داستان شاهینی که کبوترها را از بزرگ‌ترین گرنداسلم دنیا دور می‌کند

نگهبان ویمبلدون

ساکنان منطقه ویمبلدون در شهر لندن انگلیس از سال 1877 تاکنون، در این روزها و ایام شوق فراوانی برای تماشای مسابقات تنیس ویمبلدون دارند. الزام پوشیدن لباس‌های یکدست سفید رنگ برای بازیکنان زن و مرد و جایزه‌ای به ارزش 31 میلیون پوند موجب شده تا عنوان معتبرترین گرنداسلم سال به ویمبلدون تعلق گیرد. اما حالا نزدیک به یک دهه است که یک شاهین از نژاد هریس به نام روفوس به یک سلبریتی در این مسابقات تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۴۸۹۱۹

ماجرا از آنجا کلید خورد که حضور گاه و بیگاه کبوترها داخل زمین و استفاده از چمن‌های ویمبلدون به معضلی برای برگزار کنندگان این مسابقات تبدیل شده بود و حتی اتفاق می‌افتاد که برخی از بازی‌ها به همین دلیل با وقفه روبه‌رو شود. اوایل سال 2001 تصمیمی اتخاذ شد که حالا به نقطه قوت این مسابقات تبدیل شده است. این شاهین تربیت شده مسئول حفاظت این ورزشگاه در مقابل کبوترهای مزاحم است. روفوس در حالی که چهار ماهه بود این مسئولیت را به عهده گرفت. عملکرد او طی این مدت به قدری فوق‌العاده بوده که مسئولیت دور کردن کبوترها از کلیسای وست مینستر، زمین راگبی نورث همپتون و همچنین زمین تیم فوتبال فولام به او واگذار شده است. او حتی این کار را در زمان مسابقات المپیک 2012 لندن نیز به خوبی انجام داد.

شاهینی که شکار نمی‌کند

نحوه کار و تربیت روفوس نیز در نوع خود کاملا منحصر بفرد است. وین دیویس، همسرش دونا و دخترشان ایموجین در طول سال مراقبت‌های ویژه‌ای برای روفوس در نظر می‌گیرند. یک نمونه از اقدامات آنها فراهم کردن حجم مشخصی از غذا برای روفوس است تا این شاهین در حین ماموریت به فکر شکار کبوترها نیافتد. آنها برای این کار در طول روز یک بلدرچین و سه جوجه به روفوس می‌دهند. نکته جالب دیگر در مورد روفوس این است که این شاهین طوری تربیت شده که به هیچ وجه با کبوترها و دیگر پرندگان اطراف ویمبلدون وارد نبرد و مبارزه نمی‌شود. دیویس می‌گوید طی این مدت روفوس فقط زمانی وارد جنگ شده که دیگر پرندگان آغازکننده این جریان بوده‌اند. دیویس در این سال‌ها روزهای پر اضطرابی نیز داشته است که مشخص‌ترین آنها به سال 2012 باز می‌گردد. در آن سال و پس از پایان مسابقات، روفوس از داخل ماشین دیویس دزدیده و سه روز بعد در مرکز نگهداری حیوانات لندن پیدا شد.

روفوس در طول دو هفته مسابقات ویمبلدون، هر روز ساعت پنج صبح گشت‌زنی خود را در اطراف ورزشگاه آغاز کرده و تا قبل از 9 صبح و قبل از آمدن اولین تماشاچیان، محدوده را امن می‌کند. بازیکنان و تماشاچیان به هیچ وجه روفوس را در طول زمان بازی نمی‌بینند زیرا براساس قوانین آمدن این شاهین در داخل ورزشگاه در حین مسابقات ممنوع است. اما او طی همین چهار ساعت به قدری کارش را خوب انجام می‌دهد که تا ساعت‌ها هیچ پرنده‌ای در آن اطراف دیده نمی‌شود. البته کار روفوس تنها محدود به همین دو هفته نیست و او درطول سال دائما در اطراف ویمبلدون گشت می‌زند و از لانه‌گذاری هر کبوتری در آن محدوده جلوگیری می‌کند.

دستیار روفوس

تجربه حضور روفوس به قدری خوب بوده که از سال گذشته شاهین دیگری به نام پولوکس نیز در این کار به او کمک می‌کند. دیویس حالا روفوس را یک کهنه سرباز می‌داند و می‌گوید که پولوکس هنوز نتوانسته خود را با فضای ویمبلدون وفق دهد و تنها برای مدت کوتاهی گشت‌زنی می‌کند. به عنوان مثال این دو شاهین زمانی کار خود را آغاز می‌کنند که دوربین‌های تلویزیونی در حال نصب تجهیزات خود هستند. در حالیکه روفوس کاملا به این فضا عادت کرده، پولوکس احساس ترس و غریبی می‌کند و نمی‌تواند مانند استاد خود کارها را انجام دهد.

ویمبلدون این روزها با هیجان و حساسیت بالایی در حال پیگیری است و وجود نگهبانان با ابهتی چون روفوس و پولوکس یکی از چیزهایی است که این گرنداسلم را از سایر گرنداسلم‌ها متمایز می‌کند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها