میدان آزادی با آن معماری بی‌نظیرش از سال‌های گذشته به‌عنوان نماد تهران شناخته شده و حتی برج میلاد تهران با آن ارتفاع و امکاناتش نتوانست آزادی را از نام و نشان بیندازد. اگر در دو، سه سال اخیر گذرتان به این میدان افتاده باشد، حتما در ضلع شمال غربی آن، نزدیک پایانه مسافربری، ساختمان در دست ساخت مسجدی را دیده‌اید که ظاهر متمایزی نسبت به مساجد معمول دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۴۱

این مسجد که به یاد شهدای کربلا، مسجد 72 تن نام دارد از پروژه‌هایی است که محمدباقر قالیباف در آخرین روزهای کاری‌اش آن را افتتاح می‌کند. مسئولان شهرداری تهران می‌گویند، این مسجد در مجاورت پایانه مترو، اتوبوس، تاکسی و فرودگاه احداث شده که افزون بر اقامه نماز برای برگزاری مراسم‌ ملی و مذهبی و گردهمایی‌ها نیز به‌دلیل موقعیت مکانی اهمیت دارد.

آن‌طور که مجتبی عبداللهی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید سال 92، شهرداری تهران با کارفرمایی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، قطعه زمینی را به نیت 72شهید کربلا اختصاص داد تا در ورودی غربی شهر تهران مسجدی ساخته شود. البته از آنجا که میدان آزادی به ثبت ملی رسیده است، رعایت عرصه و حریم آن یکی از مواردی بود که باید در ساخت این مسجد به آن توجه می‌شد. بر این اساس، از جمله مواردی که در ساخت مسجد 72 تن به آنها توجه شده این بوده که این پروژه در حریم برج آزادی قرار نداشته باشد و ساختمان آن نیز از حیث مصالح و دیگر شاخصه‌ها با این برج انطباق داشته باشد و سعی شده این مسجد نماد یک شهر اسلامی باشد.

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، از آنجا که این مسجد براساس معیارهای اسلامی ـ ایرانی ساخته شده و با توجه به قرار گرفتن آن در مجاورت برج آزادی، معماران این طرح تمام تلاش خود را برای انطباق این پروژه با معماری برج آزادی از حیث رنگ، نوع مصالح و دیگر شاخص‌ها داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز با اشاره به این‌که مسجد 72 تن، نخستین مسجد شاخص در مبادی ورودی تهران است، در خصوص ویژگی‌های این مسجد به جام‌جم می‌گوید: این مسجد شامل دو شبستان، دو سالن اجتماعات ویژه آقایان و بانوان و دو طبقه فضای فرهنگی و کتابخانه است که پس از افتتاحیه به‌صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به شهروندان می‌پردازد.

به گفته علیرضا جعفری، این پروژه در زمینی به مساحت 1200 متر مربع و زیربنای 4500 مترمربع در چهار طبقه با ظرفیت 650 نفر نمازگزار ساخته شده است. ترکیب معماری اسلامی ـ ایرانی از جمله شاخصه‌های این پروژه به‌شمار می‌آید.

فضای داخلی این مسجد از پوشش دوم گنبد که از داخل قابل ادراک برای نمازگزاران و مردم است، برگرفته از معماری اسلامی ـ ایرانی و استفاده انتزاعی از تویزه‌هایی (قوس و قزح و شاخه‌های خمیده) با فرم شمسه شکل شایسته‌ای به خلوص فضا و افزایش آرامش محیط کمک کرده است. به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، تویزه کاری زیر گنبد برای اولین بار با شکل هندسی و هنر معماران پیشکسوت سبک ایرانی - اسلامی به اجرا درآمده و بر آرامش فضا افزوده است.

تزئینات مسجد با پرهیز از افراط و به معنای حقیقی به‌عنوان ارائه و تزئین در فضای معماری به‌کار رفته و از رمزینه نام شهدای 72 تن در آن استفاده شده است. 72 اسم از اسماء حسنی الهی در این کتیبه‌ها به‌کار رفته است. محراب مسجد که برگرفته از معماری اسلامی ـ ایرانی است در حین سادگی و خلوص در آرایه‌ها و تزئینات و در اوج ظرافت و زیبایی، تحت سرپرستی محمدحسین لبانی، هنر هنرمندان، خطاطان، کاشی‌کاران و گچبران ایرانی از جمله محمد کاشانی،کوه خضری، موسویان و همتی را به تصویر می‌کشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها