سخنان ترامپ در سازمان ملل را می‌توان بدترین نوع اراجیفی عنوان کرد که ادبیات آن هم به هیچ عنوان شبیه ادبیات روسای‌جمهور پیشین آمریکا نبود.
کد خبر: ۱۰۷۸۵۵۱

اظهارات وی آنقدر نژادپرستانه بود که می‌توان حرف‌هایش را با رویکرد و دیدگاه‌های هیتلر مقایسه کرد. ترامپ به‌طور علنی کره‌شمالی را به نابودی محکوم کرد و این حرف‌ها به هیچ عنوان عاقلانه نیست. سخنان ترامپ به اندازه‌ای ناپخته بود که صدای اروپایی هم درآمده است. سطح ادبیات ترامپ به هیچ عنوان در حد سازمان ملل نبود و می‌توانم بگویم کاملا کودکانه بود. سخنان وی که به لحاظ محتوایی و ادبی اشکالات بسیاری داشت جنبه قلدرمآبانه داشت و به‌هیچ‌وجه در حد و اندازه‌ رئیس‌جمهور یک کشور نبود.

ادبیات گفتاری او در سخنرانی سازمان ملل مانند بیان آدم بی‌سوادی بود که در خیابان با ادبیاتی سطحی و کوچه بازاری در حال صحبت کردن با مردم است. گرچه او تلاش داشت عامیانه سخن بگوید، اما عامیانه سخن گفتن با گفتار جاهلانه داشتن کاملا متفاوت است. به لحاظ محتوا هم این سخنان بر ادبیاتی تهاجمی تکیه می‌کرد. در سخنان او هیچ اشاره‌ای به ظلم و جنایتی که توسط عربستان و متحدانش با حمایت آمریکا در یمن، ‌میانمار و بحرین می‌شود، نشد. گذشته از لحن و ادبیات ترامپ، اتخاذ چنین مواضعی از سوی سیاستمداران آمریکا البته تازگی ندارد و ناشی از روحیه تهاجمی آنان است. اظهارات خشونت‌آمیز ترامپ علیه ایران، نمایش روشنی از سیاستی است که آمریکایی‌ها در ادوار مختلف نسبت به ایران داشته‌اند.

این در حالی است که آقای ترامپ باید بداند نظم جهانی سال‌هاست تغییر کرده و مدت‌ها از زمانی که آمریکا می‌توانست به تنهایی در مسائل جهانی اعمال نظر کند گذشته است و اتخاذ مواضعی شبیه آنچه ترامپ در ایام اخیر اتخاذ کرده آمریکا را بیش از گذشته منفور و منزوی می‌کند. اظهارات ترامپ و نتانیاهو از تریبون سازمان ملل نشان‌دهنده وجود هماهنگی‌های دقیقی بین ادبیات تهاجمی ترامپ و نتانیاهو بود و هر دو نفر از تریبون سازمان ملل که باید در جهت صلح جهانی مورد استفاده قرار گیرد، سوءاستفاده کرده و جریان‌سازی‌های خود را علیه ایران آغاز کردند. این شیوه و رفتار تهاجمی آنها برای افکار عمومی جهان کاملا روشن است.

سخنان ترامپ به دلیل بی‌اطلاعی و به شکلی غیرمسئولانه در قبال ایران مطرح شد، چرا که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته در چارچوب موازین بین‌المللی و در جهت ایجاد آرامش فعالیت کرده است.

یکی از دلایل اصلی عصبانیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران از جمله آمریکا پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی است. در این راستا علت سخنرانی سراسر دروغ ترامپ نیز به دلیل همین پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران است. سخنان رئیس‌جمهور آمریکا، برای مردم این کشور هم مایه شرمساری بود. اکنون در وضعیتی قرار گرفتیم که تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا اعتراف می‌کند که نمایندگان ایران باسواد و تحصیلکرده و بسیار دقیق و قوی هستند. ترامپ آمریکا را در ضعیف‌ترین موقعیت قرار خواهد داد، وی می‌خواهد برجام را به هم بزند، زیرا در کارزار انتخاباتی علیه این توافق شعارهای زیادی داده و آن را متعلق به دوران خود نمی‌داند.

حسین شیخ الاسلام / مشاور وزیر امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها