قطار لیگ به ایستگاه دوم رسید

بیـم و امیـد مدعیان

هفته دوم لیگ برتر امروز در حالی از راه می‌رسد که از نخستین و حساس‌ترین دیدار هفته در تبریز بین تیم‌های تراکتورسازی و پرسپولیس تا جدال آبی‌ها در تهران و مصاف سپاهان مدعی در مشهد برابر پدیده دو روز داغ و هیجانی را به فوتبالدوستان نوید می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۵۸۳۵۵

هفته اول این رقابت‌ها با این‌که تحت تاثیر شکست دوراز ذهن استقلال در آبادان و حواشی ادامه‌دار آن شکست قرار گرفت و نتایج در خور توجه دیگری رقم خورد؛‌ توقف طلایی‌پوشان اصفهان حوالی زاینده‌رود سابق! پیروزی قاطع چهار بر یک تیم تازه لیگ برتری شده پارس جنوبی برابر گسترش فولاد تبریز و البته برد آسان پرسپولیس مدافع عنوان قهرمانی برابر فولاد خوزستان، از دیگر نتایج قابل توجه نقطه آغازین لیگ بود. نقطه‌ای که به باور بعضی‌ها خیلی قابل اتکا و تحلیل نیست، چون بازی‌ها به قول معروف هنوز قوام نیافته و به مرور باید تیم‌ها در کوران مسابقات جا بیفتند. به زعم برخی کارشناسان و ناظران فنی فوتبال، در همان هفته نخست بسیاری از تیم‌ها نشان دادند برخلاف سنت سالیان متمادی فوتبال باشگاهی ایران، این بار ساق‌های خسته و درمانده از فصل بدنسازی خیلی به چشم نمی‌آمد و گویی اکثر قریب به اتفاق تیم‌های باشگاهی روز به روز به علم تمرین نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند، اما به باور همین کارشناسان هنوز شادابی کامل در تیم‌ها حتی مثل پرسپولیس که از مربی خارجی آگاه به علم روز بهره می‌برد، وجود نداشت.

این بعد فنی لیگ است که در 29 هفته باقیمانده مطمئنا دستخوش تغییرات و بالاو پایین‌های معمول فوتبال خواهد شد و فعلا باید منتظر ماند، اما بالا و پایین جدول یعنی جایی که رقابت در می‌گیرد، از همین هفته‌های نخست برای مدعیان حائزاهمیت است، چراکه آنها بدرستی می‌دانند، امتیاز‌های ابتدای فصل چقدر حیاتی است و در حالی که هنوز خبری از انگیزه و بازی انتحاری حریفان متوسط و ضعیف نیست، می‌شود از آنها امتیازهای ارزشمندی کسب کرد چون اگر پایش بیفتد و آنها بخواهند برای بقا بجنگند،‌ براحتی باج نخواهند داد، یعنی در نیم فصل دوم و بویژه بزنگاه جمع‌آوری نفسگیر امتیازات در هفته‌های پایانی لیگ.

باری، هفته دوم لیگ طی امروز و فردا با هشت دیدار برگزار می‌شود و مطمئنا نتایج این هفته می‌تواند جدول لیگ را زیر و رو کند چون اتفاقا جایی که هنوز قوام نیافته،‌ همین جدول لیگ و سیمای صدرنشینان است. پیش‌بینی‌ها حاکی است این فصل کورس رقابت را پرسپولیس، سپاهان و استقلال می‌بندند، چون اسبشان را بخوبی زین کرده‌اند. در کنار این سه مدعی سنتی لیگ به طور طبیعی تیم‌هایی همچون ذوب‌آهن و تراکتورسازی هم می‌توانند خودی نشان دهند و اگر لیگ شگفتی ساز نیز داشته باشند، یک ضلع دیگر به مدعیان اضافه می‌شود. از این اضلاع مدعیان که اشاره شد در هفته اول فقط پرسپولیس بود که توانست سه امتیاز ارزشمند کسب کند و این تیم استارتی خوب و خط و نشانی جدی برای رقیبانش کشید. با این پیش درآمد نگاهی گذرا می‌اندازیم به هشت دیدار ایستگاه دوم قطار هفدهم لیگ:

تراکتور ـ‌ پرسپولیس

جدالی سنتی و جذاب

چه فرقی می‌کند این بازی اول فصل برگزار شود یا میانه‌های فصل؟ چه کسی روی نیمکت دو تیم باشد؟ سالیان سال سابقه حساسی پشت رقابت این دو تیم قرمزپوش قرار دارد؛ رقابتی که با بازگشت تراکتورسازی به سطح اول فوتبال ایران، با برخی رنگ‌های غیر فوتبالی هم آمیخته شد. اما هرچه هست پرسپولیس و تراکتورسازی این بار هم در حالی در تبریز به مصاف هم می‌روند که حساسیت خاصی در این بازی وجود دارد. شاگردان برانکو در ادامه کامروایی‌های خود و در امتداد قهرمانی در سوپر جام و آغاز پیروزمندانه در لیگ هفدهم در تبریز به رسیدن به عدد مورد علاقه خود یعنی 6 می‌اندیشند. شکست دادن تراکتورسازی چه بسا به آغاز صدرنشینی و یکه تازی پرسپولیس در لیگ هفدهم بینجامد. در مقابل اما تراکتورسازی با یحیی گل‌محمدی امیدوار است بتواند در نخستین بازی خانگی این فصل خود، پرسپولیس را با همه ستاره‌هایش زمینگیر کند تا هواداران تراکتور در روزگار بی‌پولی باشگاه و انبوه پرونده‌های خارجی، لبخند بر لب‌هایشان بنشیند و باخت هفته نخست برابر استقلال خوزستان را فراموش کنند.

استقلال تهران - استقلال خوزستان

جدال آبی‌ها در روزهای پرحاشیه و تنش

تیم علیرضا منصوریان در حالی به هفته دوم رسید تا در جدالی خانوادگی پذیرای استقلال خوزستان باشد که سرمربی آبی‌های پایتخت به دلیل باخت در آغاز لیگ و برابر تیم با ریشه خوزستانی یعنی صنعت نفت آبادان، هم تحت فشار کسب نخستین پیروزی است و هم با توجه حواشی خود ساخته‌ای که در روزهای گذشته برای تیمش ایجاد کرد، به دنبال اثبات توانمندی‌هایش است. در روزهای گذشته جدال لفظی، تند و ادامه دار سرمربی استقلال تهران با فدراسیون نشینان به دلیل محرومیت بازیکنان امید این تیم، تمرکز اردوی آبی را به هم ریخت.

صرف‌نظر از این حواشی، به قول معروف شیر همیشه شیر است و استقلال را همه فوتبالدوستان ایرانی به عنوان یکی از قدرت‌های سنتی فوتبال ایران می‌شناسند و مطمئنا این فصل هم مدعی قهرمانی است،پس باید دید در هفته دوم مقابل تیم بی‌بضاعت استقلال خوزستان چه خواهد کرد؟ تقابل این دو تیم هرچند خانوادگی است، اما به لحاظ مالی فاصله طبقاتی شدیدی بین دو تیم است. آبی‌های تهران همواره از جمله امسال در نقل و انتقالات حسابی دست به جیب می‌شوند، اما آبی‌های خوزستان به زور دستشان به دهنشان می‌رسد؛ حریفی که هفته گذشته را با سه امتیاز شیرین برابر تراکتورسازی به پایان برد.

برنامه هفته دوم لیگ برتر:

پنجشنبه 12 مردادماه

تراکتورسازی ـ پرسپولیس/ ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز ـ ساعت 19:30

داوران: حسین زرگر ـ علی میرزابیگی ـ هادی طوسی ـ محمد ملکی ـ ناظر: نادر جعفری

سپیدرود رشت ـ سیاه جامگان مشهد/ ورزشگاه شهید عضدی ـ ساعت 21

داوران: رضا عادل ـ علی‌اکبر عظیم‌پور ـ علی‌اکبر نوری ـ علی‌اصغر مومنی ـ ناظر: حسین نجاتی

فولاد خوزستان ـ نفت تهران/ ورزشگاه غدیر اهواز ـ ساعت 20:45

داوران: حمید حاج‌ملک ـ سعید علی‌نژادیان ـ محسن سلطانی ـ محمدحسین ترابیان ـ ناظر: علی خسروی

سایپا ـ صنعت نفت آبادان/ ورزشگاه پاس قوامین ـ ساعت 20:30

داوران: سیدرضا مهدوی ـ ایوب غلامزاده ـ امیر مبشر ـ سعاد وفاپیشه ـ ناظر: ایرج نظری

جمعه 13 مردادماه

پارس‌جنوبی‌ ـ پیکان‌/ ورزشگاه تختی ـ ساعت 21

داوران: روح‌الله شریفی ـ حسن یوسفی ـ محمد عطایی ـ کوپال ناظمی ـ ناظر: زاهد بحرینی

ذوب‌آهن اصفهان ـ گسترش فولاد تبریز/ ورزشگاه فولاد شهر ـ ساعت 20:30

داوران: شاهو اصلانی ـ فرزاد بهرامی ـ رضا قیم ـ سیدعلی میرغفاری ـ ناظر: سعید بطحایی

پدیده خراسان ـ فولاد مبارکه سپاهان/ ورزشگاه ثامن ـ ساعت 19

داوران: بیژن حیدری ـ بابک عباسقلی‌زاده ـ رحیم حاجیلو ـ وحید صالحی ـ ناظر: حاتم بک‌پور

استقلال تهران ـ استقلال خوزستان / ورزشگاه آزادی تهران ـ ساعت 21

داوران: وحید کاظمی ـ آرمان اسعدی ـ اسدحاج محمدی ـ امید سعیدفر ـ ناظر: بهرام مهرپیما

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها