تظاهرات در بیروت به خشونت کشیده شد

جهان علیه تصمیم ترامپ

روز پنجشنبه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بیت‌المقدس را پایتخت دائم رژیم صهیونیستی اعلام کرد و خواستار انتقال سفارت این کشور به مکانی جدید در این شهر شد. ترامپ همچنین از رهبران دیگر کشورها ازجمله هم‌پیمانان این کشور در جهان غرب و اسلام خواست از ایده او برای شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کنند.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۳۰

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده تمام روسای جمهور پیشین آمریکا این شهر را پایتخت ابدی دولت عبری می‌دانستند، اما جرات اعلام این تصمیم را نداشتند.

تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با مخالف‌های گسترده در سراسر جهان روبه‌رو شد. گرچه خبرهایی تائید نشده از حمایت بحرین و عربستان از این اقدام ترامپ در برخی رسانه‌ها به چشم می‌خورد، اما آنچه قابل راستی‌آزمایی است این است که جهان اسلام یکپارچه و بدون استثنا این اقدام ترامپ را محکوم کرده است. شایعه شده بن سلمان مبلغ صد میلیون دلار به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای همراهی با ترامپ و پذیرش طرح وی پیشنهاد داده است.

روز شنبه نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعضای این شورا جبهه‌ای یکپارچه در برابر آمریکا اتخاذ کرده و بخش شرقی بیت‌المقدس را بخش اشغالی از سوی اسرائیل عنوان و اعلام کردند وضعیت نهایی این شهر تنها می‌تواند از طریق مذاکره حل و فصل شود. در همین رابطه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم در اظهاراتی که کاملا مغایر با اظهارات نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و رئیس‌جمهور آمریکاست، اعلام کرد وضعیت نهایی بیت‌المقدس باید از طریق مذاکره حل شود. تحلیلگران می‌گویند نتانیاهو و تیم همراهش بر این عقیده هستند که این مخالفت‌ها موقتی است و وضعیت در یکی دو هفته آینده به حالت عادی باز خواهد گشت، اما همین مقدار مخالفت‌ها هم سبب شده تا سران رژیم صهیونیستی برای آرام کردن اوضاع دست به تاکتیک‌هایی بزنند و نخست‌وزیر این رژیم موقتا رای‌گیری درباره پیش‌نویس قانون «قدس یکپارچه‌» را به تعویق انداخت.

به گزارش شبکه دو رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفته پیش‌نویس این قانون را این هفته به رای نگذارد. سایت خبری عبری «واللا» پیشتر گزارش داده بود، این قانون برای بررسی دوم و سوم امروز دوشنبه به پارلمان برود. این شبکه عبری زبان به نقل از افراد نزدیک به نتانیاهو اعلام کرد آنها می‌ترسند این قانون، دولت آمریکا را به دردسر بیندازد و قانون مذکور روند مذاکرات آتی با فلسطینی‌ها را سخت خواهد کرد. در حالی منابع رسانه‌ای رژیم از روند آتی مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی‌ها سخن می‌گویند که همه جناح‌های فلسطینی پیشتر اعلام کرده اند گفت‌وگوها با اعلام پایتختی قدس برای اسرائیل متوقف خواهد شد.

با گذشت چند روز از تصمیم ناپخته ترامپ مخالفت‌ها هر روز با آن بیشتر و بیشتر می‌شود. در روزهای آینده منطقه شاهد ابراز انزجار بیشتر نسبت به این تصمیم دولت آمریکا خواهد بود.

2 نکته درباره چرایی یک تصمیم ناپخته

تحلیلگران بر این باورند که این اقدام ترامپ در این شرایط زمانی بیشتر برای منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از تخلف‌های انتخاباتی او در زمان انتخابات ریاست جمهوری است.

ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با مقام‌های عالی رتبه روسیه یکی از مهم‌ترین چالش‌های رئیس‌جمهور آمریکا در سطح داخلی است که اخیرا ابعادی بغرنج‌تر به خود گرفته است.

مایک فلین مشاور برکنار شده امنیت ملی ترامپ اخیرا در بازجویی‌ها اعلام کرده که او به دستور خود ترامپ با مقام‌های روسیه ارتباط گرفته است، موضوعی که خیلی برای ترامپ خوشایند نبود.

نکته دیگری که تحلیلگران آن را عاملی برای تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس می‌دانند نفوذی است که مسیحیان بنیادگرای (اوانجلیست‌ها) طرفدار اسرائیل و ثروتمندان یهودی (ازجمله شلدون ادلسون کازینودار معروف آمریکایی) بر رئیس‌جمهور آمریکا دارند. در خبری دیگر، به گزارش تودی آنلاین، هشام‌الدین حسین، وزیر دفاع مالزی به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس واکنش نشان داد. وی گفت: نیروهای مسلح مالزی آماده‌اند در صورت نیاز و برای دفاع از قدس اشغالی، عازم خاورمیانه شوند.

همچنین حمله نیروهای امنیتی لبنان به شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضد آمریکایی در مقابل سفارت واشنگتن در بیروت موجب به خشونت کشیده شدن این تظاهرات شد.

در بیانیه پایانی نشست اضطراری وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب ضمن درخواست از آمریکا برای لغو تصمیم خود در اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی، آن را باعث تضعیف راهکار دو دولتی، ترویج‌دهنده خشونت در منطقه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی دانستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها