وقتی لوئیز انریکه آخر فصل قبل، بارسا را ترک کرد و ارنستو والورده جانشین او شد، اکثر طرفداران بارسا نگران این نکته بودند که آیا تیمشان‌ با مربی جدید می‌تواند مقابل آماده‌ترین رئال سال‌های اخیر بایستد.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۶۳

بدشانسی والورده این بود که اولین محک جدی‌اش روی نیمکت آبی آناری‌ها، دو بازی رفت و برگشت مقابل رئال در سوپر جام اسپانیا شد. در روزهایی که شوک رفتن نیمار تمام اخبار بارسا را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود، رئالی‌ها توانستند در دو بازی با نتیجه 5 بر یک بارسا را شکست دهند تا والورده با این تجربه تلخ کار خود را در باشگاه کاتالانی آغاز کند. وقتی اعلام شد بازی ال کلاسیکو در نیم فصل اول قرار است در هفته هفدهم و روز 23 دسامبر (دوم دی) برگزار شود، خوشبین‌ترین هوادار بارسا نیز تصور نمی‌کرد تیمش در بهترین حالت ممکن به مصاف سفیدپوشان رئال برود.

از زمان بازی برگشت سوپرجام تاکنون، شرایط دو تیم کاملا تغییر کرده است. بارسا با هدایت والورده 24 بازی است که در لیگ‌های داخلی و اروپایی شکست نخورده و آخرین شکست آنها نیز به همان بازی برگشت سوپرجام در سانتیاگو برنابئو برمی‌گردد. تیم او حالا بعد از 16 بازی و کسب 42 امتیاز، به تنهایی در صدر ایستاده است. نکته جالب این که بر خلاف سال‌های گذشته، رئال تا اینجای لالیگا رقیب بارسا به حساب نمی‌آید، زیرا اختلافی 11 امتیازی بین این دو تیم وجود دارد. در واقع شاگردان زیدان، اتلتیکومادرید و والنسیا را بالاتر از خود می‌بینند که در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

زیدان بخوبی می‌داند که در صورت واگذاری نتیجه در بازی امروز، راه برای بیست و پنجمین قهرمانی بارسا در لالیگا بیش از پیش هموار می‌شود. از سوی دیگر، آنچه رئال و طرفدارانش را می‌ترساند، نتایجی است که بارسا طی چند سال اخیر در سانتیاگو برنابئو گرفته است. طی پنج فصل گذشته، این کاتالان‌ها بوده‌اند که با دست پر مادرید را ترک کرده و از شش بازی اخیر در خانه رئال، چهار بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. آخرین نمونه آن به بازی برگشت فصل گذشته بازی برمی‌گردد که لیونل مسی با گل خود در وقت‌های اضافه، پیروزی 3 بر 2 بارسا را رقم زد. فصل قبل از آن نیز شاگردان انریکه با پیروزی 4 بر صفر، دوران رافا بنیتز را در رئال پایان دادند.

با وجود فاصله 11 امتیازی میان دو تیم، عملکرد عالی شاگردان والورده و زیدان در بازی‌های اخیر موجب شده تا طرفدارانشان در سراسر جهان منتظر یکی از هیجانی‌ترین ال کلاسیکوهای سال‌های اخیر باشند. مسی این روزها بار دیگر به مرد اول تمام بازی‌های بارسا تبدیل شده و در 16 بازی لالیگا موفق به زدن 14 گل شده است. لوئیز سوارز نیز چند هفته‌ای می‌شود دوباره به اوج بازگشته و حالا آمار خود را به 9 گل در 13 بازی رسانده است. پائولینیو نیز با زدن شش گل تا اینجای فصل گلزن‌ترین هافبک لالیگا بوده است. در جبهه مادریدی‌ها، رونالدو توانسته در 25 بازی داخلی و اروپایی 20‌گل برای این تیم به ثمر برساند. یکی دیگر از دلخوشی‌های زیدان در این بازی، بازگشت بیل به ترکیب رئال است، او امید دارد بار دیگر بتواند مثلث BBC را در تیمش شکل بدهد.

ال کلاسیکو در تابلوی آمار و ارقام

این صد و هفتاد و پنجمین تقابل این دو تیم در جریان بازی‌های لالیگاست که سهم رئال 72 و سهم بارسا 69 پیروزی بوده است. در 33 بازی نیز دو تیم زمین را با نتیجه تساوی ترک کرده‌اند. در مجموع این دو تیم در تمام بازی داخلی و اروپایی تاکنون 235 بار مقابل یکدیگر بازی کرده‌اند که باز هم سهم پیروزی رئال بیشتر است و بازیکنان این تیم توانسته‌اند در مقابل 91 پیروزی بارسا، 95 پیروزی را به خود اختصاص دهند.

از سوی دیگر، آمارهای بارسا طی سال 2017 بسیار درخشان بوده است. این تیم در یک سال اخیر 117 گل به ثمر رسانده و 28 گل خورده است و همین آمار باعث شده تا بهترین عملکرد این باشگاه از سال 2010 تاکنون باشد. بارسا طی یک سال اخیر میلادی 98 امتیاز در بازی‌های لالیگا به‌دست آورده و کسب پیروزی در بازی امروز می‌تواند رکورد صد امتیاز رئال را در سال 2012 پشت سر بگذارد.
البته رکورد در این زمینه در دست خود آبی اناری‌پوشان است که سال 2012 میلادی 103 امتیاز به‌دست آوردند.

یکی دیگر از آمار‌های قابل توجه بازی امروز، فاصله 11 امتیازی میان دو تیم است که تاکنون هرگز به این اندازه نبوده است. در سال 2008 بارسلونا تحت هدایت پپ گواردیولا 9 امتیاز بیشتر از سفیدپوشان داشت و با پیروزی 2 بر صفر توانست آن را به 12 امتیاز برساند. در سال 2006 هم آبی اناری‌ها در حالی به مصاف مادرید رفتند که اختلاف‌شان ده امتیاز بود، اما سفیدپوشان توانستند در سانتیاگو برنابئو پیروز شوند و اختلاف را به هفت امتیاز کاهش دهند. یکی از سنت‌های همیشگی طی سال‌های اخیر در بازی ال کلاسیکو، رد و بدل شدن کارت‌های متعدد زرد و قرمز بوده است. در شش فصل اخیر طی جریان بازی این دو تیم 97 کارت زرد و شش کارت قرمز از جیب داوران خارج شد. سرخیو راموس، کاپیتان رئال در این زمینه رکورد دار است به‌طوری که در 9 بازی ال‌کلاسیکو اخیر، سه‌بار اخراج شده که آماری بسیار عجیب به حساب می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها