قرص‌های ضدبارداری تاثیری روی یائسگی دارند؟

زنانگی بدون قرص!

مصرف خودسرانه دارو، یکی از عادت‌های نادرستی است که برای بسیاری از افراد، تبدیل به یک عادت همیشگی شده و دلایل زیادی می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد که یکی از مهم‌ترین این دلایل، عدم آگاهی است.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۷۳

این‌که یک دارو براحتی در اختیار ما قرار بگیرد، دلیل بر کم عارضه بودن آن نیست علاوه بر این، مصرف هر دارو شرایط خاصی دارد که تنها پزشک از این مساله آگاه است. قرص‌های ضدبارداری، یکی از داروهایی محسوب می‌شود که بسیاری از خانم‌های یائسه، از آن به صورت خودسرانه برای کاهش علائم یائسگی بهره می‌گیرند.

«دکتر مصلحی» پزشک و پژوهشگر، اطلاعات درست در این زمینه را با ما در میان می‌گذارد.

به خودتان کمک کنید

شدت علائم یائسگی در هر خانم، متفاوت از دیگری است و گاهی علائم یائسگی به دلیل شدت زیاد، می‌تواند کیفیت زندگی فرد را با مشکل مواجه کند و روند عادی زندگی خانم‌ها را برهم بزند. تا به امروز هیچ راه‌حل قطعی، برای از بین بردن علائم ناشی از یائسگی شناخته نشده است و تنها داروهای گیاهی یا شیمیایی در بازار وجود دارد که تا حدودی می‌تواند شرایط این خانم‌ها را بهبود بخشند که مصرف آنها نیز نباید به شکل خودسرانه باشد. خانم‌ها در صورت رعایت برخی نکات، می‌توانند تا حدود زیادی از شدت علائم یائسگی خود بکاهند. نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از کارهایی است که برای جلوگیری از خشک شدن مخاط پوست در سنین یائسگی، باید به آن توجه کافی داشت. داشتن خواب مفید (حداقل 8 ساعت) می‌تواند در کاهش علائم یائسگی نقش داشته باشد و این دسته از خانم‌ها بهتر است قبل از ساعت 11 شب، حتما بخوابند. گنجاندن یک ورزش مفرح و مداوم می‌تواند برای این دسته از خانم‌ها بسیار مفید باشد. پیاده‌روی یا راه رفتن در استخر، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانم‌های یائسه محسوب شود. دوری از استرس، عدم مصرف سیگار و قلیان نیز در کاهش علائم ناشی از یائسگی، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. همچنین این خانم‌ها باید از مصرف غذاهای چرب، فست‌فود و نمک اجتناب کنند تا علائم یائسگی در آنها کاهش یابد. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در کاهش علائم ناشی از یائسگی نقش داشته باشد، مصرف زیاد لبنیات کم چرب است، به همین دلیل خانم‌های یائسه، باید در برنامه غذایی خود، حتما از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

از پزشک اجازه بگیرید

عملکرد بسیاری از بخش‌های مختلف بدن، مانند هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز و همچنین تخمدان‌ها بعد از سن 45 سالگی کم خواهد شد که این مساله باعث نامنظم شدن عادت ماهانه می‌شود. وقتی بدن یک خانم به سمت یائسگی می‌رود، علائمی چون احساس سنگینی و درد در سینه‌ها، گر گرفتگی و برافروختگی پوست صورت، زود رنج و حساس شدن و‌... به وجود می‌آید که این علائم در خانم‌های سیگاری زودتر و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود. بسیاری از خانم‌ها برای این‌که این علائم را کنترل کنند یا آن را به تعویق بیندازند، به مصرف خودسرانه داروهای ضدبارداری روی می‌آورند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اگر قرص‌های ضدبارداری با دستور پزشک و با در نظر گرفتن تمام شرایط فرد، تجویز شود، می‌تواند مشکلاتی چون گر گرفتگی و بی نظمی عادت ماهانه را بهبود بخشند. همچنین این قرص‌ها می‌تواند از پوکی استخوان و شکستگی‌های احتمالی در سنین بالا در افراد یائسه جلوگیری کند.

عوارض

مصرف قرص‌های ضد بارداری زیر نظر پزشک باوجود مزایایی که در بهبود کیفیت زندگی خانم‌های یائسه دارد، عوارضی را نیز می‌تواند داشته باشد. برای مثال، قرص‌های ضدبارداری، شانس ابتلا به فشار خون بالا را افزایش خواهد داد، به همین دلیل آن دسته از افرادی که سابقه فشار خون بالا دارند، باید از مصرف این قرص‌ها بپرهیزند. علاوه بر این، قرص‌های ضدبارداری می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد. لخته خون در عروق عمقی پا نیز، می‌تواند در اثر مصرف این قرص بوجود بیاید. همچنین احتمال سکته قلبی و مغزی نیز به دلیل ایجاد لخته خون، وجود دارد. چنانچه فردی سابقه فامیلی سرطان سینه داشته باشد، با مصرف این قرص می‌تواند مستعد ابتلا به سرطان سینه شود. به همین دلیل قرص‌های ضدبارداری باید حتما زیر نظر پزشک، مصرف شود.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها