همایش یک‌ روزه «ایالات متحده، حقوق‌بشر و گفتمان سلطه» از سوی مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشگاه تهران و همزمان با هفته «حقوق‌بشر آمریکایی» دیروز در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد و سخنرانان این همایش از موارد نقض گسترده حقوق بشر از سوی آمریکا از جمله در اشغال عراق و قتل عام گسترده غیرنظامیان بخصوص کودکان و زنان توسط آمریکا سخن گفتند.
کد خبر: ۱۰۴۷۴۳۰

همچنین جمعی از استادان و متخصصان حوزه حقوق بشر دانشگاه‌های داخل و خارج کشور در این همایش حضور داشتند که مقالات خود را پیرامون موضوع همایش ارائه دادند.

سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این همایش گفت: آمریکا به انحای مختلف حقوق بشر را نقض می‌کند و نقض فرهنگی و جهانی حقوق بشر از مواردی است که توسط ‌آمریکا انجام می‌شود.

سهراب صلاحی، رئیس سابق سازمان بسیج اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز گفت: اجبار زندانی به ایستادن، محرومیت از خواب، بدرفتاری با زندانیان ابوغریب به وسیله سگ‌های تعلیم‌یافته و غرق مصنوعی نمونه‌هایی از نقض قواعد و مقررات حقوق بشر است که آمریکا در عراق انجام داده است.

همچنین در این همایش فواد ایزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به بهانه‌تراشی‌های آمریکا در حوزه حقوق بشر برای تحریم‌ ایران گفت: تحریم‌های اخیر بسیار گسترده‌تر از تحریم‌های قبل از برجام است و آمریکا به بهانه حقوق بشر، حقوق بشر را نقض می‌کند.

ناقضان حقوق بشر زیر چتر حمایت مدعیان

دکتر نوذر شفیعی، استاد دانشگاه هم در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که اگر کشورها معیارهای غربی را در حوزه استانداردهای حقوق بشری رعایت کنند مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند، گفت: بر این مبنا سقوط هواپیمای ایران از سوی آمریکا نیز نه‌تنها نقض حقوق بشر محسوب نشده بلکه به عاملان آن حادثه پاداش هم پرداخت می‌شود.

شفیعی تصریح کرد: کشوری مانند عربستان به رغم این‌که هیچ کدام از معیارها با معیارهای موجود در کنوانسیون‌های حقوقی در آن سازگار نیست در هیچ زمانی از ناحیه آمریکا به نقض حقوق بشر متهم نشده است به دلیل این‌که عربستان در راستای نظم سیاسی غرب‌محور حرکت می‌کند. این استاد دانشگاه افزود: بر این مبنا اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین همچنین اقدامات سعودی و محدودیت‌هایی که در این کشور وجود دارد نقض حقوق بشر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها