ازدواج در ادیان و فرهنگ‌های مختلف منطق‌های گوناگونی دارد، ازدواج و تشکیل خانواده در منطق اسلام و از نگاه کلام‌الله مجید به وجود آورنده‌ آرام‌بخش‌ترین نوع رابطه و نوعی از زندگی است که با طراوت، مودت و ایثار همراه می‌شود. ما در آیات الهی این تاکید را آشکارا داریم که خداوند می‌فرماید برای شما از جنس خودتان همسرانی آفریده‌ایم که در کنار هم آرامش بیابید.
کد خبر: ۱۰۸۳۱۷۷

یکی از مهم‌ترین نکات برای رسیدن به این آرامش و حفظ طراوت در زندگی زناشویی بخصوص در طولانی مدت مبحث رضامندی زوجین است که نسبتی مستقیم با داشتن روحیه گذشت و سازگاری دارد. نتایج تحقیقی که روی حدود 400 زوج انجام شده نشان می‌دهد حدود 70‌درصد زوجین در سال‌های میانی ازدواج نسبت به سال‌های ابتدایی (تا سال پنجم) از سازگاری کمتری به مراتب برخوردار بوده‌اند. رضایت زناشویی هم به کلیاتی مانند نگاه به زندگی و فلسفه آن وابسته است و هم به مواردی چون روابط جنسی و رفتارهای کلامی و مسائل اقتصادی و... ارتباط می‌یابد.

واقعیت این است که رضامندی و نارضامندی زناشویی نه تنها از نظر روحی بلکه از نظر جسمانی هم بر فرد و خانواده او تاثیر می‌گذارد، افرادی که رضامندی بالایی دارند معمولا عمر طولانی‌تری هم خواهند داشت، به عنوان مثال اعضای خانواده‌ای که با هم سازگار هستند و روحیه منسجمی دارند در برخورد با بحران‌های جسمانی مانند سرطان، شانس درمان و نجات بیشتری دارند و در مقابل در جامعه زوج‌های ناراضی، مرگ زودرس شیوع بیشتری می‌یابد. درگیر شدن با مسائلی همچون افسردگی، گرایش به مواد، الکل، بزهکاری در فرزندان و‌... در این دست خانواده‌ها به مراتب بیشتر است.

اگر بخواهم به چند راهکار کاربردی در این زمینه اشاره کنم باید بگویم از ویژگی‌های مهم همسران سازگار و زوج‌های موفق سپاسگزاری از یکدیگر است، مصافحه (سلام و احوالپرسی گرم)، بوسیدن و هدیه دادن زوج‌ها بی‌تردید در عمق بخشیدن به زندگی مشترک تاثیرگذار است. نکته مهم دیگر این است که دروغگویی، فحاشی و بددهنی قاتل رضامندی زناشویی است. دروغگویی در نگاه دینی به «قفل بدی ها» تعبیر شده است و فحاشی «بذر دشمنی» را در دل زوج‌ها می‌کارد و این بذر آن‌قدر رشد می‌کند که تمام جوانب زندگی آنها را دربر می‌گیرد. تمسخر و تحقیر هم دوری و نفاق می‌آورد.

حجت‌الاسلام جعفر جدیری‌

روان‌شناس و مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها