محکومیت شدید وتوی واشنگتن به قطعنامه قدس در شورای امنیت

آمریکا در گوشه رینگ

14 عضو شورای امنیت از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره قدس حمایت کردند و تنها آمریکا که بشدت منزوی شده و در گوشه رینگ افتاده بود، مجبور شد آن را وتو کند. سال‌ها بود که آمریکا مجبور به استفاده از حق وتو برای دفاع از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشده بود. تصمیم نابخردانه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها یک انتفاضه جدید را کلید زد بلکه افکار عمومی جهان را علیه واشنگتن نیز برانگیخت. روز دوشنبه به پیشنهاد مصر یک قطعنامه جدید در باره سخنان اخیر ترامپ مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تهیه شد که در آن بر عدم تغییر وضعیت قدس تاکید شده است. تمامی اعضای شورای امنیت با این پیش‌نویس موافق بودند بجز آمریکا.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۹۸

نماینده مصر در این نشست گفت: این پیش‌نویس از همه می‌خواهد در مورد نواحی مورد مناقشه مطابق قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل عمل کنند. وی از تمامی اعضای سازمان ملل خواست به این قطعنامه رای مثبت دهند.

اما نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با تاکید بر پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: اگر ما اجازه بدهیم قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت تصویب شود در حقیقت به جنبش به اصطلاح بایکوت، سرمایه‌گذاری نکردن و تحریم (اسرائیل) جان تازه‌ای بخشیده‌ایم و این پشتیبانی سبب خواهد شد آمریکایی‌ها احساس گناه کنند. وی همچنین ادعا کرد: «سازمان ملل همواره اسرائیل را محکوم می‌کند.» این در حالی است که تاکنون بارها واشنگتن برای حمایت از اسرائیل در شورای امنیت از حق وتو استفاده کرده است. تنها در سال 2016 در دوران باراک اوباما بود که آمریکا برای نخستین بار از این حق استفاده نکرد و به همین دلیل اسرائیل به دلیل گسترش شهرک‌سازی‌ها مورد مواخذه قرار گرفت. بلافاصله بعد از اعلام وتوی آمریکا لابی آیپک از آمریکا به سبب این کار تشکر کرد. بنیامین نتانیاهو نیز به شکلی ذوق‌زده گفت «نیکی هیلی، به تنهایی همه را مغلوب کرد».

با این حال وتوی آمریکا با محکومیت گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان مواجه شد. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) این اقدام را نمونه‌ای از سیاست سلطه‌طلبانه و عربده‌کشی آمریکا در مقابل نهادهای بین‌المللی دانست. جنبش حماس یک بار دیگر از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان خواست از توافق‌نامه اسلو خارج شود. ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت گفت: ما با تصمیم آمریکا درباره قدس به صورت قاطع مخالفیم. رای وتو نمی‌تواند به تصمیمات تحریک‌آمیزی که در ضدیت با قوانین بین‌المللی است، مشروعیت بدهد. تصمیم یکجانبه آمریکا هیچ چیزی را برای فلسطینیان تغییر نمی‌دهد و قدس قلب تپنده و تاریخ ما باقی خواهد ماند. دولت خودگردان از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است طی یک نشست فوق‌العاده این موضوع را بررسی کند. ناظران احتمال می‌دهند در این نشست کشورهای جهان به صورت یکپارچه از فلسطین حمایت کنند.

وزیر خارجه ترکیه وتو شدن قطعنامه شورای امنیت درباره قدس را شوکه‌کننده خواند. وزارت خارجه لبنان نیز از آن ابراز تأسف کرد و وزارت خارجه سوریه نیز با صدور بیانیه شدید اللحنی گفت: واشنگتن با استفاده از حق وتو حمایت نامحدود خود از رژیم نژادپرست و شهرک‌ساز صهیونیسم و دشمنی شدیدش با امت عرب را ثابت کرد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب در روزنامه رای الیوم درباره وتوی آمریکا نوشت: این وتو سیلی به صورت اعراب میانه‌رو بود . وی افزود: این وتو سیلی به دولت‌های میانه‌روی عربی است که مواضع منعطفی را در قبال اقدام ترامپ اتخاذ کرده و مانع هرگونه اعتراضی در شهرهای خود شدند و به دستگاه‌های رسانه‌ای خود دستور دادند نسبت به انتفاضه قدس بی‌توجه باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها