نادر گلچین، خواننده در آخرین روز تابستان در 81 سالگی در گذشت.
کد خبر: ۱۰۷۵۷۹۱

نازنین گلچین فرزند این هنرمند در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تائید این خبر، گفت: پدرم حدود یک‌ماه در بیمارستان هتل گاندی تهران بستری بود.

او دلیل بستری شدن پدرش در بیمارستان را تشدید بیماری ریوی دانست و افزود: امروز (جمعه، 31 شهریور) پدرم ایست قلبی کرد و متاسفانه پزشکان نتوانستند او را احیا کنند.

گلچین از جمله خوانندگان صاحب سبک و دارای صدایی خاص خود بود. بیشتر آثار او به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد. از آثار مهم او در آن دوران می‌توان به «یوسف گم گشته» اشاره کرد و از دیگر آثار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه یاد کرد.

در سال‌های پس از انقلاب پس از 35 سال کناره‌گیری تنها آلبومی به نام «گریز» را که کار مشترک با فریدون شهبازیان است، منتشر کرد.

گلچین صدایی خاص با سوزی پنهانی و نیز پخته و پرورده داشت که با ساختار ارکستری هماهنگی زیادی دارد. او همچنین از تحریرهای شمرده و پخته آوازی برخوردار بود و سعی می‌کرد محدوده صدایش را بشناسد و در همان محدوده از تمام ظرفیت‌های صدایی اش بهره ببرد. وی شعر را بخوبی می‌شناخت و به همان خوبی و شمردگی در آوازهایش ادا می‌کرد. او با آهنگسازان و هنرمندان زیادی از جمله فریدون شهبازیان، عماد رام، مجتبی میرزاده، حسن یوسف زمانی، عبدالکریم مهرافشان، عباس خوشدل، همایون خرم، مهدی خالدی، محمد حیدری و فرامرز پایور همکاری داشت.

نادر گلچین در سال 1339 به تهران آمد و بی‌درنگ فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. اولین برنامه خود را با ارکستر محمود تاج‌بخش اجرا کرد و تا سال 1354 در این اداره به ترتیب با ارکسترهای فرامرز پایور، عباس خوشدل، عبدالکریم مهرافشان، عماد رام و مصطفی پورتراب ادامه همکاری داد.

او در سال 1350 همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد که تا سال 1362 ادامه یافت. از کارهای او که بسیار مورد استقبال شنوندگانش واقع شد، اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالقی بود که به رهبری فرهاد فخرالدینی بازسازی و با گروه کر رادیو اجرا شد.

نادر گلچین بر اساس قراردادهای فرهنگی ـ هنری بین ایران و دیگر کشورها، همراه با ارکستر فرامرز پایور، به الجزایر رفت و موسیقی سنتی ایران را به هنردوستان آن کشور معرفی کرد. از دیگر کارهای برجسته این هنرمند، کنسرتی بود که به نفع زلزله‌زدگان بوئین‌زهرا، همراه با ارکستر عماد رام برگزار کرد.

در 17 دی 1386 در فرهنگسرای هنر (ارسباران) مراسمی برای نکوداشت نادر گلچین و یادمان محمودی خوانساری برگزار شد و از این هنرمندان عرصه موسیقی تجلیل به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها