اعزام زائران ایرانی به مراسم حج تا چند روز دیگر آغاز می‌شود و پس از یک سال که ایران به دلیل کارشکنی‌های عربستان در مراسم حج حضور نداشت،هموطنانمان برای حضور در این مراسم معنوی، راهی سرزمین وحی می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۷۰

در این مدت افکار عمومی ایران و همچنین مقامات و مسئولان همواره بر ضرورت برگزاری حجی عزتمند و امن برای زائران ایرانی تاکید کرده‌اند و در شرایطی که تهران و ریاض با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند، رایزنی‌هایی میان دو کشور برای تامین امنیت و فراهم کردن زمینه‌های برگزاری حج ایرانیان، انجام شده است.

با این حال همچنان برخی در کشورمان معتقدند که باید برای حفظ امنیت حجاج ایرانی، تضمین‌های بیشتری از مقامات سعودی گرفته شود.

مقامات سعودی تعهد بدهند

ابوالفضل حسن‌بیکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که یکی از واجبات و اصول دینی مسلمانان، برپایی حج است و طبیعتا مسئولان، مقامات و دولت باید تلاش کنند تا مردم بتوانند این مراسم را برگزار کنند، گفت: در این زمینه نماینده ولی فقیه در سازمان حج و رئیس سازمان حج و زیارت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور پیدا کردند و در جلسه‌ای با نمایندگان، توضیحاتی ارائه کردند که متاسفانه نگرانی اعضای کمیسیون نسبت به قبل بیشتر شد.

وی افزود: اگر مسئولان و مقامات سعودی به مقامات و مسئولان ایرانی تعهد بدهند که در مراسم حج حرمت زائران، امنیت روحی، روانی و جانی حجاج تامین می‌شود و در موسم حج عزت ملت در تمام مناسک حفظ خواهد شد، قطعا شاهد حجی عزتمند خواهیم بود.

نماینده دامغان با بیان این‌که تاکنون با کمال تاسف تعهدی از سوی عربستان سعودی به مقامات ایرانی داده نشده، عنوان کرد: وزارت خارجه وسازمان حج و زیارت از طریق مجلس شورای اسلامی باید با فشارهای سیاسی، قراردادهایی را با مقامات سعودی برای برقراری امکانات بهتر منعقد کنند تا حجاج مطمئن باشند جان و مال آنان در امان است.

حسن‌بیکی در مورد تصمیم نظام در برگزاری حج امسال گفت:‌ در رابطه با تصمیم نظام، برداشت غلط صورت می‌گیرد؛ وقتی صحبت از نظام می‌شود منظور ارکان نظام اعم از قوای مقننه، مجریه و قضاییه، به‌علاوه مجموعه امکاناتی است که در این کشور وجود دارد، اما همواره برخی در تلاشند که تاکید کنند مقام معظم رهبری امر فرموده که مردم به هر قیمتی به حج مشرف شوند،‌ ولی امر مسلمین به مسئولان تاکید کردند که باید راه مکه باز شود، اما مجموعه مسئولان باید موارد را مدنظر قرار دهند و مسیر قانونی را طی کنند.

نباید فرصت حج را از دست داد

حسن حسینی‌شاهرودی، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس دهم با تاکید بر این‌که حج متعلق به جهان اسلام و همه مسلمانان است، تصریح کرد:کعبه و مدینه منوره متعلق به جهان اسلام است، هر چند تولیت اداره این مراسم در اختیار کشور عربستان و حکومت سعودی بوده، اما حج امری دینی و معنوی است که کسی نمی‌تواند جلوی انجام این اعمال را بگیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی با بیان این‌که ایران به عنوان کشوری اسلامی بعد از انقلاب حضور پرشوری در مراسم حج داشته، افزود: حج ابراهیمی موجب وحدت مسلمانان است و ایران نباید فضای حج را که به تعامل با جهان اسلام منجر می‌شود، از دست بدهد. نماینده شاهرود با تاکید بر این‌که حضور ایران در حج می‌تواند تبعات مثبت بسیاری در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، امنیت جهان اسلام و مسلمانان و حتی توسعه اقتصادی داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران مراسم حج را بعد از پیروزی انقلاب در کمال اقتدار انجام داده و حتی در سال 94 و پس از فاجعه و کشتار تعدادی از زائران در منا، در مقابل سعودی‌ها کوتاه نیامد و اگر پیام مقام معظم رهبری نبود، شاید ما هم مثل بقیه کشورهای اسلامی نمی‌توانستیم شاهد استرداد اجساد عزیزانمان به کشور باشیم.

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان این‌که نباید سیاست‌های روز حاکم بر منطقه که دشمنان بر ما تحمیل کردند، باعث تضعیف حضور در مراسم حج شود، یادآور شد: احساس می‌کنیم در شرایط سخت نباید صحنه را ترک کنیم و همچنان باید در عربستان حضور داشته باشیم. نماینده شاهرود گفت: بعد از حادثه منا که حاصل کوتاهی، سهل‌انگاری و عدم کفایت برخی مسئولان سعودی و عدم هماهنگی آنان بود، ما نباید خود را از حضور در مراسم حج محروم کنیم و باید بتوانیم پیام جمهوری اسلامی ایران را به جهان اسلام منتقل کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها