هنگامی که احتمالا این گزارش را می‌خوانید، اگر پدر و مادری باشید که پس‌فردا شنبه دانش‌آموزی را به مدرسه راهی می‌کنید و به‌‌خاطر مشغله‌های فراوان فرصت خرید مدرسه پیدا نکرده‌اید، فقط امروز و فردا جمعه را فرصت دارید.
کد خبر: ۱۰۷۴۸۴۰

در تهران و شهرستان‌ها فروشگاه‌های بسیاری هستند که اقلام مدرسه از کیف گرفته تا لوازم‌التحریر را حراج کرده‌اند.

با این حال در مراجعه به «بازار مدرسه» و خرید اقلام اصلی و مهم باید نکاتی را مدنظر داشته باشید که این گزارش تلاش دارد برخی از آنها را یادآوری کند.

کیف

کیف شاید یکی از مهم‌ترین خریدهای مدرسه‌‌ای اول مهر باشد. نگاهی به بازار کیف نشان می‌دهد طیف بسیار متنوعی از کوله و کیف در قیمت‌هایی بین 50 تا 600 هزار تومان در دسترس قرار دارند. در شهرهای بزرگ حراج‌های متعددی در این باره برقرار است که امروز و فردا به اوج می‌رسد. در خرید کیف یا کوله به جنس و وزن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. وزن کیف یا کوله با توجه به حجم کتاب‌های درسی و وسایل دانش‌آموز ممکن است به دست یا شانه‌های کودک یا نوجوان آسیب بزند. بنابراین خرید کوله یا کیف سبک که از جنس ضدآب هم باشد، در اولویت است. کیف همچنین باید فضای کافی و تفکیک شده برای تمام وسایل مدرسه بخصوص ظرف غذای کودک که از اهمیت زیادی برخوردار است، داشته باشد. همچنین اگر می‌توانید کیف کودک را از نوع چرخدار انتخاب کنید که وی در صورت خستگی بتواند آن را روی زمین به دنبال خود بکشد.

توصیه دیگر در این باره این است که حتی اگر تمکن مالی کافی دارید، کیف گرانقیمتی برای کودک نخرید که در طول سال تحصیلی نگران آسیب دیدن آن باشید. برای کودک کیف متوسطی تهیه کنید که حتی اگر آسیب دید در طول سال بتوانید آن را تعویض کنید. قطعا این امر در آرامش خاطر کودک و جلوگیری از نگرانی و استرس وی نیز بسیار موثر است.

لوازم‌‌التحریر

برای انتخاب یکی از مهم‌ترین بخش‌های لوازم‌‌التحریر که همان مداد و مدادرنگی است، به نرمی آن توجه خاصی داشته باشید. مدادهایی که زغال درون آن سفت باشد، براحتی می‌شکند و کودک مجبور به تراشیدن مداوم و زود تمام کردن آن است. این کار همچنین لذت کار کودک با مدادها را کاهش می‌دهد. در انتخاب مدادها و مدادرنگی به برند و خارجی بودن اصلا توجه نکنید و در بسیاری موارد، تولیدات وطنی بسیار باکیفیت‌تر از برندهاست.

ضمن این‌که بسیاری از برندهای مداد و مدادرنگی موجود در بازار اصل نیست و کپی چینی آن با قیمت‌های وسوسه‌کننده عرضه می‌شود.

در خرید مداد و مدادرنگی هیچ‌گاه گول قیمت را نخورده و به صورت انبوه خرید نکنید. چراکه اگر جنس مدادها بد دربیاید، کودک مجبور است تمام سال تحصیلی با آن بسازد و البته شما نیز دلتان نمی‌آید با آن همه خرید دوباره برای موارد مشابه دست به جیب شوید! این نکته مهم را هم مدنظر داشته باشید که در این روزهای پیش رو، تبلیغات برای فروش هرچه بیشتر لوازم‌التحریر به اوج خود می‌رسد.

حال آن‌که قیمت این اقلام در طول سال با دامنه قیمتی اندکی تقریبا ثابت است. لذا شاید خیلی توجه به اعلان‌های رنگارنگ تخفیف عاقلانه نباشد.

دفتر و دفترچه

درباره خرید دفتر و دفترچه، اولین نکته، توجه به طرح روی جلد آن و ایرانی – اسلامی بودن آن است. چراکه کودک در تمام طول سال با آن در تماس چشمی است و شخصیت‌های چاپ‌شده روی آن، به نوعی ممکن است ناخودآگاه کودک را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا هرقدر تصویر شامل نشانه‌های خشن نبوده و ضمنا با فرهنگ خودمان و نشانه‌های تاریخی، باستانی، ملی و مذهبی که کم هم نیستند، سنخیت داشته باشد، انتخابی مطلوب‌تر است. نکته بعدی در این خصوص راحتی استفاده کودک از دفتر و دفترچه است. لذا توصیه این است که از دفترهایی با شیرازه سیمی استفاده کنید که براحتی ورق می‌خورد و ورق‌های آن جدا نمی‌شود. همچنین کودک فضای تکیه دست بیشتری در نوشتن تکالیفش روی صفحه خواهد داشت و مجموع این موارد احساس خوبی برای وی به ارمغان می‌آورد که زاییده همین نکات ریز و به ظاهر بی‌اهمیت است. البته استفاده از دفترچه‌های سیمی، این روزها برای کتاب‌های درسی نیز مرسوم شده است. چراکه بسیاری از کتاب‌های تحویلی دارای شیرازه‌ محکمی نیست و لذا نیاز به سیمی کردن آن برای جلوگیری از جدا شدن صفحات و استفاده راحت‌تر وجود دارد.

سایر ملزومات

دیگر ملزومات موجود در سبد لوازم‌التحریر مدرسه نیز معمولا همواره در بازار وجود دارد و باید به فراخور نیاز دانش‌آموز یا اعلام مدرسه، نسبت به خرید آن اقدام کرد. پاک‌کن، مدادتراش، پرگار، خط‌کش، گونیا، نقاله و سایر ملزومات مشابه چیزی نیست که بخواهید در حراج‌های این روزها – مگر در صورت نیاز – خریداری کنید. پس صبور باشید و خیلی به حراج‌های لوازم‌التحریر توجه نداشته باشید. به اندازه یک ماه یا حداکثر دو ماه دانش‌آموز خرید کنید. در طول سال تحصیلی، اجناس مرغوب‌تر و احتمالا باکیفیت‌ بهتر و قیمت‌هایی در محدوده همین بهای حراج‌های موجود در دسترس شما خواهد بود، با این تفاوت که با آغاز سال تحصیلی، روش خاص هر معلم مشخص شده و با اعلام این نیاز به دانش‌آموز می‌توانید آبان یا آذرماه با خیال راحت و تکلیف مشخص به خرید مجدد بروید.

بهمن موسوی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها