رسانه‌های مختلف با وجود همه تفاوت‌هایشان به واسطه چند وجه اشتراکی که با یکدیگر دارند، چندان دور از هم نبوده و در یک محدوده قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۹۴۱۴۸

سینما و تلویزیون هر دو رسانه‌هایی پرمخاطب و جذاب هستند که در عناصری همچون: سرگرمی، الگو دادن به مخاطب به شکل غیرمستقیم و... اشتراک دارند. به همین دلیل کارگردان‌ها و بازیگران بسیاری را سراغ داریم که در هر دو رسانه کار کرده و موفقیت‌های زیادی هم به دست آورده‌اند. در جنگ‌های تلویزیونی بخصوص گفت‌وگومحورها، مجریان در جذب مخاطب نقشی کلیدی داشته و در موفقیت یا شکست آن بیش از سایر عوامل موثر هستند. از طرف دیگر اجرا تا حدود زیادی به بازیگری نزدیک بوده و موفق‌ترین مجریان سیما در سال‌های اخیر کسانی هستند که آشنا به فنون بازیگری بوده‌اند. حال در ادامه به تعدادی از نمونه‌های شاخص در این باب می‌پردازیم که در هر دو عرصه فعالیت کرده‌اند.

ایرج نوذری، اجرا به سبک پدر

در اواخر دهه 60، منوچهر نوذری در برنامه مسابقه هفته شکل تازه‌ای از اجرا را به نمایش گذاشت که میلیون‌ها مخاطب را جذب خود کرد. چند سال بعد فرزندش ایرج نوذری که سابقه کار در دوبله را داشت، روبه‌روی دوربین نشسته و مسابقه ستاره‌ها را با فرمی نزدیک به مسابقه هفته اجرا کرد. مسابقه‌ای با حمایت مالی یکی از تولیدکنندگان فرش ماشینی با سوالات مختلف که اطلاعات عمومی شرکت‌کنندگان و همچنین مخاطبان را به چالش می‌کشید و نوذری هم با استفاده از بیان خوب خود و چهره سینمایی‌اش آن را با تسلط اجرا می‌کرد.

جادوی مهران مدیری بر صحنه دورهمی

دیگر برگ برنده شبکه نسیم که در کنار خندوانه به جذب طیف‌های مختلفی از مخاطبان پرداخته است. دورهمی به‌عنوان یک تاک‌شو بیش از هر عنصری به خود مهران مدیری متکی است که به اصطلاح دوربین دوستش داشته و او هم از این موضوع به بهترین شکل به نفع برنامه‌اش بهره گرفته است. برای مثال تنها کافی است به مسابقه دو گروه در رابطه با موضوع برنامه در حضور مدیری توجه کنید تا وزن حضور و تاثیرگذاری‌اش را کاملا حس کنید. مدیری در عین حال از آیتم‌های کوتاه نمایشی بخوبی استفاده کرده و ضعف‌های ریز و درشت متن را با محبوبیت بازیگرانش همچون: سیامک انصاری و جمشیدی پر کرده است.

شهاب حسینی از اکسیژن تا سیمرغ فجر و نخل بازیگری کن

یکی از نمونه‌های شاخص در این رابطه که در دهه 70 کارش را با اجرای جنگ جوانانه اکسیژن آغاز کرده و با توجه به صدای مناسب و چهره دلنشین‌اش خیلی زود وارد دنیای بازیگری شد. با سریال پس از باران و فیلم سینمایی رخساره آنچنان که باید دیده نشد تا این که نقش ستوان یونس بهگر سریال پلیس جوان از راه رسیده و حسینی را به محبوبیت بسیار رساند. محبوبیتی که در سال‌های بعد بیشتر و بیشتر شده و او را به یکی از استانداردترین بازیگران سینمای ایران تبدیل کرد. جالب این که وی در اوج شهرت یک بار دیگر به تلویزیون بازگشت و در مقام مجری برنامه ویژه دهه فجر حضور پیدا کرد و به گفت‌وگو با مهمان‌های برنامه پرداخت.

علیرضا خمسه و هوشیار و بیدار برای کودک و نوجوان

در ماه‌های پایانی جنگ و کمبود برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های کودک و نوجوان مشتری‌های زیادی از طیف‌های مختلف سنی داشت که هوشیار و بیدار یکی از آنها به حساب می‌آمد. مسابقه‌ای که آیتم‌های نمایشی‌اش بسیار متکی بر توانایی‌های علیرضا خمسه و شیرینی ذاتی‌اش به عنوان بازیگر در کنار زنده‌یاد محسن یوسف‌بیک بود. در آن ایام خمسه به عنوان بازیگر در حال مطرح شدن در سینما و تلویزیون بود و هوشیار و بیدار نقش مهمی در هرچه بیشتر دیده شدن وی با توجه به مخاطبان میلیونی‌اش داشت.

فرهاد جم و راز سیب

راز سیب یکی از معدود مسابقه‌های متفاوت و جذاب دهه 70 سیما با اجرای شیوا معبود و فرهاد جم بود که جم با ایفای نقش در سریال همسران ساخته مشترک بیژن بیرنگ و مسعود رسام به شهرت رسید. دو گروه شرکت‌کننده در آیتم‌های مختلف مسابقه که نیاز به تمرکز و سرعت توامان داشت، حضور پیدا کرده و به رقابت می‌پرداختند. ریتم بخشیدن به بخش‌های مختلف و نیز تزریق هیجان بیشتر به آن را جم بخوبی انجام داده و راز سیب را به یکی از مسابقه‌های جوان‌پسند دهه 70 تلویزیون ایران تبدیل کرد.

رامبد جوان و خندوانه‌ای با طعم هندوانه

شبکه نسیم برای جذب میلیون‌ها مخاطب، تولید برنامه‌هایی با درونمایه طنز را در دستور کار خود قرار داد که یکی از آنها خندوانه است. برنامه‌ای جذاب با اجرای رامبد جوان و بهره‌گیری از آیتم‌هایی بر‌خواسته از یک اتاق فکر توانمند که آن را برای مدتی طولانی در راس هرم برنامه‌های پربیننده سیما قرار داد. جوان برای اجرای خندوانه به یک اجرای سرشار از انرژی روی آورده و آن را به الگوی ثابت و همیشگی خندوانه تبدیل کرده است. مضاف بر این که از تجربه‌های بازیگری‌اش بخصوص در گونه کمدی نیز بهره گرفته و آن را به یک نقش‌آفرینی در قالب اجرا تبدیل کرده است.

هومن حاج عبدالهی از ماروپله و صد ثانیه تا رحمت پایتخت

یکی دیگر از چهره‌های محبوب مسابقه‌های تلویزیونی که از ساده‌ترین شکل مسابقات (مسابقه‌های تلفنی) کارش را آغاز کرد و پس از آن با صداپیشگی پنگول در رنگین‌کمان به محبوبیت نزد مخاطبان کم‌سن و سال تلویزیون رسید. همه اینها در نهایت دست به دست هم داده و او را به بازی در سریال‌هایی همچون: پایتخت و خانم و آقای سنگی رساند. حضور گرم و راحت او جلوی دوربین از نقاط قوت کار او در سری پایتخت‌هاست که به پررنگ‌تر شدن شخصیت رحمت در این سریال و محبوبیتش نزد مخاطبان منتهی شده است.

داریوش ارجمند، طلوع ماه و گفت‌وگو با نخبگان ایران‌زمین

طلوع ماه یکی از برنامه‌های گفت‌وگومحور فاخر تلویزیون که تماشای آن برای مخاطبان جدی‌تر تلویزیون موهبتی بود. انتخاب داریوش ارجمند برای اجرای برنامه به عنوان بازیگری با کارنامه‌ای غنی از نقاط قوت این برنامه به حساب می‌آمد. بیان پخته و گرم ارجمند به گفت‌وگوی وی با شخصیت‌های برجسته این مرز و بوم کیفیت خاصی بخشیده و جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کرد. از طرف دیگر ارجمند از آن دسته بازیگران اهل مطالعه و جامع‌الاطرافی است که می‌تواند روبه‌روی شخصیت‌هایی همچون دکتر باستانی پاریزی نشسته و براساس مطالعاتش گفت‌وگو را سروشکل بدهد.

جوهرچی، موفق‌تر در بازیگری تا اجرا

او پس از محبوبیتی وصف‌ناشدنی به واسطه بازی در سریال موفق در پناه تو، جنگی جوانانه را در دهه 70 برای مخاطبان جوان سیما اجرا کرد که کارش به چشم نیامده و مورد توجه قرار نگرفت. حضور زنده‌یاد جوهرچی در برنامه ماه عسل در مقام مجری نیز حواشی زیادی به دنبال داشت و با توجه به سبک اجرای علیخانی در این برنامه، کارش خواه‌ناخواه با وی مقایسه می‌شد. به همین دلیل نوع اجرایش مقبول طبع مخاطبان ماه عسل قرار نگرفت و اجرای ماه عسل بار دیگر به علیخانی سپرده شد که تا ماه رمضان امسال نیز ادامه پیدا کرد.

محمد جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها