سلامت خانه و آشپزخانه

نکاتی مهم در باره میوه زیتون

از آنجا که زیتون کنسروی، پرورده و انواع زیتون‌های سیاه و سبز ازجمله پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین محصولات و پای ثابت سفره تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی شده است، دانستن اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های آن و این که بهترین نوع زیتون باید چه خصوصیاتی داشته باشد، مفید خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۲۶

آیا می‌توان میوه زیتون را تازه‌خوری کرد؟

خیر. زیتون به دلیل ترکیب شیمیایی تلخی که در گوشتش وجود دارد به صورت تازه غیرقابل مصرف بوده و از این رو برای استفاده از آن باید زیتون تلخی‌زدایی و فرآوری و در اصطلاح شیرین شود .

زیتون کنسروی خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

هر چه بافت زیتون سفت‌تر باشد به طوری که صدای شکسته شدن بافت زیر دندان احساس شود و رنگ آن به سمت طلایی (سبز روشن یا زرد) متمایل باشد و بوی نامطبوعی از آن به مشام نرسد، آن زیتون به بهترین شکل فرآوری شده و باکیفیت است. هر رقم زیتون به منظور کنسروی شدن باید به حداکثر رشد حجمی خود رسیده باشد.

آیا زیتون سیاه بر اثر رسیدگی زیتون سبز به دست می‌آید؟

زیتون سبز و سیاه دو نوع متفاوتند. زیتون‌ سیاه دو نوع دارد؛ یک نوع به صورت ژنتیک سیاه است و نوع دیگر زیتون‌هایی هستند که در صنعت با ترکیبات شیمیایی آهن‌دار سیاه می‌شوند که مصرف این نوع زیتون سیاه در طولانی مدت و برای گروه‌های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار و شیرده و همچنین افرادی که مشکلات گوارشی یا بیماری‌های خاص دارند، مناسب نیست.

خواص زیتون سبز بیشتر است یا سیاه؟

زیتون سبز و سیاه از نظر ارزش تغذیه‌ای تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. البته زیتون‌های سیاه چون روغنی‌تر هستند و از آنجا که بخش عمده‌ای از ارزش غذایی زیتون در روغن آن نهفته است و چون میزان رنگدانه‌های آنتی اکسیدانی زیتون سیاه کمی بالاتر از زیتون سبز است، می‌‌توان گفت غنی‌تر هستند. هر عدد زیتون سیاه هفت کالری انرژی دارد که این میزان در زیتون سبز کمتر است.

درشتی زیتون نشانه رسیدگی آن است؟

زیتون از نظر تجاری به چهار درجه خیلی درشت، درشت، متوسط و ریز تقسیم می‌شود و ریزی یا درشتی آن نمی‌تواند نشان‌دهنده درجه رسیدگی میوه زیتون باشد.

زیتون رسیده چه خصوصیتی دارد؟

معمولا زیتون نارس به رنگ سبز روشن است و طی فرآیند رسیدن، تیره تر و متمایل به بنفش می‌شود.

روش شناسایی زیتون‌های تقلبی چگونه است؟

سودجویان با فرآوری زیتون‌های سبز نارس با ترکیبات آهن‌داری چون سولفات آهن، گلوکینات یا لاکتات آهن و گاهی براده آهن آن را سیاه می‌کنند. متاسفانه تشخیص اصل یا تقلبی بودن این محصول توسط افراد عادی تقریبا غیرممکن است و تنها افراد متخصص با انجام آزمایشات مربوطه قادر به شناسایی خواهند بود. البته در صنایع غذایی، گاهی انواع سبز رنگ زیتون با ترکیبات آهن دار به رنگ تیره متمایل به سیاه در می‌‌آیند که از لحاظ قانونی باید روی بسته‌‌بندی این زیتون‌ها قید شود.

زیتون‌های پرورده فله‌ای قابل اعتماد هستند؟

معمولا در زیتون پرورده، از پسماند زیتون‌های فله‌ای نامرغوب و شکسته مغازه‌ها استفاده می‌شود که اغلب لهیده وکپک زده بوده و درجه یک نیستند و معمولا برای ماندگاری بیشتر این محصول از نمک فراوان استفاده می‌شود؛ بنابراین عاقلانه‌ترین اقدام این است که از خرید انواع خانگی و زیرپله‌ای زیتون‌‌های پرورده و شور فله‌ای اجتناب کنید.

فاخره بهبهانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها