«به وقت شام» فیلمی متفاوت و کم‌نظیر در سینمای ایران است

حاتمی‌کیـا در اوج

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردانی که بیشتر او را با ساخت آثاری شاخص در زمینه سینمای دفاع مقدس همچون «آژانس شیشه‌ای»، «دیده‌بان»، «مهاجر» و «بوی پیراهن یوسف» می‌شناسیم، در نوزدهمین فیلم کارنامه‌اش سراغ فیلمی حادثه‌ای رفته است. به گواه برخی شنیده‌ها و دیده‌ها «به وقت شام» فیلمی جذاب متفاوت و کم‌نظیر در سینمای ایران است و حاتمی‌کیا از حالا بدون این‌که خود عنوان کرده باشد، برای موفقیت و جذب حداکثری تماشاگران و دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای رقبا خط و نشان کشیده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۴۱

به گزارش جام‌جم، تدوین فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بتازگی به پایان رسیده است و فیلم برای حضور در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر ادامه مراحل فنی و آماده‌سازی خود را سپری
می‌کند.

جدیدترین شنیده‌ها از فیلم حاتمی‌کیا حاکی است که «به وقت شام» فیلمی اکشن، حادثه‌ای و پر از صحنه‌های انفجار خواهد بود که شاید نظیر آن در سینمای ایران تا به حال دیده نشده است. این اثر از جلوه‌های ویژه میدانی و بصری فوق‌العاده‌ای بهره برده است که شاید وجه تمایز فیلم جدید حاتمی‌کیا با دیگر فیلم‌های ساخته شده در سینمای ایران باشد. نزدیکان حاتمی‌کیا «به وقت شام» را بهترین فیلم این کارگردان می‌دانند و خبر از اثری کاملا متفاوت در سینمای ایران می‌دهند.

درباره اهمیت موضوعی فیلم

حاتمی‌کیا همواره چه با فیلم‌ها و چه با حرف‌ها و مصاحبه‌هایش نشان داده دغدغه نظام و انقلاب را دارد و تلاش کرده با زبانی هنرمندانه و تاثیرگذار، این دلمشغولی ارزشمند را به تصویر کشد. او دو سال پیش و موقع نشست رسانه‌ای فیلم «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر درباره خطر داعش و نزدیکی آنها به ایران هشدار داده و گفته بود: «امروز مقابل در ورودی دستگاه ایکس‌ری می‌گذاریم؛ خدا کند فیلمسازهای ما متوجه شوند اکنون داریم از ایکس‌ری رد می‌شویم. این معنای بزرگی دارد چراکه در چنین شرایطی بچه‌ها امنیت ما را حفظ می‌کنندT اما در فیلم‌هایمان این موضوعات مطرح نیست. حتی فیلم‌هایی که در مورد داعش است در بخش مسابقه قرار نمی‌گیرد. من غصه می‌خورم از این‌که اکنون این ایکس‌ری معنی دارد اما متاسفم که 90 درصد فیلم‌ها متوجه نیستند. این ایکس‌ری روی کشورمان سایه انداخته و بچه‌های زیادی شهید شدند تا این ایکس‌ری به تهران نرسد.»

حاتمی کیا فقط به واکنش زبانی دراین خصوص اکتفا نکرد و برای فیلم بعدی سراغ همین موضوع رفت تا با زبان تصویر و در قالب هنر سینما هم به آن واکنش نشان دهد. «به وقت شام» فیلمی هشداردهنده درباره تهدید داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه است. تهدید و آسیبی که باعث گسترده‌تر شدن جریان مقاومت و علنی‌شدن ایثارگری‌های مدافعان حرم در این چند سال اخیر شده است.

به نظر می‌آید حتی باوجود پیروزی اخیر و قاطع سربازان اسلام بر داعش و بیرون راندن آنها از خاک عراق و سوریه، اهمیت «به وقت شام» باتوجه به وجوه هشداردهنده‌اش همچنان باقی است و چه بسا این پیروزی جریان مقاومت و جهاد علیه تکفیری‌ها به یاری فیلم هم برای بیشتر دیده شدن
بیاید.

حجازی فر در نقش پدر حمیدیان

قصه فیلم «به وقت شام» درباره یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. خلبان و کمک‌خلبان هواپیما یک پدر و پسر هستند. آنها قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت داعش‌ درمی‌آیند.

نکته جالب‌تر از این داستان که مرحله به مرحله نفسگیرتر می‌شود، باید به حضور دو بازیگر جوان و موفق سینمای ایران در این فیلم و این نقش‌ها اشاره کرد؛ هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان که در این فیلم نقش پدر خلبان و پسر کمک‌خلبان را بازی می‌کنند. آن هم درحالی که در دنیای واقعی حجازی‌فر فقط چهار سال از حمیدیان بزرگ‌تر است. هادی حجازی‌فر بازیگر فیلم‌های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» در «به وقت شام» اولین همکاری خود را با حاتمی‌کیا تجربه می‌کند، اما حمیدیان پیش از این نقش‌های مهمی در فیلم‌های «چ» و «بادیگارد» این فیلمساز به عهده داشت. بجز حجازی‌فر و حمیدیان، بقیه بازیگران فیلم سوری و لبنانی هستند.

لوکیشن‌های «به وقت شام»

حاتمی‌کیا تصویربرداری‌ فیلم خود را در لوکیشن‌های متعددی انجام داده است؛ از تهران، روستاهای شهریار و مشهد گرفته تا شیراز و سیستان ‌و بلوچستان. نماهای باز فیلم که به موقعیت ژئوپلتیک صحراها و بیابان‌های سوریه شباهت داشته باشد، در پایگاه هفتم شکاری‌ و ‌ترابری فرودگاه شیراز فیلمبرداری شده است. لوکیشن اطراف شهریار مربوط به محل استقرار تروریست‌ها و برای تصویربرداری صحنه‌های مربوط به مقر داعش بوده است.

بخش‌های دیگری از «به وقت شام» هم در شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شده است.

حاتمی‌کیا «به وقت شام» را امسال و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان کلید زده بود. مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری این فیلم را به عهده داشت و تدوین فیلم را هم مهرداد خوشبخت انجام داد. تهیه‌کنندگی فیلم را که محصولی از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، محمد خزاعی به عهده دارد.

کارنامه حاتمی‌کیا در جشنواره فجر

ابراهیم حاتمی‌کیا در حالی خودش را برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند که پیش از این خاطرات خوبی از شرکت در این رویداد دارد. او برای کارگردانی فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» و «به رنگ ارغوان» دو بار برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (و بهترین فیلم) در بخش مسابقه سینمای ایران شده است. ضمن این‌که بجز این دو جایزه، برخی فیلم‌های او در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر در بخش‌های دیگری همچون بهترین فیلم یا بهترین بازیگر یا بخش‌های فنی دیگر به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. «دیده‌بان»، «مهاجر»، «وصل نیکان»، «از کرخه تا راین»، «روبان قرمز»، «به نام پدر»، «چ» و «بادیگارد»، از جمله آثار حاتمی‌کیاست که در جشنواره فجر مورد توجه و تحسین قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها