پرداخت بیمه بیکاری، استمهال وام‌ها و جبران خسارات به بخش کشاورزی

مرهم وعده‌ها بر درد زلزله

همزمان با ادامه کار امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه و در حالی که گفته می‌شود توزیع اقلام اولیه مورد نیاز آنان به حد اشباع رسیده است، دیروز تسهیلات جدیدی برای بهبود وضعیت زلزله‌زدگان اعلام شد تا جبران خسارات آغاز شود.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۲۸

به گزارش جام‌جم، اکنون بازماندگان زلزله کرمانشاه نیازمند کمک‌هایی برای جبران خسارات وارده هستند تا آلام آنان بهبود یافته و بتوانند زندگی خود را دوباره بسازند.

روشن است که زلزله در کار و زندگی و کسب و کار مردم اخلال جدی ایجاد کرده و باعث خرابی و ایجاد خسارت‌های فراوانی شده است که برای جریان یافتن زندگی، انجام اقدامات فوری برای بهبود اولیه این خسارات ضروری است.

برهمین اساس، دیروز برخی دستگاه‌های مسئول در جلسه کارگروه تسهیل استان کرمانشاه تسهیلاتی را برای کسب وکار زلزله‌زدگان اعلام کردند که از بیمه تا استمهال وام‌ها وکمک‌ها به بخش کشاورزی را در بر می‌گیرد.

2 سال مهلت برای وام‌های زلزله‌زدگان

استاندار کرمانشاه در این باره گفت: تمام بانک‌ها به مدت دو سال به تولیدکنندگان و آسیب‌دیدگانی که قبلا وام گرفته‌اند، امهال و تنفس داده و سود تسهیلات نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گزارش مهر، هوشنگ بازوند دیروز در کارگروه تسهیل استان کرمانشاه که در شهرستان سرپل‌ذهاب برگزار شد، عنوان کرد: 77 واحد تولیدی در حوزه صنعت در زلزله اخیر در شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی بین ده تا صددرصد آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.

وی افزود: در نتیجه زلزله اخیر حدود 800 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر به صورت غیرمستقیم شغل خود را از دست داده‌اند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: 25 میلیارد تومان خسارت به صنایع شهرستان سرپل ذهاب وارد شده که برای بازسازی ابنیه 30 میلیارد تومان و برای تاسیسات حدود 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی گفت: 150 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی، صنعتی و بازرگانی نیاز است. استاندار کرمانشاه به واحدهای صنفی خسارت دیده نیز اشاره کرد و افزود: به 7000 واحد صنفی در شهرستان‌های زلزله‌دیده خسارت وارد شده است.

پرداخت بیمه بیکاری به زلزله‌زدگان

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه نیز در این جلسه از پرداخت بیمه بیکاری به زلزله‌زدگان استان که تحت پوشش بیمه اجباری هستند، خبر داد و گفت: معافیت‌های بیمه‌ای نیز برای این مناطق اعمال می‌شود.

کیومرث فلاحی با اشاره به مناطق زلزله‌زده استان و تعداد بیمه‌شدگان این شهرستان‌ها تصریح کرد: کل بیمه شدگان مناطق زلزله‌زده استان 50 هزار نفر هستند.

وی افزود: اینها بیمه شده اجباری هستند و به آنها بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون و به اتفاق اداره کار، ثبت‌نام از افراد بیکار شده انجام می‌شود.

فلاحی از آمادگی تامین اجتماعی برای ثبت‌نام و پرداخت بیمه بیکاری به مردم مناطق زلزله‌زده خبر داد.

وی از اعمال معافیت‌های بیمه‌ای برای زلزله‌زدگان خبر داد و افزود: پیشنهاد شده تا آخر امسال کسی حق بیمه پرداخت نکند و جرایم آن نیز بخشیده شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه توضیح داد: تا آخر سال به همه ثبت‌نام شده‌ها بیمه بیکاری خواهیم داد.

تامین علوفه دامداران کرمانشاهی

از سوی دیگر، وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت برای تامین علوفه دامداران مصوبه‌ای داشته که به مرور زمان مشکلات را حل خواهد کرد و خسارت‌ها جبران می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمود حجتی دیروز در بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و اماکن جهاد کشاورزی در این مناطق گفت: خالی بودن ساختمان‌ها و واحد‌های تولیدی به دلیل ساعت زلزله و پیش‌لرزه اولیه، میزان تلفات را بشدت کاهش داده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی و دام و طیور، روستاییان و دامداران ما مشکلات زیادی دارند و در بخش پرورش ماهی در شهرستان دالاهو هم خسارت‌ها بالاست.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: دولت برای تامین علوفه دامداران مصوبه‌ای داشته که به مرور زمان مشکلات را حل خواهد کرد و خسارت‌ها جبران می‌شود.

تامین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان زلزله‌زده

همچنین رئیس اداره تدارکات و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از وارد شدن کتاب‌های درسی مورد نیاز دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده استان خبر داد.

برزو رازیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وارد شدن کتاب‌های درسی مورد نیاز تمام دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده‌ اظهار کرد: از روز شنبه هفته جاری (27 آبان) این کتاب‌های درسی وارد استان شده است. وی با بیان این‌که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمام پایه‌های تحصیلی وارد استان شده است، افزود: به محض این‌که آمار تعداد دانش‌آموزانی که کتاب‌های درسی خود را در زلزله از دست داده‌اند مشخص شود، نسبت به توزیع‌شان بین دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده اقدام خواهد شد. رازیانی با بیان این‌که به اندازه همه دانش‌آموزان مناطق شهری و روستایی شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث‌باباجانی و نیمی از دانش‌آموزان دو شهرستان گیلان‌غرب و قصرشیرین کتاب درسی وارد استان شده، بیان کرد: احتمالا بیش از 23 هزار نفر از دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه کتاب‌های درسی خود را در زلزله از دست داده‌اند. وی اضافه کرد: کتاب‌های درسی به صورت کاملا رایگان در اختیار دانش‌آموزان مناطق زلزله‌زده قرار خواهد گرفت.

برقراری جریان گاز در همه مناطق زلزله‌زده

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون جریان گاز در شبکه گازرسانی همه مناطق زلزله‌زده استان برقرار است. سیروس شهبازی در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل استحکام شبکه و تاسیسات گازرسانی در بیشتر مناطق، این تاسیسات در برابر زلزله مهیب به وقوع پیوسته، مقاومتی خوبی از خود نشان داد و بیشترین خسارات به علمک‌های گاز وارد شده که عمدتا به دلیل تخریب دیوارهای مجاور آنها بوده است. وی افزود: عمده آسیب‌ها در شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی وارد شده است که با اقدامات انجام گرفته از جمله نشت‌یابی خطوط و شبکه‌های گازرسانی و رفع آسیب و ایمن‌سازی تاسیسات آسیب دیده، تزریق گاز به شبکه گاز این شهرها، پس از گذشت 24 ساعت از زمان زلزله انجام شد.

این مسئول تصریح کرد: در شهرستان سرپل ذهاب مجموعا 16 هزار مشترک در مناطق شهری و روستایی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که تعداد 4000 مشترک در مناطقی هستند که شدت تخریب در آنها بسیار بالاست و به دلیل این‌که تاکنون آوار برداری این مناطق انجام نشده و ساختمان‌ها نیز کاملا تخریب شده است، طبیعتا درخواستی برای وصل جریان گاز وجود ندارد. شهبازی گفت: در شهرستان ثلاث باباجانی نیز از 6000مشترک ساکن در شهر و 13 روستای این شهرستان، گاز 5000 مشترک برقرار شده است و آمادگی کامل برای برقرای گاز همه مشترکینی که خود متقاضی وصل گاز باشند، وجود دارد.

مشکل آب آشامیدنی گیلان‌غرب حل شد

درهمین حال فرماندار گیلان‌غرب از حل مشکل کدورت آب آشامیدنی شهر گیلان‌غرب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، محمد همتی با اشاره به این که در پی وقوع زلزله در گیلان‌غرب آب آشامیدنی این شهرستان کدر شد به طوری که قابل آشامیدن نبود، تصریح کرد: هم‌اکنون مشکل آب‌شرب این منطقه حل شده‌ و شهروندان می‌توانند از آب آشامیدنی شهری و بهداشتی استفاده کنند.

وی به دلیل طولانی شدن این مشکل با وجود تلاش متخصصان اشاره کرد و گفت: چون منابع آب در شهرستان‌های زلزله‌زده منابع زیرزمینی است با هر پس‌لرزه مجددا کدورت ایجاد و باعث گل‌آلود شدن آب در لوله‌های شهری می‌شد.

ردیف بودجه اختصاصی برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه هفته آینده طرحی را مبنی بر گنجاندن ردیف بودجه‌ای برای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تقدیم صحن علنی مجلس می‌کند.

به گزارش تسنیم، غلامرضا تاجگردون در جمع خبرنگاران با بیان این که حجم خسارت‌ها تا حدودی مشخص شده است افزود: آنچه به نظر می‌رسد و مورد تأکید مجلس شورای اسلامی است و از استاندار برای این قضیه درخواست کمک شده، موضوع چگونگی برگرداندن مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زندگی است. وی با بیان این که مردم اکنون با دو مشکل اساسی مواجه‌اند، گفت: مردم از یک طرف محل زندگی و مسکن خود را از دست داده‌اند و باید هرچه سریع‌تر از چادر به مسکن موقت منتقل شوند. البته این اقدام را دولت آغاز کرده و ما نیز باید به آن کمک کنیم.

وی مشکل و آسیب دیگر زلزله‌زدگان را تولید و اشتغال آنها دانست و افزود: مردم باید سریع به زندگی برگردند و کسبه و صنعت اکنون در این مناطق تعطیل و کشاورزی تخریب شده است. این‌ موارد موضوعاتی هستند که باید در سیستم بانکی و منابع موجود پیش‌بینی شوند. تاجگردون با اشاره به این که کمیسیون برنامه و بودجه هفته آینده طرحی را تقدیم صحن علنی مجلس می‌کند گفت: به طور حتم مجلس موافقت خواهد کرد بر چنین موضوعات فوری که در بودجه 96 وجود دارد بتوانیم اصلاحیه بزنیم و به دولت با اولویت نیاز مردم و رفع مشکلات جاری مردم برای خدمت‌رسانی بهتر کمک کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها