رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: علاوه بر آبمیوه و آلوچه، در خامه برخی از شیرینی‌ها نیز از رنگ‌های غیرخوراکی و صنعتی استفاده می‌شود و با رنگ و لعاب‌های شیمیایی، مشتریان زیادی را به خرید ترغیب می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۰۵

محمدحسین عزیزی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: جذابیت در رنگ و لعاب برخی خوراکی ها، بسیاری از مردم را به خرید و مصرف آنها ترغیب می‌کند. این در حالی است که نظارت بر برخی مغازه‌ها نشان می‌دهد در آلوچه، آبمیوه و شیرینی‌جات از رنگ‌های صنعتی استفاده می‌شود و ترکیبات نفتی و غیرخوراکی را به مواد خوراکی اضافه می‌کنند.

وی افزود: با وجود رنگ‌های خوراکی، بسیاری از فروشندگان، مصرف رنگ‌های شیمیایی در مواد غذایی را از لحاظ اقتصادی، به‌صرفه می‌دانند. سرب، جیوه و فلزات سنگین از جمله مواد تشکیل‌دهنده رنگ‌های صنعتی‌، چون رنگ فرش است که مصرف آن در بدن مسمومیت‌های شدید و بیماری‌های گوارشی را به وجود آورده و براحتی از بدن دفع نمی‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطرنشان کرد: جوهر لیمو از جمله طعم‌دهنده‌های رایج درترشیجات است که با مزه ترش، حس ولع را به هر بیننده‌ای می‌دهد. در حالی که بسیاری از چرخی‌ها و آلوچه‌فروشی‌های غیربهداشتی از جوهر لیموی صنعتی در محصولات خود استفاده می‌کنند.

به گفته وی جوهر لیموی صنعتی ماده‌ای است که برای امور شست‌وشو مصرف می‌شود و به هیچ عنوان قابلیت خوردن ندارد، اما به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، در آبمیوه‌ها و آلوچه‌های غیربهداشتی مصرف می‌شود.

عزیزی اذعان کرد: جز در مواردی امکان تشخیص این مواد سمی در خوراکی‌هایی چون کیک‌ها و شیرینی‌های خامه‌ای رنگی، آبمیوه‌ها و آلوچه‌ها وجود ندارد و به مردم هشدار داده می‌شود تحت هیچ شرایطی از مغازه‌های آلوده و غیرمجاز، مواد خوراکی را تهیه نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها