در گفت و گوی جام جم آنلاین با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شد:

احتمال روابط پنهانی میان تهران و واشنگتن/ نتیجه اقدامات ترامپ برای بازبینی برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا همواره درصدد رابطه پنهان دیپلماتیک با ما بوده گفت: واشنگتن در طول تاریخ از طریق یک میانجی پیام خود را به تهران ارسال کرده و این نشان می دهد آنها علی رغم ادعاهای هژمونیک خود نیازمند رابطه با ایران هستند.
کد خبر: ۱۰۵۱۷۸۷
احتمال روابط  پنهانی میان تهران و واشنگتن/ نتیجه اقدامات ترامپ برای  بازبینی برجام

حشمت الله فلاحت پیشه در واکنش به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر وجود کانال های ارتباطی (محرمانه) دولت ترامپ با ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین تصریح کرد: دولت آمریکا در طول تاریخ با وجود اینکه دست به بایکوت و تحریم جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف زده در عین حال تلاش کرده از طرق مختلف با ایران رابطه برقرار کند.

وی افزود: در این خصوص دولتهای مستقر در کاخ سفید تا کنون توسط کشورهای ثالثی همچون ژاپن، چین، عمان، پاکستان، سوییس، بطور رسمی و غیر رسمی پیام خود را به تهران فرستاده اند.

وی مذاکرات هسته ای ژنو را فاز جدیدی از مناسبات تهران واشنگتن در چهار دهه اخیر بشمار آورد و گفت: در طول مذاکرات ایران و گروه 1+5، این اولین بار بود دو طرف در سطح وزرای امور خارجه روابط دیپلماتیک برقرار می کنند اما با روی کار آمدن دولت ترامپ، بخاطر سیاست های جنگ افروزانه وی عملا تا امروز امکان تکرار چنین مناسباتی حادث نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح موضوعاتی مانند وجود کانال های ارتباطی بین دولت ترامپ با ایران، گفت: بطور کلی ترامپ سعی دارد دوران جمهوری خواهان سلف خود را زنده کرده و با قدرت های مهم منطقه ای و فرا منطقه ای نظیر ایران ارتباط پنهانی و غیر علنی برقرار کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت تاکید کرد: اتخاذ چنین سیاست هایی غالبا از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار نگرفته و مقامات تهران همواره در محافل و سخنرانی های بین المللی عمومی و رسمی پاسخ صریح خود به واشنگتن را ابلاغ کرده اند.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس دهم بکارگیری روش های مختلف آمریکا برای ارتباط با ایران را بعنوان کانال جنگ سردی (نظیر آنچه میان شوروی سابق و ایالات متحده رخ داد) یاد کرد و عنوان داشت: واشنگتن به خوبی به قدرت منطقه ای ایران پی برده و چون از پیش بینی ناپذیر بودن رویکردهای ما بشدت واهمه دارد، از هر ابرازی برای ارتباط با ایران بهره می گیرد.

فلاحت پیشه در مورد غیر قابل پیش بینی بودن سیاست های ایران در قبال ایالات متحده تصریح کرد: ترامپ و کل دستگاه حاکم در آمریکا نیک می داند ایران با کشورهایی همچون عراق، سوریه متفاوت بوده و هرگاه اراده کرده در جهت حفظ توازن قوا و جلوگیری از نفوذ قدرتها به منطقه، توان بازدارندگی خود را به رخ کشیده است. بنابراین علاقه مندند تا حد امکان خود را به ایران نزدیک کنند.

در ادامه این نماینده مجلس به تحلیل رویکرد ترامپ درباره برجام پرداخت و گفت: وی تلاش داشت با سیاست خصمانه موضع توافق هسته ای در نگاه کشورهای غربی و اتحادیه اروپا را متزلزل کند که عملا چنین نشد.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: در واقع آمریکا بدنبال بهانه ای بود تا جامعه بین الملل را علیه ما بشوراند اما ایستادگی ما در قبال اجرای تعهدات برجام هر گونه سوء استفاده از آمریکا را سلب کرد و همین رویکرد هوشمندانه باعث شد اروپا و سازمان های بین المللی مرتبط با برجام ترامپ را همراهی نکنند.

وی در پیش بینی آینده توافق هسته ای گفت: بسیار بعید است مناسبات ایران و اتحادیه اروپا به قبل از سال 2016 یعنی حصول برجام برگردد مضاف به اینکه تا امروز سطح روابط خارجی تهران با دول اروپایی به شکل محسوسی ارتقا یافته است.

فلاحت پیشه در خصوص اینکه آیا ترامپ می تواند سناریوی مضحک بازبینی توافق هسته ای با ایران را عملیاتی کند، اظهار داشت: برجام یک توافق فرا دو جانبه ای است و در بهترین حالت دولت آمریکا می تواند بخشی از تعهدات خود در قبال را اجرا نکند اما در کلیت باید دانست رییس جمهور آمریکا در تضعیف برجام خود را به سمت انزوای بین المللی هدایت می کند و پنچ عضو دیگر مذاکره کننده با ایران، جایگاه خود در اجرای تعهدات برجام را مخدوش نخواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: توجه داشته باشیم طرح های ضد ایرانی کنگره آمریکا در شرایط فعلی با رکود و توقف مواجه شده و اختلاف درون حاکمیت با کنگره بخش عمده نقشه های ضد ایرانی را با شکست روبه رو می کند.

وی افزود: آنچه مسلم است قدرت ایران در دنیا تثبیت شده و امروز جامعه بین الملل بخوبی تعامل ایران با کشورها را درک کرده از این رو دولت ها هیچگاه با جنگ سالاران آمریکایی در تضعیف برجام به اتفاق نظر نمی رسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها