امروزه ترکیبات متنوعی برای بهبود سطح سلامت جامعه در بازارهای دارویی وجود دارد. یکی از ترکیباتی که مصرف آن به واسطه اثرات ارزشمندش در حال افزایش است ماده‌ای باعنوان رویال ژلی یا ژل رویال است. ژل رویال غذای ضروری برای لاروهای جوان زنبور عسل و ملکه است. این ماده نقش مهمی در تغذیه ملکه دارد.
کد خبر: ۱۰۷۱۸۹۱

ژل رویال ماده لزجی است که توسط غدد تحت فکی زنبورهای کارگر جوان ترشح می‌شود. امروزه مطالعات مختلف نشان داده ژل رویال دارای فعالیت‌های زیستی مختلف در سلول‌ها و بافت‌های مختلف مدل‌های حیوانی است. این ماده به طور عمده از پروتئین ها، قندها، چربی‌ها (شامل استرول‌ها و اسیدهای چرب) و مقادیر ناچیزی از نمک‌های معدنی و ویتامین‌ها تشکیل شده است. مشخص شده است این مواد اثرات متفاوتی از قبیل خواص ضدتوموری، ضد میکروبی، اتساع‌دهنده عروق، کاهش‌دهنده فشار خون و همچنین تحریک‌کننده رشد و مقاومت در مقابل عفونت‌ها، ضد هایپرکلسترولمی (ازدیاد کلسترول خون) و فعالیت‌های ضدالتهابی نشان می‌دهد.

رویال ژلی همچنین اثرات آنتی اکسیدانی و حفاظت کبدی دارد. علاوه بر اینها رویال ژلی به دلیل وجود استروژن بالقوه و مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم می‌تواند موجب کاهش احتباس آب شود. همچنین به دلیل داشتن قند طبیعی موجب پیشگیری نوسانات قند خون و تخلیه قند از سلول و جایگزینی آن با آب می‌شود. از نتایج پژوهش‌های انجام شده در زمینه رویال ژلی به برخی موارد مانند افزایش ظرفیت یادگیری، بهبود حافظه، پایداری در برابر خستگی، تخفیف نشانه‌های یائسگی که در برخی نشانه‌ها از جمله حساسیت، تحریک پذیری و کاهش دردهای عضلانی، سردرد مشابه علائم سندرم پیش از قاعدگی است و در نهایت پیشگیری از افسردگی می‌توان اشاره کرد.

رویال ژلی حاوی کلاژن، لسیتین و ویتامین A، C، D و E است که همگی برای پوست مفید هستند. در ضمن کنسانتره رویال ژلی مرطوب‌کننده پوست‌های خشک و تسکین‌دهنده التهابات پوستی است.

تحقیقات نشان می‌دهد ژل رویال غدد آدرنال را تحریک و واکنشی مثبت در سوخت و ساز بدن تولید می‌کند. این اثر در میزان سوخت و ساز ممکن است باعث، افزایش انرژی، بالا رفتن توانایی جنسی و افزایش اشتها شود .

علاوه بر اینها رویال ژلی منبع غنی از پروتئین کامل، حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری و همچنین اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌ها، اسید پانتوتنیک ویژه (B5) و پیریدوکسین (B6) است. به همین دلیل در حدود 30 سال است که ژل رویال برای استفاده‌های تجاری در تولیدات دارویی، غذاهای مقوی و لوازم آرایشی به کار می‌رود.

به علت کمبود مطالعات مربوط به اثرات رویال ژلی بهتر است این ماده در کودکان و مادران باردار و شیرده با احتیاط مصرف شود. همچنین این ماده به علت احتمال ایجاد حساسیت باید در بیماران با سابقه آلرژی یا آسم و افراد مبتلا به التهابات پوستی (درماتیت) با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

باید دقت کرد به دلیل این که رویال ژلی فشار خون را کاهش می‌دهد مصرف آن در افراد با فشار خون پایین ممکن است سبب افت شدید فشارخون شود و مصرف رویال ژلی با وارفارین می‌تواند سبب افزایش غلظت خونی وارفارین و افزایش خطر خونریزی شود.

فراموش نکنید چنانچه هر داروی دیگری مصرف می‎کنید، قبل از مصرف فرآورده‌های حاوی رویال ژلی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها