با بررسی و کالبدشکافی ژرف و عمیقی که در ریشه‌یابی اعمال خشونت‌ در آمریکا صورت می‌گیرد، متوجه می‌شویم در کل این کشور این موضوع اپیدمی شده است. در این رابطه می‌توان از یک ضرب‌المثل ایرانی استفاده کرد که از کوزه همان تراود که در اوست. ساختارهای ایالات متحده آمریکا ریشه اساسی این گونه خشونت‌هاست.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۸۳

چهره واقعی ریشه‌ها و ساختارهای ایالات متحده را می‌توان در شخص ترامپ دید. روسای جمهور قبل ضمن حفظ ظاهری دروغین، در باطن چهره واقعی ساختارهای آمریکا را اجرا می‌کردند، اما ترامپ ظاهر و باطن را در یک جهت قرار داده است. راهبردها، سیاست‌ها و ساختارهایی که در ایالات متحده آمریکا طراحی شده زورگویی، تجاوز، خشونت و تضییع حق دیگران است. نمونه آن حمل آزاد سلاح در این کشور است و شاهد خشونت کودکان این کشور علیه همکلاسی‌های خود هستیم.

‌معتقدم ساختارهای کنونی آمریکا تیشه‌ای بر ریشه آمریکا زده و موجب فروپاشی هنجارها و ساختارهایی است که اساس آن ظلم، تعدی، زور و خشونت است. در یمن عربستانی‌ها به نیابت از آمریکا، در سرزمین‌های اشغالی، سوریه و افغانستان دست به اقدامات ضدحقوق بشری می‌زنند. این گونه اقدامات در حالی است که آمریکا در صورت اعمال خشونت علیه حیوانات جار و جنجال بسیاری می‌کند، اما مرتکب جنایات بسیاری در سوریه و یمن می‌شود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا و وزیر امور خارجه‌اش اعتراف کردند داعش را خودمان ایجاد کردیم و ترامپ نیز به این مساله اعتراف کرد.

وقتی در یک سازمان بین‌المللی که شان و ساختارش برای رفاه، آسایش و امنیت بین‌الملل است و باید امنیت جهانی در آن حفظ و تامین شود ترامپ در سخنانی صحبت از نابودی کره شمالی می‌کند که نشان دهنده رویکرد غیرانسانی آمریکاست. دو دهه آینده را دهه فروپاشی ساختارهای فرسوده و کهنه آمریکا می‌دانم، همان گونه که یکی از نویسندگان آمریکا در کتابی در رابطه با فروپاشی ساختارهای آمریکا نوشته و مصاحبه کرده است که در دوره ترامپ شاهد فروپاشی این کشور خواهیم بود. معتقدم نخبگان، صاحبان اندیشه و خرد در این کشور، دانشمندان علوم اجتماعی، سیاسی که به فکر نجات کشور آمریکا هستند باید از این گونه اعمال غیرانسانی دور شده و تابع اخلاق و مقررات بین‌المللی باشند. چگونه رژیمی مانند اسرائیل که غاصب است بمب اتم در اختیار دارد و کشوری به آن اعتراض نمی‌کند، اما در پی محدود کردن انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران هستند.

خشونت‌های اعمال شده در آمریکا جوشیده از ساختارهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی این کشور است که حدود یک قرن در این کشور در حال پیاده شدن بوده و نتیجه اعمال چنین سیاست‌هایی شکل‌گیری خشونت در سطوح مختلف در این کشور است. به نظر می‌رسد همان طور که صدای خرد شدن استخوان‌های کمونیسم را به تعبیر امام خمینی(ره) می‌شنیدیم امروز صدای خرد شدن استخوان‌های لیبرالیسم به سرکردگی ساختار سیاسی و دولتی ایالات متحده آمریکا به گوش می‌رسد.

با روی کار آمدن ترامپ و اعمال قانون محدودیت مهاجرتی به آمریکا شاهد دستبند زدن به یک کودک ایرانی در فرودگاه این کشور بودیم، اما از سوی دیگر تروریست‌هایی با نام مجاهدین خلق در ایران دانشمندان هسته‌ای و مسئولان ابتدایی انقلاب ایران را به شهادت رساندند به کنگره آمریکا رفته و سناتورهای آمریکایی با آنها صحبت کرده و تحریک‌شان می‌کنند. چنین رفتارهایی نشان‌دهنده دوگانگی آمریکا در گفتار و رفتارش در مورد حقوق بشر است.

آمریکا در مقاطع مختلف به سرکوب وحشیانه سیاهپوستان پرداخته و حقوق ضدبشری آمریکایی را به نمایش گذاشتند، این کشور از زمان بمباران هیروشیما نشان داد هیچ ارزشی برای جان انسان‌ها و امنیت جهانی قائل نیست. با وجود این‌که نژادپرستی پدیده‌ای است که ناقض حقوق انسان‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی بوده و موجب برتری و سلطه گروهی بر گروه دیگر و عامل ایجاد اختلاف و بروز ناامنی و جنگ در جوامع مختلف شده است متاسفانه در آمریکا نیز که همواره ادعای رعایت حقوق بشر را دارد به وضوح می‌توان بروز پدیده نژادپرستی را ملاحظه کرد.

در آمریکا سرزمینی که مدعی آزادی و رعایت حقوق بشر است هر از گاهی رنگین پوستان یا اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسلمانان با پدیده شوم نژادپرستی و عوارض آن مواجه هستند. هنوز در این کشور انسانی به جرم پوست سیاه تأمین امنیتی ندارد که در آن جامعه زندگی کند. اما با وجود بسیاری از شواهد مبنی بر نقض حقوق اقلیت‌ها در آمریکا سیاستمداران این کشور هر جا لازم بدانند مخالفان خود را به عدم رعایت حقوق اقلیت‌ها و نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

در واقع در شرایطی که در دهه‌های اخیر دولت آمریکا با بهره‌برداری از موضوع حقوق بشر خود را داعیه‌دار این موضوع معرفی نموده و به بهانه آن سیاست‌های مداخله‌جویانه‌ای در قبال دیگر کشورها در پیش گرفته است، اما بررسی ابعاد مختلف حقوق بشر در آمریکا و همچنین رفتار خارجی دولت این کشور در اعمال استانداردهای دوگانه یا نپیوستن و عدم تعهد به برخی معاهدات حقوق بشری، نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا و در رفتارهای سیاست خارجی آن را نشان می‌دهد. در یک دهه اخیر گزارش‌های مختلفی از نقض گسترده و جدی اصول اولیه حقوق بشر در زندان‌های آمریکا منتشر شده است که اعمال و رفتار آمریکایی‌ها در شکنجه زندانیان در دو زندان ابوغریب و گوانتانامو مشهورترین این موارد به شمار می‌رود. ابوغریب از زندان‌های بسیار مخوف آمریکایی است که فجایع به وقوع پیوسته در آن جهان را به وحشت انداخت. جنایات نظامیان آمریکایی و نقض گسترده حقوق بشر در زندان ابوغریب چنان وحشتناک بود که بسیاری از رسانه‌های جهان اقدام به چاپ و انتشار آن در روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌های خود کردند. بنابراین در صورت عدم اصلاح و تغییر چنین رفتارهایی از سوی آمریکا قطعا شاهد فروپاشی ساختار این کشور در یکی دو دهه آینده خواهیم بود. همچنین باید به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و زیرساخت‌های اقتصادی بسیار شکننده و فرسوده در آمریکا اشاره کنیم، هر چند ترامپ ادعای اصلاح در وضعیت اقتصادی این کشور را دارد، اما باید در نظر داشته باشیم ساختارهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی همه یک مجموعه هستند و بدون درنظر گرفتن این مجموعه نمی‌توان امور را اصلاح کرد و قطعا ترامپ شکست خواهد خورد.

دکتر محمدباقر بهرامی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها