سوالی همیشه مطرح بود که عقاب دست‌آموز ایران درکجا آشیانه کرده است؟ که نشانی‌ها به دره‌ای در جنوب مازندران، غرب طالقان و شرق رودبار اشاره دارد.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۱۱

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ دره طویلی که در وسط رشته‌کوه البرز قرار گرفته است با نام الموت شناخته می‌شود. این دره در جنوب مازندران، غرب طالقان و شرق رودبار قرار گرفته و محلی برای زیست و تکثیر عقاب ایرانی است. بنابراین گزارش، الموت در لغت به معنای عقاب دست‌آموز است. این کلمه در اصطلاح به منطقه‌ای اختصاص پیدا کرده است که خداوندان الموت، قلعه‌های تاریخی آن را مقر و پایگاه تبلیغ آیین اسماعیلیه می‌دانستند.

منطقه الموت درگذشته با نام رودبار شناخته می‌شد. از جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان از قلعه حسن صباح نام برد. این قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است و قسمت غربی آن را با نام جورقلا و پیلاقلا می‌شناسند.

قلعه حسن صباح در شوال 654 هجری قمری به‌دستور هلاکوخان مغول به آتش کشیده و ویران شد. متأسفانه حفاری‌هایی که در دوره قاجار برای یافتن گنج در قلعه الموت انجام شده، سبب ویرانی بیشتر این قلعه شد.

هیر، وشته، زرآباد، اندج، کوچنان، یوج، کمنی و ویار از روستا‌های توریستی منطقه الموت به حساب می‌آیند. روستای کوچنان که در 10 کیلومتری شهر معلم کلایه قرارگرفته است، آب و هوای کوهستانی دارد و امامزاده‌هایی با عناوین امامزاده اسماعیل(ع) و امامزاده علی‌اکبر(ع) را در خود جای داده است. از جاذبه‌های گردشی و تفریحی این روستا می‌توان به تارولات و باغستان بزرگ پرندج اشاره کرد. خاطرنشان می‌شود؛ ولادیمیر بارتول، نویسنده اسلوونیایی در سال 1938 کتابی با عنوان الموت را به نگارش درآورده و منتشر کرد. جودیت تار، نویسنده آمریکایی نیز مجموعه رمان‌هایی را با موضوع الموت نوشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها