جام‌جم از تبعات محدودیت ورود خبرنگاران به صحن شورای شهر تهران گزارش می‌دهد

شورایی با شیشه‌های مات

اعضای شورای شهر تهران در پایان آخرین جلسه علنی این شورا، توافق کردند به منظور تعطیلات تابستانی، جلسات خود را تا هفته آینده تعطیل کنند. این تصمیم جنجالی درحالی اتخاذ شد که چند روز قبل هم شورای شهر تهران تصمیم گرفت ورود خبرنگاران به صحن علنی شورا را محدود کند.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۵۱

حدود 22 روز از فعالیت اعضای این پارلمان محلی می‌گذرد و در طول هفت‌جلسه‌ای که اعضای شورای شهر تهران برگزار کرده‌اند، اتفاقات پرحاشیه‌ای رخ داده است. مثلا با نظر حراست شورای شهر، حضور خبرنگاران در صحن شورا با محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شده است؛ طوری که خبرنگار قبل از تشکیل جلسه علنی، نمی‌تواند وارد جلسه شود و قبل از مصاحبه هم باید با حراست هماهنگ باشد تا بتواند با عضو شورای شهر تماس بگیرد.

قبل از این، چنین محدودیت‌هایی برای خبرنگاران حوزه شهری وجود نداشت و آنها می‌توانستند قبل از برگزاری جلسه علنی در صحن شورای شهر تهران حضور پیدا کنند و با اعضای شورای شهر مصاحبه داشته باشند.

چندی قبل هم که زمزمه محدودیت ورود عکاسان خبری به صحن علنی مجلس مطرح شد، چند نفر از اعضای شورای شهر تهران نیز از حضور عکاسان خبری در صحن شورای شهر تهران انتقاد کردند و خواستار این شدند که در هر حالتی از آنها عکاسی نشود.

در شرایطی این محدودیت‌های بی‌سابقه برای خبرنگاران و عکاسان، وضع شده است که انتظار می‌رفت اعضای جدید شورای شهر تهران که با شعارهایی مثل «شهرداری تمام شیشه‌ای» رای آورده بودند، ابتدا از خود شروع کرده و «شورای شهر تمام‌شیشه‌ای» را به نمایش می‌گذاشتند.

نباید مردم و خبرنگاران را نامحرم بدانیم

وضع محدودیت‌های تازه برای خبرنگاران، هر ذهن پرسشگری را به این سمت می‌برد که مگر در شورای شهر تهران چه اتفاقی می‌افتد که در جریان شفاف اطلاع‌رسانی، محدودیت ایجاد می‌کنند.

احمدعلی رضابیگی، دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نسبت به وضع این محدودیت‌های تازه در شورای شهر تهران انتقاد می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: مردم و خبرنگاران، غریبه و نامحرم نیستند و نباید جریان شفاف اطلاع‌رسانی مخدوش شود. اگر هیچ نکته پوشیده و مخفی از مردم وجود ندارد، بنابراین وضع محدودیت‌های اطلاع‌رسانی در شورای شهر تهران هم بی‌معنی و غیرمنطقی است.

این نماینده مجلس تاکید دارد شهر تهران به عنوان الگو و مرجع سایر شهرهای کشور هم شناخته می‌شود که وضع چنین محدودیت‌هایی، می‌تواند پیام غلطی را هم به شورای سایر شهرها مخابره کند.

به گفته او، جریان شفاف اطلاع‌رسانی ازجمله مهم‌ترین خواسته‌های مردم است که نباید اعضای شورای شهر، این خواسته مهم مردم را کم‌اهمیت تلقی کنند.

جریان شفاف اطلاع‌رسانی
به نفع شورای شهر است

اعضای جدید شورای شهر تهران، نماینده‌های مردم هستند که توانایی و صلاحیت آنها برای خدمت‌رسانی به مردم هم از سوی مراجع قانونی تائید شده است، اما این‌که منتخبان مردم دچار سوءبرداشت شوند و حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر را به عنوان تهدیدی برای خود تلقی کنند، جز سوءتفاهم و کم‌آگاهی از کارکرد رسانه‌ها معنی دیگری ندارد.

علیرضا سرحدی، کارشناس حوزه شهری در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است، اتفاقا حضور گسترده خبرنگاران و عکاسان در جلسات اعضای شورای شهر و تعامل مثبت این شورا با خبرنگاران، نه‌تنها «تهدید» نیست، بلکه یک «فرصت» است که می‌تواند دستاوردهای این شورا را به اطلاع عموم برساند. به گفته این عضو انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان، اگر شورای شهر از ظرفیت رسانه‌ها استفاده و در حوزه‌های مختلف نیز روشنگری کند، آن وقت شرایطی پیش می‌آید که اگر تخلف و کم‌کاری در گذشته اتفاق افتاده باشد، به پای اعضای جدید شورا نوشته نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد اعضای جدید شورای شهر تهران از فرصت حضور رسانه‌ها بهره نمی‌برند.

البته رئیس شورای شهر تهران با درخواست چند نفر از اعضای این شورا برای محدود کردن رسانه‌ها در صحن شورای شهر، مخالفت کرده است و شاید بتوان همین مخالفت را به فال نیک گرفت و امیدوار بود جریانی که می‌خواهد اطلاع‌رسانی بی‌واسطه را از اخبار شورای شهر و شهرداری مختل کند، نتواند به اهدافش برسد.

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها