چرا این‌گونه تغییر می‌کنیم؟!
کد خبر: ۱۰۶۵۴۸۴

آنچه همواره در گوشمان خوانده می‌شد و در ذهن ما حک شده، این است که تا می‌توانی برای خودت و آخرتت خیرات ذخیره کن، با همین کارهای خرد و کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت مثل گره از کار خلق گشودن، مثل لبخند زدن، مثل راهنمایی کردن مردم، حتی با دادن آدرس به یک عابر و سوال‌کننده. اما ظاهرا جامعه و توصیه‌های اخلاقی‌اش به طرز بسیار نامحسوسی درحال تغییر کردن است؛ این را می‌شود از روی برخی اعمال و رفتار دید و حس کرد؛ مثل همین تصویر زیر که یک هموطن نه‌تنها به رسم مرسوم برخی از کاسبان، مشتریان را از نسیه گرفتن، منع کرده، بلکه برای آدرس دادن هم درخواست پول کرده است، یعنی هر آدرس 500 تومان. ما هم می‌دانیم که این یک مورد نادر است، اما خدا کند که آغازگر منش اخلاقی جدید و البته ناپسند نشود.

پول بدهید و زندانی شوید!

مردم بدجور عجیب و غریب شده‌اند، دیگر براحتی نمی‌شود نه خودشان و نه خواسته‌هایشان را درک کرد. چرا؟ چون وقتی در بند و زندانی‌اند دلشان می‌خواهد، آزاد شوند، وقتی هم که آزادند، خودشان را به هر دری می‌زنند که بروند توی زندان، حتی اگر شده پول بدهند و این زندان را بخرند! منظورم را متوجه نشدید؟! الان خدمت تان عرض می‌کنم اخیرا یک هتل شبیه زندان در شهر بانکوک تایلند افتتاح شده که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند و حتی مدیران آن می‌گویند که توانسته‌اند مسافران دائمی زیادی را برای هتل خود جذب کنند، آن‌هم برای هتلی که شرایط یک زندان واقعی را دارد و هزینه اقامت در آن شبی 24 تا 50 دلار است. ما که هرچه فکر کردیم دلیل رغبت مردم به این هتل را نفهمیدیم و تنها چیزی که به ذهنمان رسید این بود که شاید مردم دیگر از این همه آلودگی صوتی و تصویری و شلوغی و نداشتن وقت و خلوتی برای خود به ستوه آمده و ترجیح داده‌اند با پناه بردن به این زندان هتل و محبوس کردن خود، خودشان، وقتشان و خلوتشان را آزاد کنند.

ما را هم ببینید

می‌دانید ذهنمان و دلمان را محیط‌زیستی و همراه با محیط‌زیست کنیم و محیط‌زیستی بیندیشیم، یعنی چه؟ یعنی این‌که مثلا در بحرانی‌ترین شرایط زندگی هم فکر کنیم که غیر از ما آدم‌ها، موجودات دیگری هم هستند که نیاز به کمک و حمایت دارند. مثلا وقتی که سیل می‌آید یا برف و باران و کولاک شدید، وقتی که همه جا یخبندان می‌شود یا آتش به دامان جنگل می‌افتد، در تمام این موارد فقط این نسل آدمیزاد نیست که با خطر روبه‌رو شده و نیاز به کمک دارد، بلکه طبیعت و موجوداتش (اعم از گیاهان و جانوران) هم بخشی از حیات هستند و نیازمند کمک و یاری ما. شاید فکر کنید که خیلی شاعرانه و رمانتیک و غیرواقعی سخن می‌گوییم، اما اگر به تصویر نگاهی بیندازید، متوجه جان کلام و حقیقت نهفته در این سطور خواهید شد. ظاهرا توفان سهمگینی آمده و این سه آهوی زیبا از شر توفان به کنج خانه‌ای پناه برده‌اند و این یعنی ما هم به کمک شما نیازمندیم، یعنی ما را هم ببینید و فراموش نکنید.

این هم مادر قمپز درکن‌های اصیل

فضای مجازی هم عجب عالمی است‌! چه چیزها که از درونش بیرون نمی‌آید. تا همین چند سال پیش اصطلاح «قمپز در کردن» را می‌شنیدیم و این را هم می‌دانستیم که یعنی خالی آمدن و بلوف‌ زنی، اما نمی‌دانستیم ریشه این اصطلاح از کجا آمده، علم و دانش‌مان که بیشتر شد، آن را هم فهمیدیم، یعنی این‌که عثمانی‌ها توپ جنگی به نام قمپز داشتند که قدرت تخریبی نداشت، اما به خاطر صدای مهیبش ترس به دل دشمن می‌انداخت و بعدها سربازان ایرانی هر وقت این صدا را می‌شنیدند، می‌گفتند: «نترسید! قمپز در می‌کنند». اما حالا و به یمن فضای مجازی که همه چیز را از همه جا بیرون می‌کشد، می‌توانیم تصویر آن قمپزها را هم ببینیم؛ همین تصویری که مشاهده می‌کنید، یعنی این‌که ریشه هر چه «قمپز در کردنی» که تاکنون دیده‌اید و شنیده‌اید، به همین توپ زنگ زده کهنه قدیمی برمی‌گردد.

ببخشید که ترامپ را انتخاب کردیم!

اگر یادتان باشد در همین صفحه گفته بودیم که تا این جناب ترامپ هست، ما هم تقریبا هر هفته، یک باکس را به وی اختصاص می‌دهیم، یعنی نه این‌که ما اختصاص بدهیم، خودش آن‌قدر سوژه هست که بیاید و یکجورهایی در این صفحه بنشیند. این هفته هم به روال سابق، یک پست ترامپی داریم، البته این دفعه از افرادی که وی را خطاب قرار داده‌اند و به هرحال هر طوری که فکر کنی یک پای ترامپ وسط ماجراست. ماجرا هم از این قرار است که اخیرا برخی از آمریکایی‌ها حرکت جالبی کرده‌اند و تیشرت‌هایی تولید کرده و پوشیده‌اند که روی آن به 14 زبان از جمله زبان فارسی از مردم جهان به خاطر انتخاب ترامپ عذرخواهی کرده‌اند. یعنی این آقای ترامپ در این مدت کوتاه ریاست‌جمهوری‌اش آ‌ن‌قدر سوژه دست مردم جهان داده که مردم کشور خودش را وادار به یک عذرخواهی بین‌المللی کند.

عاشق طبیعت یعنی این آقا

بعضی‌ها هستند که نه تنها به طبیعت عشق می‌ورزند، بلکه از جان و وقت و توان خود هم برای حفاظت از آن هزینه می‌کنند، مثل مرد آفریقایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید. این مرد خستگی‌ناپذیر و طبیعت دوست، هر روز مسیری طولانی را طی کرده و 300 گالن آب سالم به محل زیست حیوانات کنیا منتقل می‌کند تا بتواند جلوی مرگ و میر حیوانات این منطقه را به دلیل کمبود و نبود آب ناشی از خشکسالی بگیرد. البته این را حتما باید اضافه کنیم که نظیر این عاشق طبیعت در کشور خودمان هم کم نیستند، البته با دوزهای متفاوت و البته پایین‌تر، اما به هرحال هستند و در مواقعی حتی خودشان را به دل آتش هم می‌زنند تا جلوی سوختن و نابودی جنگل‌ها و حیواناتش را بگیرند.

با طبیعت باش، معتبر باش

طبیعت آن‌قدر خوب و عزیز و ارزشمند است که می‌شود از کنار آن اعتبار گرفت؛ یعنی هم اگر به آن نزدیک شوی، به اعتبار و شخصیت فرهنگی اجتماعی‌ات افزوده می‌شود و هم اگر شخص مهم و معروفی باشی می‌توانی با نزدیک شدن به مواضع محیط‌زیستی به آن اعتبار بیشتری بدهی و توجه مردم را برای حمایت از آن جلب کنی. این موارد باعث شده افراد سرشناس زیادی امروزه به کمپین‌های حمایت از محیط‌زیست بپیوندند. به طور مثال اخیرا رضا کیانیان، بازیگر سرشناس سینما و سرهنگ خادم، معاون آموزش راهور تهران که یک دوچرخه‌سوار حرفه‌ای است در پویشی با نام «از خودمان شروع کنیم» با دوچرخه‌سواری در ملأ‌عام، حمایت خود را برای حفظ محیط‌زیست و پاکیزگی هوا اعلام کرده‌اند؛ اقدام جالبی که از جانب بسیاری دیگر از چهره‌های شاخص هنری، سیاسی و اجتماعی نیز پیش از این شاهد بودیم.

اقامت در 2 کشور در آن واحد

دلتان می‌خواهد به کشورهای اروپایی سفر کنید، آن‌هم نه یک کشور که دو یا سه یا چند کشور، اما هزینه این سفر گرانقیمت را هم ندارید. با یک پیشنهاد فوق‌العاده می‌توانید به یک کشور سفر کنید، اما حس بودن همزمان در دو کشور را تجربه کنید. برای درک این تجربه جالب هم می‌توانید به یکی از دو کشور فرانسه یا سوئیس سفر کرده و در هتلی در مرز این دو کشور یعنی هتل دو ستاره آربز اقامت کنید. درواقع هتل آربز روی مرز فرانسه و سوئیس قرار گرفته و پیش از مرزبندی دو کشور در قرن 19 ساخته شده است. این هتل دو آدرس دارد و اقامت در آن به شما این امکان را می‌دهد که همزمان هم در سوئیس و هم در فرانسه باشید. جالب این‌که مرز این دو کشور از وسط سالن غذاخوری، وسط پلکان، وسط راهرو، وسط اتاق‌های هتل و خلاصه وسط همه قسمت‌های این هتل می‌گذرد و به طور مثال شما می‌توانید روی یک تختخواب باشید و یک شب فرانسه بخوابید و یک شب سوئیس، یا می‌توانید فرانسه حمام کنید و خودتان را سوئیس خشک کنید و...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها