فعالان بازار ارز می‌گویند بعد از صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، نرخ دلار در بازار آزاد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۰۷

تشدید نوسانات ارزی در بازار موجب شد تا نرخ دلار طی روز یکشنبه رکورد 4000تومان را بزند و برای ساعتی به بیش از 4010 تومان برسد.

فعالان بازار ارز، علت گرانی دلار را در بازار آزاد مرتبط با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند و می‌گویند: بعد از این‌که خبر آمد آمریکا برجام را قبول ندارد، بازار ارز در ایران دچار التهاب شد.

البته صرافی‌ها و فعالان بازار می‌گویند زمانی که دلار گران می‌شود، کسی حاضر به فروش ارز نیست و همه خریدار می‌شوند. این افراد می‌گویند از مردادماه، بازار ارز در کسادی به‌سر می‌برد.

ویروس ترامپ، تب دلار را در بازار آزاد بالا برد

نزدیک شدن به آغاز هفته جدید میلادی و احتمال تحقق یافتن وعده رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام، قیمت دلار را در بازار آزاد تهران بالا برد و حتی برای دقایقی به بیش از 40 هزار ریال رساند.

به گزارش ایرنا، جمعه گذشته رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، به احتمال زیاد دولت ترامپ هفته آینده که از 17 مهر آغاز می‌شود در گزارشی به کنگره عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام می‌کند.

همین سبب شد فعالان بازار ارز بیش از آن‌که فروشنده دلار باشند، متقاضی اسکناس دلار شوند که این رویه با به هم زدن تعادل میان عرضه و تقاضای این ارز، افزایش قیمت را در بازار رقم زد، به شکلی که ساعت 12 یکشنبه، قیمت دلار با عبور از کانال 40 هزار ریالی به قیمت 40 هزار و صد ریال رسید.

رکوردزنی دلار دولتی

نرخ رسمی ارز که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و مبنای مبادلات رسمی تجارت خارجی کشور است، شنبه 15 مهرماه به بالاترین رقم خود رسید.

به گزارش نود اقتصادی، در دولت یازدهم، به طور مستمر قیمت رسمی ارز افزایش یافته و این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کرده است؛ اقدامی که موجب افزایش درآمد دولت از محل فروش ارز می‌شود.

با این‌که در دولت دهم قیمت دلار در بازار آزاد در برخی مقاطع از 4000 تومان هم عبور کرد، ‌اما نرخ رسمی دلار که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، هیچ‌گاه به 1300تومان هم نرسید و آن دولت، نرخ رسمی ارز را پایین نگه داشت. ارزان ماندن نرخ رسمی ارز فواید و تبعاتی دارد؛ فایده آن در ارزان تمام شدن واردات کالاهای اساسی است که با ارز رسمی وارد می‌شود. اما ضرر احتمالی آن، سوءاستفاده واردکنندگان در فروش کالاهای اساسی به نرخ دلار آزاد است.

نتیجه دیگری که افزایش قیمت رسمی ارز دارد، افزایش درآمد دولت از محل فروش دلار در بازار آزاد است. از آنجا که در ایران به علت درآمدهای نفتی، دولت بیشترین درآمد ارزی را دارد، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز در بازار داخلی هم هست. بنابراین هر چقدر نرخ رسمی دلار بیشتر شود، درآمد ریالی دولت بابت فروش ارز بیشتر می‌شود.

با این حال، در اواخر دولت دهم و ابتدای دولت یازدهم، قیمت رسمی دلار حدودا دو برابر شد و از حدود 1226 تومان به 2480 افزایش یافت تا با قیمت دلار مبادله‌ای یکسان شود. پس از آن به طور مستمر و تقریبا همه روزه، بانک مرکزی دلار را گران کرده است به این امید که بتواند نرخ ارز را تک‌نرخی کند، به طوری که در روزهای اخیر برای نخستین بار در تاریخ، قیمت دلار دولتی از مرز 3400 تومان هم عبور کرد. با این حال، افزایش قیمت دلار دولتی موجب گران شدن همزمان دلار در بازار آزاد هم شده است به طوری که شنبه این هفته قیمت دلار در بازار آزاد ساعت به ساعت گران شد و در پایان روز به 3976 تومان رسید.

با توجه به این‌که افزایش قیمت ارز برای دولت درآمد ایجاد می‌کند، دولت به گرانی ارز، بی‌میل نیست. به عنوان مثال در بودجه سال 95 نرخ تسعیر ارز 2950 تومان تعیین شد، اما دولت عملا دلار را 3300 تومان فروخت یعنی حدود 6000 تا 7000 میلیارد تومان از محل تسعیر ارز و تفاوت قیمت ارز منابع مالی به دست آورد.

دولت از آنجا که برخی کسری‌های بودجه‌ای خود را از طریق تسعیر ارز می‌پوشاند در سال 96 نیز با این که قیمت ارز در بودجه 3300 تومان تعیین شده نرخ رسمی آن را روز به روز افزایش داد و اکنون به بالای 3400 تومان رسانده که موجب افزایش درآمد دولت شده است. اگر نرخ ارز افزایش یابد ممکن است دولت از این طریق 7000 تا 10هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که رقم کمی نبوده اما درآمد خوب و مطمئنی نیست و در واقع نوعی مالیات تورمی بوده که دست کردن در جیب مردم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها