نگاه اول

شیرینی‌ها و تلخی‌های 2017

سال 2017 نیز با تلخی‌ها و شیرینی‌هایی همراه بود که باز‌خورد آن را از اشک و لبخندهای مردمان این کره خاکی می‌توان رصد کرد.
کد خبر: ۱۱۰۸۴۹۴

پایان جولان وحشیانه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه شاید شیرین‌ترین خبری بود که اکثریت ساکنان کره زمین از شنیدن آن خوشحال شدند و نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار و کشتار روزمره مردم بی‌گناه یمن به دست نظامیان سعودی تلخ‌ترین خبرهایی بودند که خاطر بسیاری را آزرده ساخت.

در کنار این رخدادها از جنجا‌ل‌آفرینی‌های ترامپ باید گفت که نه‌تنها به معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس بی‌اعتنایی کرد که با اعلام تصمیم جنجالی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خشم مسلمانان و غیرمسمانان را برانگیخت و علاوه بر این ماجراجویی‌های ترامپ علیه کره شمالی، ایران، روسیه و چین نیز همچنان ادامه یافت و به این ترتیب دونالد ترامپ چهره ناآرام‌‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا را نزد رسانه‌ها و افکار عمومی به تصویر کشید. اما ورای تحولات ریز و درشت سال 2017 که فهرست بلندی را می‌توان به آنها اختصاص داد، به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی در سال 2017 نیز از سیاست مبنی بر قدرت به عنوان پارادایم غالب در فضای بین‌الملل رنج برد.

پارادایمی که باعث به حاشیه رفتن بیش از پیش سازمان ملل متحد در مدیریت رخدادهای بین‌المللی شد و تلاش دبیرکل تازه نفس این سازمان انتونیو گوترش نیز ره به جایی نبرد. یاغی‌گری آمریکا در نشست‌های سازمان ملل متحد و حمایت بی‌چون و چرا از رژیم اسرائیل و حتی توسل به تهدید سایر کشورها برای پرهیز از مقابله با تصمیم ترامپ درخصوص بیت‌المقدس شاخصی از تلاش کشورهای قدرتمند برای تحمیل اراده خود بر اکثریت اعضای سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.

هر چند چنین اقداماتی بر تلاش جامعه جهانی برای عدالت‌محوری و باز توزیع ثروت و قدرت در سطح جهان خدشه وارد می‌سازد، اما رای قاطع اکثریت اعضای سازمان ملل متحد به قطعنامه مخالف با تصمیم ترامپ نشان داد هنوز می‌توان به غلبه سیاست مبتنی بر اخلاق و عدالت بر سیاست مبتنی بر قدرت امید داشت. با چنین نگاهی می‌توان انتظار داشت سال 2018 شاهد موفقیت‌های بیشتر محور مقاومت در مصاف با تروریست‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا باشیم و همچنین امیدوار باشیم که افکار عمومی منطقه و جهان بیش از پیش به ماهیت سیاست‌های دوگانه آمریکا و اروپا و آل‌سعود در مبارزه با تروریسم پی ببرند، چرا که از طریق گزار‌ش‌های رسانه‌ای بخوبی دریافتند که چگونه نیروهای آمریکایی صدها نفر از نیروهای تروریست داعش را در شهرهای رقه و ابوکمال سوریه به مکان‌های امن انتقال می‌دادند تا از آنها در فرصت مناسب استفاده ابزاری نمایند. با چنین نگاهی از سال 2017 خداحافظی می‌کنیم و پا به سال 2018 می‌گذاریم. سالی که جهان امیدوار است در آن بیشتر شاهد رخدادهای شیرین باشد تا رویدادهای تلخ و ملال‌آور.

دکتر مراد عنادی/ مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها