راه‌هایی برای صرفه‌جویی در سبک زندگی اسلامی - ایرانی

اندازه نگه داریم

اندازه نگه دار که اندازه نکوست / هم لایق دشمن است و هم لایق دوست
کد خبر: ۱۰۵۰۸۳۹

این بیت را بارها شنیده‌ام. سال‌های دور وقتی کودک بودم هر وقت در چیزی زیاده‌روی می‌کردم مادربزرگم به من می‌گفت. من نیز سعی می‌کردم آن را رعایت کنم. امروز اما زندگی با روزهای گذشته خیلی فرق کرده است. همه جا ویترین‌هایی است که کالاهای لوکس و متنوع را جلوی شما چیده‌اند. از لوازم منزل گرفته تا کالاهای دیجیتال، لباس و لوازم آرایش و... .

گذشتن از همه این ویترین‌های حقیقی و مجازی که امکان خرید را به راحت‌ترین وجه ممکن برایتان میسر می‌کنند، کار ساده‌ای نیست.

اما اگر بخواهید از دام‌های وسوسه بگذرید و کمتر خرید کنید چه باید کرد؟

هدف‌گرا

برای این که با هدف خرید کنید بکوشید همیشه فهرستی از خریدهای ضروری خود داشته باشید، بعلاوه مبلغی مشخص برای خرید چیزهایی که ممکن است نیاز آنی نداشته باشید، ولی با قیمت خیلی مناسبی عرضه می‌شوند که می‌توانید برای چندی بعد نگه دارید.

این مبلغ می‌تواند تنها 10 درصد مبلغ خرید‌های ضروری‌تان باشد.

این کار می‌تواند شما را در حد متعادل نگه دارد.

حد نگه‌ دار

بعد از این که میزان خریدهای ضروری خود را مشخص کردید و تخمین زدید چقدر نیاز به بودجه دارد، درصد معینی برای خریدهای حساب نشده به آن اضافه کنید و بکوشید از این حد عدول نکنید.

کیف خرید جدا

هر چقدر خرید آسان‌تر می‌شود امکان وسوسه برای خرید بی‌رویه هم بیشتر می‌شود.

حالا که حد و مرز خرید ضروری و حتی خرید غیرضروری خود را مشخص کردید، بودجه لازم برای این کار را در یک کیف یا کارت دیگر بریزید و فقط برای آن رمز دوم بگیرید که خریدهای اینترنتی شما نیز محدود شود.

برنامه‌ای برای زندگی

برای این که خوب درآمد کسب کنید و صرفه‌جویی مناسب و انگیزه تکاپوی بیشتر داشته باشید تمام نیازهای زندگی خود را بنویسید.

تفریح، سفر، تحصیل، بازسازی و نو سازی منزل، خرید وسایل و تجهیزات و... با داشتن این لیست برآورد هزینه‌های سالانه خود را نیز به دست آورید.

وام گرفتن یا نگرفتن

درست است که با گرفتن وام می‌توانید به خیلی از آرزوهای خود برسید، اما هیچ وامی به اندازه وام قرض‌الحسنه با سود پایین مناسب نیست.

اگر برنامه‌ای در زندگی خود بگذارید که به جای پرداختن وام بخشی از پول خود را در حساب مشخصی پس‌انداز کنید، می‌توانید پس از مدتی نه‌تنها از سود آن بهره ببرید، بلکه با خواباندن پول خود در یک حساب سپرده‌گذاری وام قرض‌الحسنه به وامی بدون بهره نیز دست یافته‌اید.

این کار به مراتب مقرون به‌صرفه‌تر از این است که وامی بگیرید که 15 تا 20 درصد سود داشته باشد. مهم نیست که برای پس‌انداز برنامه‌ای دارید یا نه. برنامه‌ها به زودی پیش می‌آیند. سعی کنید پس انداز را به برنامه زندگی خود تبدیل کنید.

با خودتان چند، چندید؟

حالا این برآورد را تقسیم بر 12 کنید تا مشخص شود در هر ماه باید چقدر درآمد داشته باشید تا شاد و راحت زندگی کنید.

اگر در آمد شما بیش از این میزان است، می‌توانید به دیگران نیز کمک کنید و سرمایه‌گذاری برای کسب و کاری دیگر و توسعه آن را در نظر بگیرید و اگر کمتر از نیاز شماست باید صرفه‌جویی را آغاز و سعی کنید درآمد خود را افزایش دهید و نوع خرید خود را به سمتی سوق دهید که مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

نخرید و بفروشید

اگر تاکنون باپرسه زدن در فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کرده‌اید سعی کنید این روال را معکوس کنید و چیزهایی که نمی‌خواهید را در سایت‌های فروش لوازم دست دوم بفروشد.

فروختن به مراتب از خریدن سخت‌تر است، اما چیزی که به دست می‌آورید نه‌تنها بخش مرده لوازم شما را زنده می‌کند، بلکه خانه را خلوت‌تر و شما را آسوده‌تر می‌کند و به نفع جیب شما ست. همیشه کسی هست که به آنچه نمی‌خواهید نیاز داشته باشد.

برنامه‌ای برای خرج کردن

برای پس‌انداز خود نیز سعی کنید برنامه داشته با شید. رسیدن به پول کافی برای خرید خانه، یک باغچه برای زمان بازنشستگی، هزینه عمل جراحی یا هر چیز دیگری که برایتان ضروری به نظر می‌رسد ممکن است طول بکشد، اما ارزشش را دارد.

فقط بی‌هدف نباشید. در این صورت ممکن است پول خود را صرف خرید چیزی کنید که آن قدر‌ها هم ضروری نبوده است.

از تخفیف‌ها بهره بگیرید

سایت‌های زیادی هستند که تخفیف‌های گروهی ارائه می‌کنند، بهره‌گیری از کوپن تخفیف این سایت‌ها راهی برای خرید مقرون به‌صرفه است. اگرچه فروشندگان قصد دارند مشتری جلب کنند و برای دفعات بعد با آن قیمت خدمات ارائه نمی‌کنند، اما شما نیز تعهدی ندارید هر بار از آنها خرید کنید. پس، از خرید ارزان خود لذت ببرید.

فریده حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها