رمزگشایی از پازل گواردیولا در من‌سیتی

«خیلی‌ها می‌گفتند که ما نمی‌توانیم مثل بارسا در لیگ برتر انگلیس بازی کنیم، اما نشان دادیم که این موضوع شدنی است و آن را انجام دادیم». این صحبت‌های پپ گواردیولا، سرمربی اسپانیایی من‌سیتی است که بعد از پیروزی مهم مقابل تیم همشهری در تونل ورزشگاه اولدترافورد بر زبان آورد. ثبت رکورد 14 پیروزی متوالی در کمتر از یک نیم‌فصل در واقع پاسخ قاطعی به تمام آنهایی بود که می‌گفتند او نمی‌تواند سیاست‌ها و تاکتیک‌های تیمی‌اش در بارسا را در من‌سیتی تکرار کند. بارسا با تمام جام‌ها و موفقیت‌هایش تا همیشه در کارنامه گواردیولا باقی می‌ماند، اما موفقیت او را باید در نتیجه پایبندی به اصولی دانست که با او به هر باشگاهی منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۰۰

این مربی کاتالانی ایده‌ اصلی خود در زمین یعنی بازی مالکانه را از یوهان کرایف فرا گرفت و علاوه بر بارسا، در بایرن مونیخ و من‌سیتی نیز آن را ادامه داد. البته اگرچه اصول بازی تیم‌های بایرن و من‌سیتی با بارسا زمان گواردیولا شبیه بوده است، اما هرگز نمی‌توان آن را یک کپی صرف دانست. دادن پاس‌های متوالی همچنان خصیصه اصلی تیم‌های او به حساب می‌آید و در من‌سیتی نیز بخوبی دیده می‌شود. پرس مداوم روی بازیکنان حریف همچنان ادامه دارد، اما در من‌سیتی مدافعان مرکزی به سمت میانه میدان حرکت کرده و وینگرها نیز کار اصلی خود در بال‌های چپ و راست را انجام می‌دهند. من‌سیتی در این زمینه از بارسا و بایرن پیشی گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌ تیم‌های تحت هدایت گواردیولا داشتن دروازه‌بان‌هایی است که بخوبی با پا بازی کرده و پاس‌های دقیقی را به میانه میدان می‌فرستند. ادرسون برزیلی که امسال از بنفیکا به من‌سیتی آمد، یکی از نقاط قوتش بازی فوق‌العاده با پا و دادن پاس‌های دقیق به هافبک‌هاست. در میانه میدان نیز هافبک‌هایی همچون کوین دی‌بروین با دادن پاس‌های قوسی، مهاجمان خود را در بهترین موقعیت برای گلزنی قرار می‌دهند.

ستاره‌های پشت صحنه

بخش زیادی از موفقیت‌های گواردیولا را باید مرهون مربیان و مردانی دانست که در پشت صحنه حضور دارند و به عنوان دستیار کمک‌های فراوانی در اختیارش قرار می‌دهند. دومنک تورنت، مربی کنونی من‌سیتی از زمان مربیگری گواردیولا در بارسا B همراه او بوده است. رودولف بورل نیز تجربه کار با او درکمپ را دارد. لورنزو بوناونتورا که به عنوان مربی بدنسار فعالیت می‌کند، پرورش یافته بارسا و از سال 2008 تاکنون در تمام تیم‌های گواردیولا کنار او بوده است. بسیاری انقلاب به وجود آمده در سطح آمادگی بازیکنان بارسا را نتیجه اقدامات بوناونتورا می‌دانند. بهبود وضعیت جسمی رحیم استرلینگ، لروی سانه و برخی دیگر از بازیکنان کلیدی این روزهای من‌سیتی نتیجه تمرین‌های اوست. او و مایکل آرته‌تا نقش فراوانی در بهبود وضعیت آکادمی فوتبال منچستر سیتی داشته‌اند. کارلوس پلانچارت، آنالیزور اصلی من‌سیتی هم بیش از هشت سال است که با گواردیولا همکاری می‌کند.

جالب اینجاست که در هیات‌مدیره من‌سیتی نیز افرادی به چشم می‌خورند که سابقه حضور و فعالیت در بارسا در کارنامه‌شان به چشم می‌خورد.

تکسی بگیریستان که از سال 2012 به لیست مدیران من‌سیتی اضافه شده، در نیوکمپ و در دوران حضور گواردیولا مدیر فنی این تیم بود. او در حال حاضر جذب بازیکنان جدید برای من‌سیتی را زیر نظر دارد. مدیر بالادستی او فران سورینو است که پیش از آمدن به انگلیس، یکی از چهره‌های مطرح در ساختار مدیریتی بارسا بود. در این میان، نمی‌توان براحتی از کنار اسم سیلویا تریمولدا گذشت.

متخصص تغذیه دو فصل اخیر من‌سیتی، در بارسا نیز فعالیت داشته و حتی لیونل مسی ارتباطش با او را همچنان حفظ کرده است. نکته جالب اینجاست، بازیکنان سیتی دقیقا از شرکتی لباس‌های خود را تهیه می‌کنند که با بایرن و بارسا در زمان گواردیولا همکاری داشت.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها