براساس آمار بانک مرکزی ژاپن در پی اجرایی شدن برنامه‌های اقتصادی شینزو آبه روند رو به رشد اقتصاد ژاپن همچنان به سمت صعود ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۸۷۰۱۳

کارشناسان بر این باورند که این روند، خبر خوشی برای اقتصاد این کشور است و در پی برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی در سال 2020 اوضاع اقتصادی به دلیل افزایش بازدیدکنندگان بهبود چشمگیری خواهد داشت، اما در واقعیت پنهان اقتصاد این سرزمین، روند کهنسالی افراد می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای روند رشد اقتصادی شناخته شود.

یویچی کاداما، اقتصاددان ارشد شرکت بیمه عمر میجی یاسودا در توکیو در این زمینه می‌‌گوید: روند رو به رشد اقتصاد ژاپن ادامه دارد، به صورتی که بخش ساختمان، اقامتگاهی و هتلداری به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی شناخته شده‌، اما دسترسی به نیروی کار مناسب اکنون چالش بسیاری از کارفرمایان ژاپنی است.

کاداما می‌افزاید: افتتاح شرکت‌های کوچک و متوسط برای تامین نیاز بازار و دستیابی به رشد اقتصادی قابل توجه طی سال گذشته قابل ملاحظه بوده، اما روند رشد دستمزدها نیز نگران‌کننده است، چون این شرکت‌ها برای دستیابی به نیروی کار ماهر و قابل اعتماد حاضرند دستمزد بالاتری بپردازند و این روند، بازار را با چالش مواجه کرده است.

این اقتصاددان معتقد است، روند فعلی باعث کاهش مزیت رقابتی برخی صنایع بزرگ ژاپن مثل تویوتا شده، اما شرکت‌هایی که قرار است بازار داخلی این کشور را پاسخگو باشند، قطعا با مزیت‌های بالاتری نسبت به صادرکنندگان مواجه شده‌اند، چون تقاضا بسیار بالاست و فرصت‌های بیشتری برای ارائه محصولات خود دارند.

یوسکه میاییری، اقتصاددان، می‌گوید: براساس داده‌های اقتصادی، تنها بازار داخلی رونق نگرفته بلکه بازارهای بین‌المللی هم با توجه به سابقه طولانی حضور ژاپن در بازارهای هدف اکنون از شرایط خوبی برخوردارند و روند توسعه صادرات در بسیاری صنایع قابل قبول است که تنها به دلیل نرخ برابری دلار و ین نیست بلکه به دلیل رونق تولید صنایع است.

میاییری می‌افزاید: چالش پیش رو برای ژاپن، روند پیر شدن جمعیت است که در نهایت مشکلات بسیاری برای صادرات و تولید این کشور ایجاد می‌کند چون کارگر ماهر کمتر از فرصت شغلی است، هرچند سیاستگذاران به دنبال جایگزینی و استفاده از ربات‌های کارگر هستند تا بتوانند بخشی از فرصت‌های شغلی را به ماشین‌ها واگذار کنند.

یوتوسشی ناآبی، اقتصاددان ارشد شرکت دایوا سکیوریتی درباره نیروی آماده به کار ژاپن می‌گوید: کمبود نیروی کار، چالش بزرگی برای اقتصاد این کشور است و می‌تواند شرکت‌های کوچک و متوسط را زمینگیر کند، چون اغلب تولیدات ژاپن به عنوان مواد اولیه در صنایع صادرکننده عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد یا برای پاسخگویی به نیاز داخلی بازار ژاپن است.

ناآبی می‌افزاید: رشد اقتصادی ژاپن در کنار میزبانی بازی‌های المپیک اگرچه محرک اقتصادی بسیار مناسبی برای این کشور بوده، اما همان طور که می‌دانید، شرکت‌های تامین‌کننده خدمات مورد نیاز در این موارد نیازمند به کارگیری نیروی انسانی مناسب و ماهر هستند که اکنون در ژاپن چنین نیرویی کمتر یافت می‌شود.

وی تاکید کرد: رقابت قابل توجه شرکت‌ها برای جذب نیروهای ماهر به مرحله خطرناکی رسیده چون در برخی موارد این رقابت ناسالم است و در نهایت به کل بازار زیان خواهد زد. بنابراین مسئولان لازم است، سیاستگذاری نوینی برای جذب نیروی کار و همچنین قوانین استخدامی داشته باشند تا حداقل از تنش موجود بازار بکاهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها