کارشناسان در گفت‌وگو با جام جم با اشاره به سفر روحانی به آمریکا تشریح کردند

اولویت‌های سفر به نیویورک

رئیس‌جمهور امروز برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود و وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای هیات دولت او را در این سفر همراهی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۳۷۴۸

این سفر، اولین حضور حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور دوازدهم در نیویورک است و او با تجربه چهار بار حضور در سازمان ملل در دولت یازدهم به این سفر می‌رود.

روحانی در ابتدای دولت یازدهم، حساب ویژه‌ای روی مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای حاشیه‌ای آن باز کرد و با شروعی توفانی از این فرصت برای آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای با حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 استفاده کرد. در اولین سفر حتی برخی خطوط قرمز نیز جابه‌جا شد و روسای جمهوری ایران و آمریکا به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

این سفرها در سه سال بعدی دولت اول روحانی نیز ادامه داشت و رئیس‌جمهور هرسال با برنامه‌های فراوان که بحث مذاکرات هسته‌ای، بخشی از آن بود راهی نیویورک می‌شد و این سفرها با مانورهای رسانه‌ای فراوانی نیز همراه بود.

اما امسال به نظر می‌رسد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک سفری متفاوت با سال‌های گذشته بوده و فشرده‌تر از همیشه است که شاید دلیل آن را بتوان در تجربه‌ای دانست که رئیس‌جمهور و دستگاه سیاست خارجی در چهار سال گذشته به‌دست آورده‌اند؛ تجربه‌ای شامل مجموعه‌ای از بدعهدی‌ها و تناقض‌گویی‌های آمریکا و برخی شرکای اروپایی این کشور که باعث شده حتی در این سفر درباره برگزاری نشستی میان وزیران خارجه ایران و آمریکا که برنامه‌ای ثابت در چهار سال گذشته بوده، ابهام وجود داشته باشد و بر اساس آخرین اخبار، برنامه‌ای برای دیدار محمدجواد ظریف و رکس تیلرسون وجود ندارد.

طبق برنامه‌ای که اعلام شده، رئیس‌جمهور امروز تهران را به مقصد نیویورک ترک و روز چهارشنبه 29 شهریور ساعت 11 تا 12 ظهر به وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. همچنین دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار با مسلمانان و نخبگان فرهنگی و سیاسی آمریکا، گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات و مصاحبه با برخی شبکه‌های آمریکایی و دیدار با سران برخی کشورهای شرکت‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر است.

لزوم طرح موضوع تروریسم و بدعهدی‌های آمریکا

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل گفت: آقای روحانی باید در سازمان ملل حسن اجرای برجام از سوی ایران و عهدشکنی آمریکا را اعلام کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، در مورد اولویت‌هایی که روحانی باید در مجمع عمومی سازمان ملل مدنظر داشته باشد، گفت: حضور رئیس جمهور در سازمان ملل در شرایط فعلی و پس از برجام مغتنم است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این‌که معضل روز دنیا تروریسم است، اظهار کرد: پیشنهادم این است که نطق آقای روحانی حول محور نقش مشارکت‌جویانه ایران در مقابله با تهدید از جمله حوزه تروریسم باشد.

فلاحت پیشه، اهمیت حاشیه سازمان ملل را کمتر از اجلاس اصلی ندانست و گفت: باید در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام بیان شود.

وی افزود: باید در عالی‌ترین سطح در این ارتباط رایزنی شده و از توافق‌نامه‌های پس از برجام رفع مانع شود، به‌رغم این‌که چین یکی از بازیگران در این زمینه است، اما حتی در عملیاتی کردن این توافق‌نامه از فرانسه هم عقب‌تر است. بنابراین باید در عالی‌ترین سطح در مجمع عمومی رفع موانع اقتصادی در همکاری‌های آینده در دستور کار قرار گیرد.

بیان مستدل و مستند مطالبات از برجام در سازمان ملل

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل هم گفت: جمهوری اسلامی ایران باید با قاطعیت و قدرت مطالبات خود رااز برجام به‌صورت مستدل و مستند به قوانین بین‌المللی مطرح کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند از نظر بیان نظرات ایران حائز اهمیت باشد، گفت: اجلاس سازمان ملل همچنین فرصت مغتنمی برای ملاقات و گفت‌وگو با سایر مقامات هند، ژاپن و کره‌جنوبی است که طرف‌های اصلی تجاری ایران هستند، ایران می‌تواند در اجلاس از این کشورها بخواهد در دام آمریکا گرفتار نشوند.

بهشتی‌پور با اشاره به این‌که مسئولان شرکت‌کننده در اجلاس می‌توانند از موقعیت استفاده کرده و در دیدار با همتایان خود مواضع کشورمان را تبیین کنند، افزود: این تبیین مواضع می‌تواند آمریکا را به اجرای برجام متعهد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: برجام سند بین‌المللی است و آمریکا نمی‌تواند براحتی آن را نادیده بگیرد.

وی گفت: در حاشیه اجلاس باید در مورد موضوعات مربوط به میانمار نیز مذاکراتی انجام شود، این اجلاس فرصت مغتنمی در جهت تشکیل جلسه‌ای ویژه‌ در این ارتباط است تا دولت میانمار جهت اصلاح رفتار خود تحت فشار قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها