رسوایی جنسی اخیر هاروی واینستن که هالیوود و کل صنعت سینمای جهان را به لرزه درآورد، به مستندی افشاگرانه در شبکه بی.بی.سی تبدیل می‌شود. این مستند با عنوان «واینستن» تهیه می‌شود. منتقدان از واینستن به عنوان اولین اثر هنری و تصویری اسم می‌برند که درباره این افتضاح سینمایی و تهیه‌کننده منفور ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۷۱

مدیران بی.بی.سی این هفته اعلام کردند فیلم مستند آنها، یک کار بلند خواهد بود و با طول زمانی یک ساعت و نیمه‌ساخته خواهد شد. خط اصلی داستان این مستند، اختصاص به سقوط هنری هاروی واینستن دارد و بخش‌های دیگر کاری او را دربرنمی گیرد. به این ترتیب، کل داستان مستند به چند ماه اخیر برمی‌گردد و شروع آن با اتهام‌زنی تعدادی از بازیگران سینما به واینستن خواهد بود. در طول چند ماه گذشته، تعداد زیادی از بازیگران سرشناس سینما واینستن را متهم به تجاوز و آزار جنسی کردند. این موضوع بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های گروهی داشت و به دنبال آن، اتهامات مشابهی به دیگر چهره‌های سینمایی، ورزشی و حتی سیاسی وارد شد. این مساله، جنبشی با هشتگ «من هم» را به همراه داشت و از زنان خواسته سکوت خود را در مقابل بی‌حرمتی و سوءاستفاده جنسی بشکنند.

مستند واینستن فقط از فیلم‌های آرشیوی استفاده نخواهد کرد و حال و هوایی اصیل و ارژینال خواهد داشت. برای همین قرار است سازندگان آن با تعدادی از قربانیان پرونده واینستن گفت‌وگوهای اختصاصی انجام دهند. تا به حال افرادی مثل سلما هایک، رز مک گاون، آسیا آرگنتو و پاز دلا هوئرتا آمادگی خود را برای حضور جلوی دوربین این مستند اعلام کرده‌اند. شنیده می‌شود آنها در جلوی دوربین، قصد بازگو کردن ناگفته‌های تازه‌ای را در این باره دارند. در اطلاعیه بی.بی.سی آمده است: بعد از آن که بازیگران زن سکوت خود را شکستند، با موجی از حمایت همکاران خود در تمام رشته‌های فیلمسازی روبه‌رو شدند. تهیه‌کنندگان، فیلمسازان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و حتی مدیر برنامه‌هایی که تا پیش از این نمی‌توانستند (یا چندان مایل نبودند) در ملأعام درباره این موضوع حرف بزنند، حالا گام پیش گذاشته و آشکارا در این رابطه صحبت می‌کنند. این موضوع به هاروی واینستن ختم نمی‌شود و حتما افراد و اشخاص بیشتری را دربرمی‌گیرد. مستند واینستن قصد دارد در این باره صحبت کند که چگونه چنین پدیده‌ای به وجود آمده و امکان رشد و فعالیت پیدا می‌کند. پرسش مستند این است که چگونه می‌توان از تکرار چنین اتفاقات وحشتناکی جلوگیری کرد؟

به نوشته ورایتی، نکته جالب در ارتباط با مستند واینستن هنرمندی است که پشت دوربین آن قرار دارد. این مستند را خانم اورسلا مک فارلین، کارگردانی می‌کند. او قبل از این هم چند مستند تلویزیونی پرسروصدا کارگردانی کرده است. شبکه بی.بی.سی او را بهترین گزینه برای کارگردانی مستندی می‌داند که بشدت توجه مردم و محافل عمومی و رسمی را به خودش جلب کرده است. منتقدان هنری هم اظهار امیدواری می‌کنند مک فارلین با مستند خود، حق مطلب را درباره موضوع مطرح شده ادا کند. قرار است این مستند خیلی سریع آماده پخش شود.

مهبد آستانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها