راپورت‌های میرزا ادریس‌

از قضا سرکنگبین صفرا فزود...

الیوم در اندرونی همایونی نشسته بوده و دل به غزلیات خواجه سپرده بودیم و در نوشانوش ابیات بودیم که ملاحظه فرمودیم خشایار با چند دبه ماست پرچرب به اندرونی آمده و بشکن و بالا می‌اندازد. فرمودیم اینها چیست؟
کد خبر: ۱۱۰۹۴۳۶

عارض شد: ماست تصدقت گردم!

فرمودیم: کور نیستیم می‌بینیم ماست است، این همه برای چه؟

گفت: قربانت گردم امروز بر دکه کاغذ اخباری دیدیم که وزیر صحت و بهداشت جایی فرموده‌اند: روغن پالم سرطان‌زا نیست...

فرمودیم: روغن پالم چیست؟

عارض شد: یک نوع روغن صنعتی خاص است.

فرمودیم: ماست که تکلیفش معلوم است شیر را می‌جوشانند نیم گرم که شد یک قاشق مایه می‌زنند می‌شود ماست این پالم توی ماست چه می‌کند؟

عرض کرد: تصدقت آن مال دوره شما بود که جمعیت کم بود و احشام بسیار، الان این‌گونه نیست و جمعیت زیاده شده و ماست هم جزء لاینفک سفره رعیت است.

فرمودیم: خب حالا قصه سرطان‌زا بودنش چیست؟

گفت: سال گذشته در همین ممالک محروسه بلوایی شد که بیا و ببین که‌این روغن‌ها لبریز پالم است و پالم هم سرطان‌زا بوده و ملک الموت را مهمان بیوت رعیت می‌کند.

فرمودیم: حالا می‌فرمایند سرطان‌زا نیست؟

عارض شد: بلی.

فرمودیم: تحقیق و تفحصی پشتش بوده؟

عرض کرد: والله اعلم.

گفتیم: اگر تحقیقی پشتش بوده و ثابت شده که الحمدلله اگر نه که خدا به خیر کند. به قول حضرت مولانا برخی خوراکی‌ها گاه اثر برعکس می‌گذارند و این خود از عجایب روزگار است. عرض‌کرد: همین طور است.

من بعد ذلک قلم کاغذ خواستیم سیاهه بنگاریم بدهیم پیک برساند به وزارت فخیمه صحت و بهداشت که بر این موارد هم تحقیق و تفحصی بکنند بلکه فرجی شد ما بتوانیم از این دنیا لذتی ببریم. این‌گونه نگاشتیم:

به خدمت وزیر فخیمه وزارت صحت و بهداشت.

من بعد سلام و تهیت امر می‌فرماییم در باب موارد زیر به اطبای تحت فرمان بفرمایید سر سراغ کنند و موارد زیر را به اثبات رسانده به اینجانب ابلاغ نموده بتوانیم از خورد و خوراک خودمان لذت ببریم:

ـ در فقره گلو درد و سرماخوردگی بفرمایید سیب‌زمینی سرخ کرده ضرر نداشته و اتفاقا مفید فایده است.

ـ در فقره رژیم لاغری لطف فرموده دستور فرمایید به اطبا کله پاچه و دیزی و برنج روغن چکان تجویز نموده و خلقی از رعیت علی‌الخصوص نسوان ممالک محروسه را از نگرانی برهانید.

ـ بفرمایید تحقیق کنند و به اثبات برسانند که پیتزا ساندویچ و کلا فست‌فودجات به‌جهت درمان امراض گوارشی و معده و روده (اعم از بزرگ و کوچک) بسیار نافع بوده و میلش برای بیماران توصیه می‌گردد.

ـ مرحمت نموده بفرمایید به جهت تقویت سامانه تنفس و اکسیژن‌رسانی بدن سیگار و قلیان رایگان بین رعیت‌ممالک محروسه توزیع کرده و در بیماری‌هایی چون نفس‌تنگی و آسم زیست اجباری در شهر طهران تجویز گردد.

امیدواریم حتی شده یک فقره از موارد بالا به اثبات رسیده و ما با این سن و سال بتوانیم باقی مانده عمر را در لذت خورد و خوراک گذرانده و شکر حی رزاق را به جای آوریم. زیاده فرمایش نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها