کی از چه اسمی خوشش می‌آید؟

نامگذاری نوزادان در سراسر جهان به شیوه‌های گوناگون و براساس فرهنگ و آداب و رسوم هر بوم انجام می‌شود، اما شباهت‌های جالبی درخصوص الگوهای گزینش نام وجود دارد که تقریبا در تمام نقاط دنیا دیده می‌شود. توجه به طبیعت و بهره بردن از اسامی عناصر طبیعی یکی از این شباهت‌هاست مانند استفاده از نام‌های گل‌ها و گیاهان، کوه‌ها و رودها و گاهی حتی شهرها و کشورها که تقریبا در تمام جهان دیده می‌شود. یکی دیگر از شباهت‌ها نامگذاری کودکان براساس شخصیت‌های مشهور اساطیری، تاریخی و دینی است که در این بین استفاده از اسامی دینی از همه رایج‌تر است. انتخاب نام عزیزان در گذشته چون والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نیز در تمام جهان رواج بسیاری دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۲۰

نام‌های قاره‌ای

در هر منطقه‌ای نام‌هایی وجود دارد که از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر نام‌ها برخوردارند. در اینجا به برخی از این نام‌های محبوب پرداخته شده است:

آمریکا: در ایالات متحده آمریکا و کانادا نخستین نام محبوب زنانه «اِما» است، ولی در این دو کشور محبوب‌ترین نام مردانه با یکدیگر متفاوت است. در آمریکا «نوآ» نام نخست مورد علاقه است و در کانادا «لیام». در میان کشورهای آمریکای لاتین «سانتیاگو» نام نخست محبوب آرژانتینی‌ها، مکزیکی‌ها و کلمبیایی‌هاست، اما در برزیل نخستین نام محبوب مردانه «میگل» است. در میان نام زنان، اما جز کشورهای پاراگوئه و پرو که نام نخست محبوبشان «ماریا» است، شباهت دیگری در میان کشورها دیده نمی‌شود به عنوان مثال در مکزیک نام نخست محبوب زنان «ژیمِنا» و در آرژانتین «سوفیا» است.

اروپا: جالب است بدانید که در هیچ دو کشور اروپایی نمی‌توان نامی واحد را به عنوان محبوب‌ترین نام مردانه یا زنانه به طور مشترک نام برد. مثلا در ایتالیا محبوب‌ترین نام مردانه «فرانچسکو» و محبوب‌ترین نام زنانه «سوفیا» است. این در حالی است که در آلمان این نام‌ها به ترتیب «بِن» و «می‌یا» هستند و در انگلستان نیز «اولیور» و «آمِلیا.»

آسیا: در کشورهای مسلمان آسیایی چون ایران، تاجیکستان، پاکستان و کشورهای عربی نخستین نام محبوب مردانه «محمد» و نام محبوب زنانه «فاطمه» است. البته در برخی از کشورها چون امارات متحده عربی و لبنان نخستین نام محبوب زنانه «مریم» است. از دیگر نام‌های محبوب مردانه در این کشورها می‌توان به «احمد»، «داوود»، «الیاس»، «علی» و «یوسف» اشاره کرد. نام‌های محبوب زنانه در کشورهای ذکر شده عبارتند از «زهرا»، «نور»، «سارا» و «عایشه.»

آفریقا: نام نخست محبوب مردانه در کشورهای الجزیره، مصر، لیبی، مالی و مراکش «محمد» و نام نخست محبوب زنانه «فاطیما» است. در این کشورها نام‌های مردانه «احمد»، «مراد»، «سلیم»، «یوسف» و «مصطفی» در رتبه‌های بعدی محبوبیت قرار دارند. از دیگر نام‌های محبوب زنانه در کشورهای ذکر شده می‌توان به نام‌های «فرح»، «فریده»، «عایشه» و «سارا» اشاره کرد. در کشور تونس، اما نخستین نام محبوب مردانه «مهدی» و در آفریقای جنوبی «جونیور» است. نام‌های محبوب زنانه در این دو کشور به ترتیب «مریم» در تونس و «پرِشِس» در آفریقای جنوبی هستند.

اقیانوسیه: در این قاره نسبتا کوچک که کشورهای محدودی دارد، نام نخست مردانه در دو کشور استرالیا و نیوزیلند «اولیور» است. نام محبوب دوم و سوم در استرالیا به ترتیب «ویلیام» و «جک» بوده این در حالی است که این ترتیب در نیوزیلند دقیقا همین دو نام است با ترتیب نام دوم «جک» و نام سوم «ویلیام». در نیوزیلند نام‌های مائوری محبوبی برای مردان با این ترتیب وجود دارد: «نیکائو»، «آری»، «مانای‌یا»، «ویرِمو» و.... استرالیا و نیوزیلند در نام نخست و دوم دخترانه با هم مشترک هستند و به ترتیب نام‌های «اولیویا» و «شارلوت» محبوب‌ترین نام‌های زنان در این دو کشور محسوب می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها