گوشت لوبیا یکی از غذاهای محلی شهر کاشان است، ‌قدیم‌تر‌ها آب کاشان به علت املاح زیادش منجر به سنگ کلیه در مردم می‌شد و ساکنان این شهر برای پیشگیری از سنگ کلیه این غذا را طبخ و مصرف می‌کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۱۲

برای تهیه این غذا روش‌های طبخ متفاوتی وجود دارد که این هفته یکی از محبوب‌ترین روش‌ها را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای 4 نفر:

گوشت چربی‌دار با استخوان: یک کیلوگرم، لوبیا سفید: نیم کیلوگرم، پیاز: یک عدد بزرگ، نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل: به مقدار لازم

لوبیا سفید را از قبل خیس کنید و آب آن را عوض کرده و در قابلمه‌ای با آب جوش بریزید. گوشت را شسته و همراه کمی پیاز خرد شده به لوبیا‌ها اضافه کنید و بعد از جوشیدن کف اضافه روی آن را جمع‌آوری کرده و بعد نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین را به آن اضافه کنید، در قابلمه را گذاشته و حرارت زیرش را کم کنید و اجازه دهید گوشت و لوبیا سفید کامل با هم بپزد و آب آن تقریبا کشیده شود و آن را کوبیده و با دارچین تزئین کنید و با نان سرو کنید. راه دیگر خوردن این غذا با شوید پلو است که به صورت نکوبیده همراه برنج سرو می‌شود.

هر چه میزان گوشت این غذا بیشتر باشد، کوبیده آن کش‌دارتر و طعم آن لذیذتر می‌شود.

نارین مرغ (اهوازی)

یک مهمانی رسمی اهوازی بدون نارین مرغ برگزار نمی‌شد. این جمله را می‌توانید از بیشتر زنان ساکن اهواز که به دادن مهمانی‌های با تعداد بالا و مفصل علاقه دارند بشنوید. درست کردن مرغ بریان به روش اهوازی‌ها بسیار ساده است و در عین حال طعم جدیدی دارد. امتحان کنید.

مواد لازم برای 8 نفر:

مرغ کامل: یک عدد ، لپه: 100 گرم، آلو: 10 عدد، پیاز: چهار عدد، رب‌انار: یک فنجان، گردو: 8 عدد، کشمش: نصف پیمانه، تخم گشنیز: یک قاشق مرباخوری ، کاری: یک قاشق مربا خوری، زردچوبه، دارچین، پودر سیر، نمک: به میزان لازم، زعفران: به میزان لازم

نیمی از ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید‌ و با دست کمی چرب شده به تمام قسمت‌های مرغ شسته شده‌تان بمالید، ادویه‌ها را داخل شکم و زیر پوست مرغ اضافه کنید تا ادویه‌ها به خورد مرغ برود. مرغ را درون ظرف بزرگی قرار داده، نصف پیازهایتان را خرد کرده و داخل شکم و روی مرغ بریزید، روی ظرف را سلفون کشیده و یک شب مرغ را درون یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شود. قبل از پخت مرغ، کل مرغ را به زعفران آب کرده آغشته کرده و دوباره یک ساعت بگذارید تا به خورد مرغ برود. لپه را که از قبل خیس کرده اید بپزید و بعد آبکش کرده و دو عدد پیاز باقی مانده را سرخ کرده، لپه‌ را به آن اضافه کنید تفت دهید. کشمش‌ها را نیز اضافه کرده و از ادویه‌ها روی این مواد ریخته و مجددا تفت ‌دهید. نیمی از آلوها را به این مواد اضافه کنید. بعد از آماده کردن مواد، داخل شکم مرغ را از این مواد پر کرده و با دست فشار می‌دهیم و به کمک خلال دندان‌ شکم مرغ را بسته یا با نخ و سوزن می‌دوزیم. بعد مرغ را درون قابلمه‌ای که دو قاشق پیازداغ ریخته‌اید، قرار داده و سرخ می‌کنیم، یک طرف آن که سرخ شد، برگردانده و طرف دیگر را سرخ می‌کنیم. رب انار، مابقی آلو، مقداری آب و گردو خرد شده را همراه کمی زعفران به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم یک ساعت بپزد. پس از پخت به اندازه نصف لیوان آب در ته ظرف بماند کافی است که می‌توانیم آن را موقع سرو روی مرغ بریزیم.

کوکو کرفس و گشنیز

کرفس و گشنیز یک غذا و میان وعده سبک است که براحتی می‌توانید در زمان کوتاهی تهیه کنید و یک شام سبک و البته با طعمی نو داشته باشید. کرفس دوست خوب شما و رژیم غذایی‌تان است.

مواد لازم برای4 نفر:

برگ‌های تازه کرفس خرد کرده: 100 گرم، تخم مرغ: 3 عدد، گشنیز خرد‌شده: 100 گرم، تره خرد کرده: 100 گرم، آرد سبوس‌دار: یک تا 2 قاشق غذا‌خوری، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم، روغن: به میزان لازم

کرفس‌ها را خوب خرد کنید،‌ با گشنیز و تره خرد شده مخلوط کنید و آرد، نمک، فلفل و زردچوبه را بیفزایید و کاملا مخلوط نمایید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف دیگری بشکنید و با قاشق هم بزنید این کار باعث می‌شود کمتر بوی زهم تخم‌مرغ در غذا بماند. در تابه مناسبی، روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. اکنون از مایه با قاشق سوپ‌خوری درون روغن بریزید و با پشت قاشق سطح آن را کمی صاف کنید و صبر کنید تا سرخ شود. بعد از سرخ شدن یک سمت آن را برگردانید تا طرف دیگرش نیز سرخ شود، آن گاه کوکو را در ظرف مناسبی قرار دهید و آن را با برگ‌های سبز و جوان کرفس یا گشنیز تزئین کنید. اضافه کردن کمی گردو و زرشک به این کوکو اختیاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها