نوسانات بازار ارز و رکورد زدن‌های متوالی دلار در هفته‌های اخیر سرانجام با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد، به طوری که حدود 90 نماینده مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را در این زمینه کلید زدند. در این میان، اظهارات هفته گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره این‌که بانک مرکزی ارز کافی برای تزریق به بازار و پایین آوردن قیمت دلار ندارد، موجب برخی گمانه‌زنی‌ها از قیمت‌های بالاتر دلار در آینده نزدیک شده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۹۲

در این زمینه نمایندگان مجلس ضمن تاکید بر جایگاه مدیریتی دولت در بازار ارز معتقدند لازم است برنامه‌ها و سیاستگذاری دولتی به نمایندگان مجلس اطلاع داده شود و دولتی‌ها از چگونگی مدیریت در این بازار تاثیرگذار در کلان اقتصاد کشورمان بگویند.

امضاکنندگان این طرح معتقدند اگرچه در این زمینه برخی نشانه‌ها از قیمت دلار در بودجه 97 وجود دارد، اما عملکرد بانک مرکزی و مسئولان دولتی در کنترل میل افزایشی بازار آن هم در ماه‌های پایانی سال می‌تواند به نوعی تعیین‌کننده رونق یا رکود بازار در آینده بازار شناخته شود.

عدم نظارت بر بازار ارز

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره علت طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره نوسانات بازار ارز گفت: گرانی غیرمنطقی نرخ ارز در چند هفته اخیر باعث شده بسیاری از معادلات اقتصادی و همچنین برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای برای کشورمان تحت تأثیر آینده قیمت ارز قرار بگیرد، به همین دلیل لازم است دولت درباره آینده این بازار شفاف‌سازی کند.

حسینی‌کیا با اشاره به این‌که جزو امضاکنندگان این طرح بوده، افزود: بررسی‌های انجام‌شده از بازار ارز نشانگر آن است که گروهی به یکباره حجم قابل توجهی ارز در بازار تزریق کرده و دوباره همه ارز موجود بازار را جمع می‌کنند تا با این روش از نوسان قیمتی ایجاد شده سود کلانی به جیب بزنند، این درحالی است که ثبات قیمت ارز تعیین‌کننده اغلب معادلات اقتصادی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع تاکید کرد: این‌گونه رویدادهای اقتصادی در صنعت آثار نامناسبی خواهد داشت و امنیت سرمایه‌گذاری را به مخاطره خواهد انداخت، بنابراین لازم است رئیس‌جمهور محترم در این زمینه پاسخگو باشد که با این شرایط چطور می‌توانند زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را فراهم کنند و این‌که چطور باید جلوی رانت‌های موجود بازار ارز را که ظاهرا در اختیار گروهی خاص قرار دارد، گرفت؟

دولت قانون را اجرا نکرده است

در همین حال، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به جام‌جم گفت: موضوع نرخ ارز دارای اهمیتی است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران داشته باشد، از این‌رو تعدادی از نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که باید از رئیس‌جمهور در این زمینه سوال شود.

حاجی‌دلیگانی افزود: علت این‌که نمایندگان موضوع سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کرده‌اند این است که برخی نهادهای زیرمجموعه مثل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در زمینه عملکردشان به مجلس پاسخگو نیستند بنابراین با توجه به مسئولیت رئیس دولت، نمایندگان برای رسیدن به پاسخی مناسب از رئیس‌جمهور سوال خواهند کرد.

وی تاکید کرد: دولت باید برای کاهش رانت‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی از منابع عمومی و ملی کشور قیمت ارز را تک‌نرخی کرده و زمینه فساد را کاهش دهد، اما تا امروز دولت نسبت به اجرای آن اقدام نکرده است.

سوال برای شفاف‌سازی

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از فاکتورهای ثبات اقتصادی تثبیت نرخ ارز در یک اقتصاد پویاست که متاسفانه شاهد سیر صعودی نرخ ارز بوده‌ایم که منجر به بی‌ثباتی اقتصادی خواهد شد.

وی به جام‌جم گفت: نکته‌ای که تمامی نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند ثبات قیمت ارز در بازار است نه این‌که براین تصور باشیم که قیمت باید کاهش یابد، به این دلیل که قیمت ارز براساس مولفه‌هایی تعیین می‌شود که کاملا واضح و شفاف هستند، به همین دلیل باید به همان سمت حرکت کنیم تا بتوانیم برای اقتصاد خودمان برنامه‌های توسعه‌ای تدوین و اجرا کنیم.

ملکی تاکید کرد: نباید از موضوع طرح سوال برداشت سیاسی صورت گیرد، به این دلیل که اصولا سوال کردن از مقامات دولتی هیچ نکته منفی یا نگران‌کننده‌ای نیست؛ بلکه نمایندگان با این روش تاکید دارند حساسیت خود نسبت به اجرای قوانین مصوب کشورمان را بیان کنند تا بتوانند براساس آن حقوق مردمی که نمایندگی آنها را برعهده دارند، مطالبه کنند و در جهت بهبود شرایط مدیریت کشورمان گام بردارند.

دولت باید به وعده خود عمل کند

از سوی دیگر، محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سیاست‌های دولت در برنامه ششم توسعه در این زمینه به جام‌جم گفت: دولت تاکید داشته که در صورت بروز هرگونه نوسان غیرمنطقی در قیمت ارز با استفاده از منابعی که در اختیار دارد در بازار دخالت خواهد کرد و در جهت مدیریت منطقی قیمت گام برمی‌دارد، درحالی که نوسان‌های افزایشی قیمت ارز طی یک ماه اخیر خلاف این گفته را ثابت کرده و نشان‌دهنده کم‌کاری در انجام تعهد دولت است.

وی ضمن تاکید مجدد بر اجرای تعهدات دولت براساس برنامه توسعه ششم افزود: این‌که گروهی اعلام کرده‌اند ممکن است دولتمنابع ارزی کافی در اختیار نداشته باشد برای مدیریت ارز کاملا اشتباه است، چون براساس اطلاعاتی که نمایندگان و امضاکنندگان این طرح در اختیار دارند منابع کافی در اختیار دولت برای مدیریت بازار موجود است، اما دلایل دیگری باعث شده که دولت نسبت به انجام تعهد خود بی‌تفاوت باشد که نمایندگان به دنبال آن دلایل هستند.

امضای 90 نماینده پای سوال از روحانی

دیروز سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری امضا برای سوال از رئیس‌جمهور درباره مدیریت بازار ارز خبر داد و گفت: تاکنون امضای 90 نماینده در این طرح سوال ثبت شده است.

بهروز نعمتی که طراح اصلی سوال از رئیس‌جمهور است، به خبرگزاری صداوسیما گفت: سوال از رئیس‌جمهور درخصوص مدیریت بازار ارز مطرح است، چراکه دولت باید اقدامات خود را در جهت تنظیم بازار ارز به مجلس اطلاع دهد. میزان توزیع ارز در بازار و همچنین قیمت آن مورد سوال نمایندگان است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید توضیح دهد که این میزان ارز از طریق چه کانال‌ها و افرادی در بازار توزیع می‌شود، چراکه ممکن است فسادزا باشد.

نعمتی همچنین به خبرگزاری خانه ملت گفت: سوال این است که روزانه، ماهانه و هفتگی چه مبلغ ارز به بازار تزریق می‌شود. قیمت ارزی که وارد بازار می‌شود چقدر است و کانال‌های توزیع آن چه کسانی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها