شهنام نظرپور 27 سال سن دارد؛ با قد 185 سانتی‌متر و وزن 85 کیلوگرم. ویژگی‌های جسمانی نظرپور به او کمک کرده تا در رشته تخصصی خود یعنی شیرجه به موفقیت‌های بزرگی برسد. وی در شیرجه ایران دستاوردهای مهمی دارد که کاپیتانی تیم ملی شیرجه در قهرمانی 2016 آسیا، برنز قهرمانی 2016 توکیو (نخستین مدال تاریخ شیرجه ایران) عضو تیم ملی در راه کسب سهمیه المپیک ریو و دارنده طلای شیرجه بازی‌های کشورهای اسلامی از آن جمله‌اند. به غیر از شیرجه، علایق دیگر این ورزشکار کرمانشاهی ژیمناستیک و کوهنوردی است.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۲۸

نظرپور جمعه هفته گذشته روانه تهران شد تا فینال شیرجه خیابانی را برگزار کند. مسابقه‌ای ناشناخته‌ای که به جای استخر در اطراف برج میلاد و روی تشک انجام شد و این ورزشکار کرمانشاهی توانست در میان 130 شرکت‌کننده مقام قهرمانی را از آن خود کند.

شیرجه خیابانی به تعبیر نظرپور مانند فوتسال که از مشتقات فوتبال است، از دل شیرجه استخری بیرون آمده است. او می‌گوید نوع پوشش ما در شیرجه استخری به گونه‌ای است که دیده نمی‌شویم، اما مردم با لباس در شیرجه خیابانی بهتر می‌توانند ما را ببینند. از طرفی حامیان مالی بیشتری جذب این ورزش می‌شوند.

نظرپور پیش از گفت‌وگوی این هفته با چمدان به ورزشکاران پارکور که استقبال آنها از شیرجه خیابانی بیشتر است توصیه می‌کند قبل از شیرجه در خیابان حتما فنون این ورزش را در سالن‌های ژیمناستیک یاد بگیرند و اصلا فکر نکنند برای شیرجه زدن در آب یا تشک کار ساده‌ای دارند.

شهنام نظرپور؟

خیلی‌ها با شیرجه‌هایش در استخر او نمی‌شناختند تا این که جمعه هفته پیش کنار برج میلاد فرود آمد تا بیشتر معروف شود.

شیرجه در محبوبیت؟

خیلی‌ها مرا به عنوان شیرجه رو تیم ملی می‌شناسند، اما این‌که محبوب هستم یا نه نمی‌دانم. محبوبیت راه دشوارتری دارد.

... و شیرجه‌های بیشتر؟

به نظرم شیرجه رفتن‌های من از 10 سالگی تاکنون زیاد شده، اما برای محبوبیت باز هم کم است.

فقط شیرجه رفتی؟

نه اولش ژیمناست کار کرمانشاه بودم و از شش سالگی زیرنظر مهدی کریمی (مربی کنونی تیم ملی ایسلند) ژیمناستیک را آغاز کردم. تنها ورزشکار کرمانشاهی بودم که در قهرمانی ایران توانستم مدال نقره بگیرم.

پشتک وارو زدی؟

خیلی تا دلتان بخواهد. هنوز هم پشتک‌وارو می‌زنم. چون یکی از اصول تمرینات شیرجه است.

کی شیرجه رفتی؟

از 10 سالگی تمریناتم را به عنوان یک شیرجه رو زیر نظر فرشید حسینی شروع کردم.

در استخر یا خیابان؟

سالن ژیمناستیک. استخر نداشتیم که شیرجه بزنم مجبور بودم در سالن ژیمناستیک کرمانشاه تمرین کنم. آن روزها شیرجه خیابانی متداول نبود. مربی‌ام همان روزها به من گفت تو استعدادت برای شیرجه بیشتر است.

کرمانشاهی و شیرجه؟

برای خیلی‌ها هنوز این یک علامت سوال بزرگ است. استان کشتی خیز با قهرمانانی از وزنه‌برداری، بوکس و... حالا سر و کله یکی پیدا شده که می‌خواهد شیرجه بزند. ما درکوچه‌ای در کرمانشاه زندگی می‌کنیم که پُر از قهرمانان آسیا و جهان است.

کوچه ورزشکاران؟

این کوچه تاکنون حسن و حسین محبی را به عنوان پرآوازه‌ترین مردان کشتی ایران و جهان معرفی کرده است.

و نظرپور را؟

حالا خود من که با شیرجه و مدال آسیا در اندازه این بزرگان نیستم. شیرجه در کرمانشاه ورزش سوسولی به شمار می‌رود و من همه جا می‌گویم شناگرم تا شیرجه رو. کسی شیرجه را به درستی نمی‌شناسد فقط می‌گویند همان ورزشی که از بالا به داخل آب می‌پرند!

ترس از آب؟

شیرجه رو از آب ترس ندارد، اما من از ارتفاع می‌ترسیدم. هنوز هم ترس از ارتفاع دارم، اما خیلی کمتر شده است. حالا در خشکی و آب شیرجه می‌زنم.

تمرین روی تشک مسابقه در آب؟

امکانات در استخر کرمانشاه زیر صفر است و ناچارم در سالن ژیمناستیک با ترامپولین و مینی‌ترامپولین تمرین کنم و در استخر محل برگزاری مسابقه‌های قهرمانی آسیا و جهان شیرجه بزنم.

امتیازات شیرجه؟

معمولا امتیازات با یک فرود خوب نصیب شیرجه رو می‌شود. وقتی فرود خوب باشد یعنی پرش، چرخش سریع، کشیدگی بدن و فاصله از سکوی پرش به درستی انجام شده است.

پریدن از سد؟

تجربه این شیرجه را نداشتم، اما قرار است برای نخستین بار در ایران فراشیرجه یا مسابقات از ارتفاع آزاد برگزار شود. ‌های دایوینگ این رقابت‌ها 27 متر است و برای نخستین بار در کیش برگزار خواهد شد.

خطر پریدن؟

شیرجه هیجان بالایی دارد و آدرنالین زیادی در بدن شیرجه روها ترشح می‌شود، اما از رشته‌های پرخطر ورزشی است.

سن قهرمانی؟

محدودیت سنی ندارد و در دنیا قهرمانانی با
35 سال سن داریم. فینال رقابت‌های المپیک ریو با شیرجه روهایی با سن 34 یا 35 سال برگزار شد. افراد کم و خاصی وارد این رشته می‌شوند.

حس پریدن؟

اصلا فکرش را هم نمی‌کردم روزی بخواهم حرکات زمینی ژیمناستیک را ظرف چند ثانیه در هوا انجام بدهم. در این موقع حس بی‌وزنی و رهایی به من دست می‌دهد که حس خیلی خوبی است.

انگیزه پریدن؟

من خودم به‌دنبال آن آرامشی هستم که بعد از یک پرش به آن می‌رسم. تمام وجودم در لحظه پریدن در اندیشه پرواز است و من با بدنم و پروازم با اشیایی که روی زمین می‌بینم حرف می‌زنم.

زمان پریدن؟

پرش از ارتفاع 15 متری سطح زمین قاعدتا باید 3 تا 4 ثانیه‌ای طول بکشد. در شیرجه خیابانی دو سه متر ارتفاع تشک بود. ایمنی این تشک که برای اولین بار از هلند خریداری شده بسیار بالاست و خطر آسیب با فرود در آن خیلی کم است.

تفریح با پریدن؟

خیلی از جوانان هستند که آدرنالین خون شان بالاست و باید تخلیه هیجانی شوند. ورزش‌های زیادی در این زمینه داریم که یکی شیرجه خیابانی است. باید جوانان را به مسیر درست این ورزش‌ها هدایت کرد تا تخلیه هیجانی شوند و به نظرم پریدن، تفریح خوبی است.

خطر مُردن؟

ایمنی زیادی در شیرجه خیابانی وجود دارد و آشنایی با فنون این رشته خطر مرگ را به کمترین حد می‌رساند. اما اگر ندانسته و با سر یا گردن روی تشک فرود بیایید باعث خطرات جدی می‌شود.

محمد رضاپور

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها