گفت‌وگو با سیدوحید حسینی؛ کارگردان فیلم «بزم رزم»

شرح موسیقی روزهای انقلاب و جنگ

ساخت مستندهای تحقیقی ـ پژوهشی در تمام دوره‌ها در کشور ما مورد غفلت متولیان و دست‌اندرکاران این حوزه قرار گرفته، اما با وجود این باز هم مستندسازانی هستند که با کمترین توقع و از روی علاقه و دغدغه شخصی سراغ آن می‌روند. این روزها مستند
کد خبر: ۱۰۸۰۲۵۵
شرح موسیقی روزهای انقلاب و جنگ

«بزم رزم» به کارگردانی سیدوحید حسینی با بررسی احوالات موسیقی ایران در دهه 60 در گروه سینمایی هنر و تجربه بر پرده سینماهاست. در این مستند که براساس تحقیقات و به کارگردانی سیدوحید حسینی ساخته شده هنرمندانی چون حسین علیزاده، بیژن کامکار، مجید درخشانی، کامبیز روشنروان، حسامالدین سراج، فیروز برنجان، مهدی کلهر و... حضور دارند و درباره هنر موسیقی و چگونگی حفظ و اشاعه آن در شرایط اجتماعی روزهای پس از انقلاب و جنگ صحبت میکنند. در ادامه گفتوگوی جامجم با سیدوحید حسینی را میخوانید:

کاملا شخصی و مستقل

شخصا علاقه زیادی به موسیقی و تاریخ معاصر ایران دارم و طرح «بزم رزم» مدتها در ذهنم بود. طی بررسیها و پژوهشهایی هم که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که تا به امروز نگاه تحلیلی و فعالیت جدی ای در رابطه با موسیقی دهه 60 و روایتهای اهالی موسیقی از روزهای پس از انقلاب و جنگ صورت نگرفته است. ماجرای ساخت این مستند هم از دو سال پیش، زمانی که سرباز بودم شکل گرفت. دو سال پیش سرباز بودم و دنبال جایی میگشتم تا به پشتوانه فعالیتهای سینمایی که قبلا انجام داده بودم، بتوانم هم کار کنم و هم دوران سربازی را بگذرانم که درنهایت در مجموعه روایت فتح پذیرفته شدم. مدتی در آنجا کارهایی نظیر ساخت نماآهنگ و تدوین انجام دادم تا ایده ساخت یک مستند در ذهنم شکل گرفت. از آنجا که علاقه به موسیقی دهه 60 سالها در ذهنم بود، ایده ساخت مستندی در اینباره را مطرح کردم که مورد استقبال و حمایت قرار گرفت. این را هم بگویم که مستند
«بزم رزم» مورد حمایت مالی عمدهای از طرف هیچیک از نهادهای ذیربط نشد. عموما بر این باورند کسانی که کاری برای انقلاب و جنگ میسازند حمایتهایی آنچنانی میشوند، اما واقعا جز معدود مواردی اصلا چنین چیزی نیست، ضمن اینکه به لحاظ محتوایی اماکنی مانند تالار وحدت و بنیاد رودکی آرشیو کاملی از موسیقی آن روزها نداشتند که بخواهند خدماتی به من ارائه کنند. تنها جایی که شکل منظمی از اطلاعات موردنیازم را داشت فیلمخانه ملی ایران بود که خیلی به من کمک کردند. در مجموع این فیلم کاملا شخصی، مستقل و با کمترین هزینه ساخته شد.

سرگذشت موسیقی دهه 60

فیلم مستند «بزم رزم» درباره سرگذشت موسیقی ایران در دهه 60 (از حدود سال 67 ـ57) است و اتفاقهایی که برای این هنر در بعد از انقلاب و روزهای جنگ رخ داده را در گفتوگو با اهالی موسیقی و مسئولان وقت در عرصه مدیریت موسیقی به تصویر میکشد. در این مستند اشخاصی چون حسین علیزاده، مجید درخشانی، بیژن کامکار، حمید شاهنگیان، حسن ریاحی، علیاکبر شکارچی، محمد گلریز، همایون رحیمیان و مهدی کلهر درباره هنر موسیقی و چگونگی حفظ و اشاعه این هنر در شرایط روزهای پس از انقلاب و جنگ صحبت میکنند.

گفتوگو با اهالی موسیقی

در این مستند با کسانی گفتوگو کردم که همگی آنها در آن بازه زمانی مورد بررسی، نقشی در موسیقی داشتند. در ابتدا یک فهرست 80 ـ70 نفره از افراد دخیل در موسیقی آن ایام داشتم، اما از آنجا که گفتوگو با این تعداد میسر نبود، از گفتوگو با شاعر یا تنظیمکننده آثار که قطعا خاطرات خوبی هم از کارهای انجام شده داشتند صرفنظر کردم و گفتوگوهایم را محدود کردم به آهنگسازان و بعد هم خوانندهها و مدیران فرهنگی. البته آن هم نه تمام آهنگسازان آن دوران، بلکه آنهایی که متاثر از جنگ و انقلاب قطعاتی را در آن ایام نوشتند.

چه خون دلها خوردهاند!

من دو انگیزه از ساخت این مستند داشتم، این‌که مستندی بسازم که هم عشق و علاقه به ایران در آن پررنگ باشد و هم عشق و علاقه به موسیقی. مخاطب بعد از دیدن این فیلم به این نتیجه می‌رسد که آدم‌های آن روزگار برای حفظ کشور و حفظ موسیقی چه خون دل‌هایی خورده‌اند و این برای من خیلی مهم بود.

افتخارات مستند «بزم رزم»

مستند سینمایی «بزم رزم» نامزد بهترین کارگردانی، فیلم، تدوین و پژوهش از هشتمین جشن مستند خانه سینما شد و توانست دیپلم افتخار و تندیس بهترین پژوهش را از دهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت دریافت کند و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین پژوهش فیلم مستند شد.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها