سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران ،موضوع لغو روادید شهروندان ایرانی برای حضور در عراق را در دست بررسی دارند، به تشریح اقدامات ستاد متبوع خود برای تسهیل امور زائران حسینی در ایام اربعین پرداخت.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۲۷
تلاش برای  لغو روادید زائران حسینی/ روزهای آتی صدور روادید 24 ساعته می شود

به گزارش جام جم آنلاین؛ شهریار حیدری در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات پیرامون اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین افزود: برای راحتی تردد زوار گیت‌های مرزی در 4 نقطه مهران، شلمچه، خسروی و چزابه را افزایش داده ایم.
وی تصریح کرد: در این مرزها ظرفیت پارکنیگ‌ خودرو توسعه یافته که پارکینگ‌های مرز شملچه به 40 هزار، چزابه 37 هزار، مهران 120 هزار و خسروی به 55 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است.
حیدری در خصوص بهداشت و درمان زائران اربعین نیز خاطر نشان کرد: بیمارستان‌های منتهی به مرز به پزشکان مجرب و تجهیزات تخصصی مجهز شده‌اند. در آن سوی مرز نیز قرارگاه‌هایی با مدیریت سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مستقر هستند که با هماهنگی سازمان های عراقی به اسکان و امنیت زائرین رسیدگی می‌کنند.
سخنگوی ستاد اربعین یادآور شد: امسال برای اولین بار مرز خسروی وارد چرخه تردد زوار شد که طی دو روز آینده با موافقت دولت مرکزی عراق این کریدور فعال می‌شود و بخشی از زائرین شمال غربی و غرب کشور می‌توانند از طریق آن تردد کنند.
حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی بحث لغو روادید میان ایران و عراق را پیگیری کرده است، گفت: هم در سال 95 و هم در سال جاری ما این بحث مهم را دنبال کرده ایم اما طرف عراقی به خاطر ملاحظات امنیتی که تا اندازه ای برای ما هم قابل قبول است امکان چنین اقدام دیپلماتیک را ندارد.
وی با اشاره به کنوانسیون بین المللی وین در رابطه با لغو ویزا گفت: همانطور که می دانید این موضوع یک توافق دو جانیه را می طلبد و مادامی که طرف عراقی امکان این همکاری را با ایران نداشته باشد ما هم نمی توانیم لغو روادید برای شهروندان عراقی را یک طرفه عملیاتی کنیم.
حیدری در همین خصوص ادامه داد: شحص رییس جمهور و وزیر کشور در دیدار با مقامات عراقی بحث لغو روادید را بارها مطرح کرده اند. با این حال حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از طریق همکاران ما در وزارت امور خارجه مکررا پیگیر این مسئله است و تا حصول نتیجه رایزنی های ما متوقف نخواهد شد.
سخنگوی ستاد اربعین در جواب این پرسش که شرایط صدور ویزا برای مسافران کربلا در حال حاضر به چه گونه است، ابراز داشت: در ایام اربعین سفارت عراق با 4 کنسولگری کرمانشاه، خوزستان، مشهد و تهران در این زمینه فعالیت می کنند. لیکن برای تسهیل صدور روادید زائرین اربعین حسینی 12 دفتر موقت در تمام نقاط مختلف کشور بر اساس بافت جمعیتی و جغرافیایی مستقر کرده ایم.
وی افزود: سیزدهمین دفتر هم در وارمین تهران دایر و ا نشالله از امروز صدور ویزا در این دفتر کلید خواهد خورد.
حیدری در مورد مدت زمان صدور ویزا هم خاطر نشان کرد: در حال حاضر پروسه این کار با توجه به کثرت مراجعه کنندگان 72 ساعت زمان می برد ولی در روزهای آتی این روند به 48 و نهایتا 24 ساعت کاهش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها