مدیر پایگاه باغ جهانی چهلستون از مرمت کامل بخش‌های مختلف عمارت چهلستون در اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۹۰۶۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، عاطفه بدر مدیر پایگاه باغ جهانی چهلستون درباره مرمتهایی که از خرداد 96 در عمارت چهلستون انجام گرفته و برخی از آنها نیز به پایان رسیده است، گفت: آفتزدایی و سمپاشی عمارت چهلستون طبق روال هر سال در 14 مرداد 96 درحالی انجام گرفت که ادامه غبارروبی، مرمت و تثبیت نقوش دیوارنگارههای تالار مرکزی عمارت چهلستون بههمت گروه کارشناسان تزیینات واحد امانی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اصفهان از خرداد امسال صورت گرفت.

وی افزود: اجرای آسیبشناسی، غبارروبی و موزونسازی رنگ نقوش تزیینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی عمارت چهلستون بهدست پیمانکار، اتمام مرمت و استحکامبخشی سازه و تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی عمارت چهلستون، آغاز آسیبشناسی و اجرای عملیات پاکسازی از دیگر اقدامات مرمتی بود که در این عمارت انجام گرفت. این درحالی است که استحکامبخشی و مرمت کف دوپوش ایوان ستوندار هم اکنون بهدست پیمانکار در مرحله پاکسازی است.

مدیر عمارت جهانی چهلستون به آسیبشناسی رطوبت پیرامون عمارت چهلستون اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اقداماتی که امسال صورت گرفت، آسیبشناسی رطوبت پیرامون عمارت و تعبیه سنسورهای دفع رطوبت در دو نقطه از کانالها به روش نصب فنهای اتوماتیک حساس نسبت به دفع رطوبت بهمنظور تعدیل رطوبت پیرامون عمارت چهلستون بود. همچنین تهیه و تعبیه دوربینهای مداربسته برای محوطه باغ برای حفظ امنیت (حفاظت الکترونیکی)، تعمیر ترکخوردگیها و بالازدگی بخشی از سنگفرش ضلع شرقی باغ جنب استخر شرقی به دست پیمانکار انجام شد.

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که محوطه باغ چهلستون انجام گرفت، رطوبتزدایی انبار متروک باغ و تعمیر و تجهیز آن بهمنظور ایجاد آبدارخانه برای استفاده پرسنل چهلستون بود. همچنین تعمیر و ساماندهی تجهیزات دفتر باغ، مرمت و استحکامبخشی در قدیمی ضلع شمالی چهلستون بهدست پیمانکار که بهزودی در محل اصل خود قرار خواهد گرفت از دیگر فعالیتهای مرمتی بود که انجام گرفت.

بدر ادامه داد: همچنین میلههای فلزی، برای نصب بر روی رَفهای ایوانها برای جلوگیری از نشستن پرندگان و آسیبی که فضولات به تزیینات وارد میکند، تهیه شد.

وی افزود: سمپاشی، هرس درختان و گلکاری فصلی محوطه باغ بهدست پیمانکار فضای سبز چهلستون، اجرای عملیات سبکسازی دوپوش اتاقهای جنوبی و شمالی عمارت چهلستون و مرمت و استحکامبخشی آن به دست پیمانکار، جمعآوری سوله سرویسهای بهداشتی موقت، آسیب دیده و ناکارآمد ضلع شمال غربی باغ چهلستون به منظور ایجاد فضای مناسب، ایمنسازی و اصلاح سیستم برق رسانی عمارت چهلستون به دست پیمانکار، سنگفرش خیابانهای ضلع شمالی باغ چهلستون، غبارزدایی، مرمت و روغن کاری در و پنجرههای گره چینی عمارت چهلستون، شروع غبارروبی و پاکسازی و تثبیت تزئینات سقف ایوان ستوندار از جمله فعالیتهای مرمتی بود که از خرداد امسال صورت گرفت و هم اکنون به پایان رسیده است.

عمارت چهلستون از جمله باغهای ارزشمند و پر اهمیت اصفهان است که در فهرست باغهای جهانی قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها