ورزشگاه آزادی آماده قدردانی از کی‌روش و بازیکنان است

شام آخر تیم ملی

مسیری که شهریورماه سال گذشته در ابتدای آن قرار داشتیم و نگران پیچ‌و‌خم‌هایش بودیم، امشب درحالی به پایان می‌رسد که دیگر خبری از تشویش و نگرانی نیست. تیم ملی فارغ از آن اما و اگرهای همیشگی فوتبال ایران، دو ماهی هست که بلیت جام‌جهانی را در دست دارد و حالا بدون ذره‌ای استرس، فقط روی رکوردی متمرکز است که می‌تواند نام ایران را برای همیشه در مقدماتی‌های جام‌جهانی جاودانه کند؛ رکورد گل نخوردن.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۷۴

دروازه تیم ملی بیش از هزار دقیقه است که باز نشده. نه‌تنها باز نشده که حتی به شکل جدی هم مورد تهدید قرار نگرفته است. در وهله اول باید گفت اگر این بار راحت‌تر از همیشه به جام‌جهانی رفتیم کلیدش همین قفلی بود که به دروازه ما زده شد. این را اول از همه مدیون ساختار دفاعی‌ای هستیم که کی‌روش در تیم ملی حاکم کرد. تیم ملی در آمار گل‌های زده عملکردی کاملا معمولی داشته است. زدن 8 گل در 9 بازی زیاد آمار جالبی نیست، اما نخوردن حتی یک‌گل، آماری فوق‌العاده است که نام ایران را میان تمامی تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 در دنیا متمایز می‌کند. حالا تیم کی‌روش 90 دقیقه تا ثبت یک رکورد تاریخی فاصله دارد؛ رکورد صعود به جام‌جهانی بدون گل خورده.

سوریه‌ای‌ها از همین نگران هستند. آنها امشب برای صعود به جام‌جهانی باید تیمی را ببرند که تاکنون گلی نخورده و از آخرین باختش جلوی تیم‌های آسیایی هم چیزی حدود چهار سال می‌گذرد. با این آمارها همه چیز مهیاست تا امشب شاهد یک جشن صعود تمام عیار باشیم، جشنی برای تقدیر از کی‌روش و ملی‌پوشان تیم ملی تا برای هیچ‌یک از آنها دلخوری باقی نماند. اما سوای ایران که صعودش را از دو هفته پیش مسجل کرده سایر تیم‌های گروه A (به‌استثنای قطر) برای صعود مستقیم یا حضور در مرحله پلی‌آف شانس دارند. آنچه در ادامه می‌آید بررسی همه معادلات صعود است:

به کام کره‌جنوبی

کره‌جنوبی نزدیک‌ترین تیم به کسب سهمیه مستقیم صعود به جام‌جهانی در گروه A آسیاست. آنها البته کارشان آسان نیست و باید ازبکستان را در تاشکند شکست بدهند تا بدون هیچ اما و اگری به عنوان تیم دوم گروه، بلیت سفر به روسیه را به دست بیاورند. البته مساوی هم برای کره‌جنوبی نتیجه بدی نیست، مشزوط بر آن‌که ایران در آزادی به سوریه نبازد.

به کام سوریه

صعود مستقیم سوریه به جام‌جهانی... مگر امکان‌پذیر است؟ در عین تعجب باید گفت بله. اگر بازی ازبکستان و کره‌جنوبی با برد یا مساوی ازبک‌ها به پایان برسد، سوریه با پیروزی مقابل ایران به لطف تفاضل گل می‌تواند به عنوان تیم دوم گروه به جام‌جهانی صعود کند. البته سوری‌ها خوب می‌دانند پیروزی مقابل ایران در ورزشگاه آزادی، چیزی شبیه به ماموریت غیرممکن است، اما آنچه در بالا آمد فقط معادلات روی کاغذ است. سوری‌ها در عین حال می‌توانند به عنوان تیم سوم گروه راهی مرحله پلی‌آف شوند اگرچه نتیجه دو بازی دیگر در سرنوشت این تیم بشدت تاثیرگذار است.

به کام ازبکستان

ازبکستان اگر هفته گذشته می‌توانست چین را شکست بدهد با توجه به توقف کره‌جنوبی مقابل ایران، بیش از هر زمان دیگر به صعود به جام‌جهانی امیدوار می‌شد، اما آنها نه‌تنها آن بازی را نبردند که با یک‌گل هم شکست خوردند. حالا ازبکستان در تاشکند فقط یک راه دارد؛ پیروزی بر کره‌جنوبی. هر نتیجه‌ای غیر از این حتی امکان دارد حضور این تیم در مرحله پلی‌آف را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

به کام چین

تا همین جا لیپی به اندازه اسم و رسمش برای فوتبال چین مثمرثمر بوده است. چینی‌ها روزی که این مربی سرشناس را به استخدام خود درآوردند در جدول رده‌بندی فقط یک امتیاز داشتند، اما حالا 9 امتیازی هستند و روی کاغذ؛ یکی از شانس‌های حضور در پلی‌آف. مسیر راهیابی چین به پلی‌آف جام‌جهانی این است که ایران و کره‌جنوبی مقابل سوریه و ازبکستان پیروز شوند. در این صورت چین می‌تواند با پیروزی مقابل قطر به عنوان تیم سوم راهی مرحله پلی‌آف شود. چینی‌ها برای سوم شدن زیاد هم کم‌شانس نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها