژیمهایی است که در مسیر ضعف قرار دارند و مواضع ضد ایرانی آنها یک نوع مکانیسم برای نجات خودشان است. بنابراین طنین صدایی که از داووس میشنویم از سر قدرت نیست، بلکه به دلیل ضعف و ناتوانی است.

قنادباشی این گونه مواضع ضد ایرانی در داووس را بیانگر واکنشهای انفعالی در برابر قدرت ایران عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حالی که تلاش بسیاری در جهت مبارزه با تروریسم در منطقه دارد متهم به دفاع از تروریسم میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها