مدال تاریخی والیبال ایران در دنیا

پرواز در ارتفاع جهانی

والیبال ایران این بار در اوزاکا تاریخ‌ساز شد. برای نخستین بار، سکوی یک تورنمنت جهانی زیر پای ملی‌پوشان والیبال قرار گرفت تا افتخارات این ورزش بعد از قهرمانی در آسیا، حضور در المپیک و تجربه لیگ جهانی با مقام سوم رقابت‌های والیبال جام بزرگ قهرمانان قاره‌ها کامل شود. تا پیش از رقابت‌های جام بزرگ قهرمانان قاره‌ها، تیم‌های نوجوانان و جوانان والیبال در عرصه جهانی سکونشین شدند؛ اما برای تیم ملی والیبال، نخستین بار این اتفاق بزرگ روی داد.
کد خبر: ۱۰۷۴۱۱۶

این موفقیت زمانی به دست آمد که دیروز در روز پایانی بازی‌های ژاپن، ابتدا لاجوردی‌پوشان که با سه برد از چهار دیدار قبلی شانس زیادی برای رسیدن به یکی از سکوها داشتند، توانستند 3 بر یک مقابل آمریکا به پیروزی برسند. با این نتیجه آمریکا با توجه به داشتن فقط دو برد از رفتن روی سکو محروم شد و ایتالیایی‌ها در جایگاه دوم ایستادند.

با نتیجه ایتالیا، ملی‌پوشان والیبال ایران حتی درصورت شکست مقابل فرانسه در بازی آخر خود مدال برنز این رقابت‌ها را به دست می‌آوردند. خروس‌ها شانسی برای رسیدن به مدال نداشتند و با توجه به شکست آمریکا، جایگاه سومی ایران پیش از بازی مقابل فرانسه تثبیت شد. با این رتبه‌بندی، والیبال ایران برای نخستین بار در تاریخ روی سکوی یک تورنمنت رسمی جهانی رفت.

دیروز تیم ملی والیبال در پنجمین و آخرین دیدار خود برابر فرانسه به یک رکورد دیگر هم رسید و آن نخستین پیروزی والیبال ایران برابر این تیم بود. تا پیش از بازی دیروز دو تیم، فرانسه تنها تیمی بود که ایران موفق به پیروزی مقابل این تیم نشده بود. پیش از این در کارنامه بازی‌های رسمی دو تیم، پنج مسابقه وجود داشت که فرانسوی‌ها در همه آنها فاتح میدان بودند.

ترکیب متحول شده فرانسه در این دوره از رقابت‌ها به لحاظ نتیجه‌گیری برای این تیم خوش یمن نبود، اما از آینده خوب ستاره‌های جوان خبر داد. بزرگانی چون اروین انگاپت، آنتونو روزیر و کوین لروکس از تیم ملی فرانسه کنار گذاشته شدند. فرانسوی‌ها بر خلاف بازی‌های روزهای قبل که بازیکنان جوان‌تر در ترکیب کنونی را به میدان فرستاده بودند، برای رسیدن به برتری در بازی با ایران از ترکیب اصلی خود با حضور چهره‌های باتجربه‌تر در میدان استفاده کردند؛ اما با پیروزی 3 بر 2 ایران در این مسابقه، طلسم فرانسه شکست. ایران در پایان جام قهرمانان بزرگ جهان با چهار برد و یک شکست برابر برزیل 9 امتیازی شد و علاوه بر مدال برنز جایزه صدهزار دلاری تیم سوم جام را به خود اختصاص داد. تیم ملی برای سومین بار در جام بزرگ قهرمانان جهان شرکت کرد و در سال‌های 2009 و 2013 پنجم و چهارم شده بود.

فرانسه جوان شده

بنجامین تونیوتی، کاپیتان تیم ملی والیبال فرانسه گفت: تیم فرانسه جوان است و با نسل جدید خود وارد مسابقات شده است. البته با همین تیم توانستیم قهرمان لیگ جهانی 2017 شویم. در مسابقات جام قهرمانان بزرگ جهان، نتایج خوبی کسب نکردیم و عملکرد جوانان در این مسابقات هم بد نبود.

معروف: زحمت کشیدیم

سعید معروف در پایان آخرین دیدار ایران در جام قهرمانان بزرگ جهان گفت: برای این مدال زحمات بسیاری کشیدیم. از شش سال پیش که وارد لیگ جهانی شدیم، والیبال ایران پیشرفت کرد. در گذشته نتایج خوبی کسب کردیم، اما موفق به کسب مدال نشده بودیم. این مدال برایمان بسیار با ارزش است. مردم ایران هم تیم ملی را با دنبال کردن نتایج، همراهی و حمایت کردند. بدون کسب مدال یک پای ماجرا کم بود که امروز به آن رسیدیم.

کاپیتان تیم ملی ادامه داد: می‌دانستیم بازی با فرانسه طول می‌کشد و در سطح بالایی هم برگزار می‌شود. در تمام ست‌ها نتایج بسیار نزدیک بود. هر دو تیم امتیاز به امتیاز پیش رفتند، اما برای ما مهم بود مسابقات را با پیروزی به پایان برسانیم.

آمار بازی

در این مسابقه ایران 72 امتیاز با اسپک، 14 امتیاز با دفاع روی تور، شش امتیاز با سرویس، 33 امتیاز با اشتباهات حریف و در مجموع 125 امتیاز گرفت. در مقابل فرانسه 78 امتیاز با حمله، ده امتیاز با دفاع، هفت امتیاز با سرویس، 27 امتیاز با اشتباهات بازیکنان ایران و در کل 122 امتیاز کسب کرد.

ایران 19 توپگیری، 44 دریافت و 45 پاس صحیح داشت، درحالی که فرانسه 25 توپگیری، 53 دریافت و 46 پاس ثبت کرد.

برترین‌ها

ترور کلونات با کسب 25 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن میدان انتخاب شد. استفان بویر هم با 21 امتیاز، دیگر بازیکن تاثیرگذار فرانسوی‌ها بود. در سوی دیگر میدان، امیر غفور 24 امتیاز کسب کرد که بهترین بازیکن ایران بود. محمد موسوی هم با 20 امتیاز یکی از بهترین‌ها لقب گرفت.

خداحافظی یار دیرین

بر اساس هماهنگی‌های قبلی، فرهاد نظری‌افشار از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و چهار گوشه زمین را دیروز در اوزاکای ژاپن بوسید. او با تیم ملی والیبال به نخستین مدال نقره آسیا، اولین نقره بازی‌های آسیایی و اینک اولین مدال جهانی رسید تا پایان باشکوهی در والیبال ملی داشته باشد.

رده‌بندی پایانی

برزیل، ایتالیا، ایران، آمریکا، فرانسه و ژاپن به ترتیب مقام‌های اول تا ششم هفتمین دوره رقابت‌های والیبال جام بزرگ قهرمانان قاره‌ها را از آن خود کردند.

کولاکوویچ: ایرانی‌ها عاشق والیبال هستند

ایگور کولاکوویچ حرف‌هایش را در نشست خبری بعد از بازی این‌گونه آغاز کرد و گفت: مردم ایران عاشق والیبال هستند و در هر روز، هر لحظه و هر ثانیه پیگیر مسابقات و اخبار تیم‌های ملی کشورشان هستند.

او درباره بازی با فرانسه گفت: رو در رو شدن با همکارم لورن (سرمربی تیم فرانسه) به جذابیت این بازی والیبال افزود. پس از پایان ست چهارم مسابقه با فرانسه، بازیکنانم خسته شده بودند، اما می‌خواستند با پیروزی در دیدار پایانی به مدال برسند. خوشحالم که توانستند قدرت و شخصیت خود را حفظ کنند. آنان در موقعیت‌های دشوار از خود مقاومت نشان دادند.

کولاکوویچ گفت: تیم ایران مشکلات زیادی برای حفظ برخی بازیکنان مهم چون امیر غفور و محمد موسوی در تیم ملی داشت. حتی عادل غلامی و جواد معنوی‌نژاد هم در مسابقات لیگ جهانی با مصدومیت رو‌به‌رو شدند و زمان ریکاوری بسیار کوتاه بود.

ایران با قدرت بازی کرد

لورن تیلی پس از شکست شاگردانش برابر ایران در نشست خبری گفت: امروز نتیجه نگرفتیم. گرچه فکر می‌کنم هر دو تیم ایران و فرانسه بازی بسیار خوبی به نمایش گذاشتند.

سرمربی تیم ملی والیبال فرانسه با بیان این‌که دیدار ایران و فرانسه تماشایی بود، ادامه داد: از نظر تکنیکی توانستیم قدرت فرانسه را نشان بدهیم، اما ایران هم تیم قدرتمندی است و با تمام قوا به میدان آمد. نتوانستیم
پیروز میدان باشیم، اما بازی خیلی خوبی برابر ایران به نمایش گذاشتیم.

جوایز تیم‌ها

فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB)، برای هفتمین دوره رقابت‌های جام‌قهرمانان بزرگ در بخش مردان مبلغ 635 هزار دلار جایزه نقدی برای تیم‌ها در نظر گرفت. سهم ایران 100 هزار دلار است.

برزیل: 250 هزار دلار

ایتالیا: 125 هزار دلار

ایران: 100 هزار دلار

آمریکا: 70 هزار دلار

فرانسه: 50 هزار دلار

ژاپن: 40 هزار دلار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها