همزمان با وخامت حال رهبر شیعیان بحرین، مردم این کشور در مقابل منزل وی تجمع کردند؛

زنده‌باد «شیخ‌عیسی»

وضعیت وخیم جسمی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، روحانی مشهور بحرینی و رهبر جنبش‌های اعتراضی این کشور علیه رژیم آل‌خلیفه، موجی از نگرانی‌ها را در داخل و خارج از این کشور بخصوص بین روحانیون شیعه برانگیخته است.
کد خبر: ۱۰۹۷۶۰۰

به گزارش شبکه خبری المیادین، یکی از رهبران ارشد جمعیت الوفاق بحرین گفته است: وضعیت جسمانی آیت‌الله عیسی قاسم وخیم است. همزمان با انتشار این خبر، منابع بحرینی از حضور گسترده نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم خبر دادند. روز گذشته در یکی از خبرهای مرتبط گفته شد مقامات آل‌خلیفه برای اولین بار اجازه حضور پزشکان برای معاینه آیت‌الله عیسی قاسم را داده‌اند. این درحالی بود که پیش از آن ماموران امنیتی مانع چنین کاری شده بودند. رژیم بحرین بیش از هفت ماه است آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور را در منطقه الدراز مورد حبس خانگی قرار داده است.

موج نگرانی‌ها

جوانان ساکن منطقه الدراز روز گذشته از مردم بحرین خواستند تا شبانه به منظور شکستن محاصره منزل شیخ عیسی‌قاسم در اطراف منزل ایشان تظاهرات برگزار کنند. درهمین رابطه جریان آزادی و دموکراسی بحرین با صدور بیانیه‌ای درخصوص وخامت اوضاع جسمانی شیخ عیسی قاسم ابراز نگرانی کرده و پادشاه بحرین را مسئول این وضعیت دانست. این جریان اعلام کرد: محاصره، اقامت اجباری و ممانعت از درمان آیت‌الله عیسی قاسم جنایت بزرگی است که نظام آل‌خلیفه مرتکب شده است.

مشاور مرکز حقوق انسان بحرین نیز گفت هرچند مقامات بحرینی اجازه دادند پزشکان وی را معاینه کنند، اما خانواده وی تاکید دارند که او باید تحت معالجات پزشکی مداوم و چه‌بسا جراحی قرار گیرد. باقر درویش یکی دیگر از رهبران الوفاق گفت: آیت‌الله شیخ عیسی قاسم که تحت اقامت اجباری در منزلش قرار دارد نیاز به معالجه فوری دارد.

حسین الدیهی، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین نیز گفت: برخی اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که زندگی شیخ عیسی‌قاسم در معرض خطر قرار گرفته چراکه نزدیک به دو سال است وی تحت هیچ گونه معاینه پزشکی در نتیجه اقامت اجباری قرار نگرفته است. از سوی دیگر ابراهیم العرادی پزشک معالج شیخ عیسی قاسم تاکید کرد، وضعیت جسمی شیخ قاسم به مرحله خطرناکی رسیده و ایشان نصف وزن خود را از دست داده و به خونریزی داخلی دچار شده است.

وضعیت جسمانی شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی باعث نگرانی علمای بحرینی شده است. شیخ محمد حسن خجسته، عضو شورای اسلامی علمای بحرین در این‌باره گفت: وزن شیخ عیسی قاسم در اقامت اجباری نصف شده و نیازمند معاینه پزشکی و درمان است.

پس از اوجگیری تظاهرات ضددولتی در بحرین رژیم این کشور شیخ عیسی قاسم را به دلیل سخنرانی‌هایش تحت تعقیب قضایی و سپس حصر خانگی قرار داد. این محاصره و اقامت اجباری و دشمنی بی‌دلیل همگی شرایط جسمانی این شیخ 70 ساله را بشدت تحت تاثیر قرارداده است.

سکوت جامعه جهانی

جلال فیروز، عضو جمعیت الوفاق و نماینده سابق پارلمان بحرین در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر در این‌باره گفت: اخیرا یک خودروی اورژانس به سمت منطقه محل سکونت شیخ عیسی حرکت کرده، اما مطمئن نیستیم که به سمت منزل ایشان رفته است یا خیر. همین امر نیز نگرانی همه را برانگیخته که نکند شیخ مورد تعرض قرار گرفته باشد.

ایشان در منزلشان تحت محاصره و در اقامت جبری هستند و هیچ‌کس نیز حق ملاقات و دیدار با ایشان را ندارد و نمی‌تواند به داخل منزل شیخ وارد یا از آن خارج شود. طی هفته‌های اخیر نیز محاصره منزل شیخ شدیدتر و تعداد تجهیزات نظامی پیرامون منزل ایشان نیز افزایش یافت.

از سوی دیگر ابراهیم سرحان، فعال حقوقی بحرین در گفت‌وگو با شبکه اللولوه، اظهار کرد: جامعه جهانی نباید ساکت بماند و به مسئولیت انسانی خود در قبال آیت‌الله شیخ عیسی قاسم باید عمل کند، زیرا حال آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بسیار وخیم بوده و تاکنون هیچ اقدام لازمی برای درمان وی صورت نگرفته است.

به گفته وی، از زمان حصر آیت‌الله قاسم توسط رژیم آل‌خلیفه تاکنون بیش از 524 روز می‌گذرد و رژیم آل‌خلیفه بی‌توجه به اعتراضات داخلی و خارجی همچنان به این محاصره بی‌رحمانه ادامه می‌دهد.

رژیم آل‌خلیفه 31 اردیبهشت ماه گذشته در ادامه محاکمه غیرقانونی شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین وی را به یک سال حبس محکوم کرد. شیخ عیسی قاسم همچنین به مصادره اموال به‌میزان سه میلیون دینار و به پرداخت هزار دینار غرامت محکوم شد. در یک اقدام دیگر نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه دوم خرداد به منطقه الدراز و منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم یورش برده و ضمن به شهادت رساندن شش نفر، ده‌ها نفر را دستگیر کردند. از آن روز تاکنون شیخ عیسی قاسم در اقامت اجباری به سر می‌برد.

کشور بحرین از 14 فوریه 2011 میلادی (25 بهمن 89 ه. ش) شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم کیست؟

حضرت آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم سال 1938 میلادی در منطقه الدراز بحرین چشم به دنیا گشود، در طول تحصیلات ابتدایی و متوسطه به استعداد و هوش سرشار شهرت یافت. در همان حین در دادن آگاهی‌های دینی به همسالان خود اهتمام می‌ورزید. وی تدریس خود را در مدارس دولتی در ابتدای دهه 60 آغاز کرد و همزمان به تحصیل علوم دینی نیز اشتغال داشت.

در سال 1964 میلادی برای ادامه تحصیل علوم اسلامی به نجف اشرف هجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد و در عین حال از استادان بزرگ حوزه علمیه استفاده کرد، مانند شهید سیدمحمدباقر صدر که شخصیت ممتاز او، ایشان را تحت تاثیر قرار داده بود. در طول این سال‌ها دو بار برای تبلیغ به بحرین مراجعت کرد. شیخ عیسی قاسم در سال 1972 میلادی، جمعیت توعیه اسلامی را ایجاد کرد. هدف از ایجاد این جمعیت، جلوگیری از نشر و اشاعه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود. آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم زندگی خود را وقف حراست از دین کرد، همواره به تدریس و تبلیغ و نشر آگاهی‌های دینی از طریق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرین و شرکت در مجالس دینی و سیاسی و احیای مناسبت‌های اسلامی پرداخت.

در سال 1992 میلادی برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم هجرت کرد و نزد مراجع عالیقدر آیت‌الله سیدکاظم حائری و آیت‌الله فاضل‌لنکرانی و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی تلمذ کرد. شیخ عیسی قاسم هنگام بازگشت با برگزاری نمازهای جمعه و ایراد خطبه‌های آگاهی بخش مردم بحرین را نسبت به ستم‌های رژیم حاکم بیدار می‌کرد و از آنها می‌خواست به مبارزه خود برای دست یافتن به یک حکومت عادلانه ادامه دهند.

تعویق جلسه محاکمه شیخ «علی سلمان»

شیخ علی سلمان یک روحانی مبارز دیگر بحرینی است که از مدت‌ها پیش تحت فشار حکومت آل‌خلیفه به زندان افتاده است. رژیم آل‌خلیفه یک بار او را متهم به ایجاد تحریک علیه حکومت کرد و برای او یک دوره زندان برید. با این حال بعد از آن نیز دوباره پرونده جدیدی علیه شیخ علی سلمان تهیه شد که این بار او را متهم به جاسوسی برای قطر کرده است. قرار بود اولین جلسه محاکمه او دراین باره دیروز برگزار شود، اما به گزارش منابع بحرینی این محاکمه به روز چهارشنبه موکول شده است. شیخ علی سلمان هم‌اکنون سومین سال از محکومیت چهار ساله خود را در زندان جو بحرین سپری می‌کند.

محدودیت‌ها باعث انسجام بیشتر نیروهای انقلابی بحرین می‌شود

رژیم آل‌خلیفه در اقدامی ظالمانه بیش از 524 روز است که محل سکونت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین را در محاصره قرار داده است و در پی بیماری آیت‌الله از دسترسی ایشان به امکانات و خدمات پزشکی جلوگیری می‌کند در همین ارتباط با دکتر قاسم زائری، جامعه‌شناس (عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران) و کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی جهان اسلام گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:

اقامت اجباری و سختگیری‌ها برای معاینات و معالجات پزشکی آیت‌الله عیسی قاسم با چه هدفی انجام می‌گیرد؟

با توجه به قیمومیت عربستان سعوی بر خانواده حاکم بر جزیره بحرین، دشوارتر کردن شرایط زندگی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و اجازه ندادن برای انجام معالجات پزشکی نتیجه قابل پیش‌بینی شکست‌های پی در پی عربستان در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای اعم از عراق، سوریه و کردستان عراق و نیز پرونده نیمه‌تمام لبنان است. عربستان مطمئن است که ایران و نیروی سیاسی اجتماعی هوادار و برآمده از آن پس از ختم غائله‌ها در مناطق پیش گفته، بر یمن و بحرین متمرکز می‌شود و در نهایت هم به سراغ خود عربستان خواهند رفت. لذا عربستان و رهبران فاسد و بی‌تجربه آن در هفته‌های اخیر در اقداماتی غیرانسانی تلاش کرده‌اند تا دایره محاصره غذایی و دارویی را بر یمنی‌ها تنگ‌تر کنند که حتی صدای همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل را درآورده؛ و در داخل عربستان هم ولیعهد این کشور تلاش کرده با گرفتن ژست ضدفساد و بازداشت چند شاهزاده، رویکرد اصلاح‌گرایانه و پیشگیری از انقلاب در درون خود عربستان در پیش گیرد. و اکنون هم دور جدیدی از اقدامات غیرانسانی را علیه رهبر انقلاب بحرین انجام دهد. به نظر من همه این وقایع را باید ذیلِ از دست رفتن اعتبار عربستان در منطقه تعبیر و تفسیر کرد. عربستان همواره با ایجاد ناامنی در بیرون از مرزهایش نظیر عراق و سوریه و افغانستان و نظایر آن، مانع تمرکز بر مسائل داخلی خودش می‌شد، ولی اکنون نوبت به خود عربستان رسیده است.

این موضوع چه تبعات امنیتی را بر رژیم آل‌خلیفه خواهد گذاشت؟

با توجه به ماهیت انقلاب بحرین که شبیه‌ترین انقلاب به الگوی انقلاب اسلامی ایران است و علما و مرجعیت شیعی در آن نقش اصلی و عمده را دارند، عربستان سعودی و خانواده حاکم وابسته به آن در بحرین، بدرستی تشخیص داده‌اند که باید بر آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به عنوان «رهبر انقلاب» سختگیری کنند، همچنان که با شهادت آیت‌الله شیخ باقر النمر فعلا توانسته‌اند دامنه اعتراضات در عربستان را تا حدودی کنترل کنند. از آنجا که عربستان تجربه حذف فیزیکی شیخ النمر را برای خود موفق می‌داند، ما باید نسبت به سلامت و حفظ جان رهبر انقلاب بحرین حساس بوده و با همه توان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به خطراتی که وی را تهدید می‌کند آگاهی‌بخشی کنیم. اما محدود کردن رهبران و مراجع دینی شیعی همواره مثل یک تیغ دو دم است: از یکسو ممکن است به کند شدن حرکت انقلاب کمک کند، اما از سوی دیگر موجب انباشت هرچه بیشتر انرژی و نیروی انقلابی در بین هواداران انقلاب می‌شود که در نهایت مثل فنری از جا درخواهد رفت و نیروی سرکش خود را متوجه اساس فاسد حکومت بحرین خواهد کرد. بی‌گمان محدودیت‌ها برای آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در همین حدود فعلی هم موجب انسجام بیشتر گروه‌های سیاسی و نیروهای انقلابی در بحرین و جلب توجه رسانه‌های بین‌المللی نسبت به موضوع جریان انقلاب واقعا مظلوم و سانسورشده مردم بحرین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها