پسر جای پدر را می‌گیرد. این خلاصه اتفاقی است که در ریاض افتاده و بن‌سلمان در یک کودتای خزنده، جایگزین بن‌نایف شده است. رویدادی که پس از سفر دونالد ترامپ و با حمایت سازمان جاسوسی ایالات‌متحده رخ داده است.
کد خبر: ۱۰۴۷۲۹۹

حضور بن‌سلمان در رأس هرم قدرت ریاض آن هم با توجه به ناخوش احوالی پادشاه ناتوان این کشور، عملا عربستان را در موقعیت یک گذار راهبردی در حوزه سیاسی قرار داده است. بن‌سلمان به اتکای شور و انرژی جوانی، می‌خواهد ساختار فرتوت و محافظه‌کار سیاسی در عربستان را تغییر دهد و پا در راهی بگذارد که پیش از این امثال جمال عبدالناصر در مصر یا صدام در عراق در آن قدم گذاشته بودند.

جنگ یمن، فشار بر قطر، تهدید ایران، سلطه بر بحرین، ناامن‌سازی سوریه و عراق، نفوذ در لبنان، لابی پشت‌پرده با رژیم صهیونیستی، باج‌گیری از مصر، خرید دولت‌های ورشکسته در جهان اسلام و رهبری گروه‌های تروریستی در جهان عرب، همه‌وهمه از جمله اقداماتی است که بن‌سلمان آن را رهبری کرده تا نظم کنونی منطقه که با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 می‌رفت به‌گونه‌ای دیگر رقم بخورد را تغییر دهد.

بن‌سلمان برای عملیاتی کردن این ایده موانع زیادی پیش‌رو دارد. اولین مانع در خود عربستان سعودی است، چراکه ساختار قبیله‌ای و سنتی عربستان، تک‌روی‌ها و دشمن‌تراشی‌های افراطی سلمانِ پسر را برنمی‌تابد و برخی بر این باورند که این رفتارها ـ بویژه در کنار سیاست‌های نوسازی اقتصادی و اجتماعی در این کشور که در تضاد با باورهای سنتی ساکنان شبه‌جزیره حجاز است ـ آل‌سعود را از درون دچار فروپاشی می‌کند. دومین مانع، به اتحاد اخوانی علیه وهابیون حجاز مربوط است. ترکیه و قطر و حتی کویت و عمان، حتما در برابر سلطه‌طلبی‌های بن‌سلمان ایستادگی خواهند کرد. سومین مانع، قدرت بالای ایران در معادلات منطقه‌ای است که عربستان حتی به لطف کمک‌های واشنگتن هم قادر نیست بر آن چیره شود. و در نهایت چهارمین مانع، قدرت بسیج مردمی در کشورهای اسلامی، بویژه در بحرین، لبنان، عراق، سوریه، پاکستان و مصر است که نمی‌گذارد یک دولت نامشروع و غیردموکراتیک به یک عامل تنش در منطقه تبدیل شود و غرب آسیا را به آتش بکشد.

این درست است که دونالد ترامپ بی‌علاقه نیست با سوار شدن بر خواست کودکانه بن‌سلمان برای رهبری جهان اسلام، جنگی تازه در خاورمیانه به راه‌انداخته و برای خود مشروعیت داخلی بخرد، اما به‌نظر می‌رسد که جهان، ظرفیت به تماشا نشستن یک صدام دیگر را ندارد. بن‌سلمان باید بداند خاورمیانه مدت‌هاست از شرایط صدامیزه عبور کرده و نسیم بهار عربی همچنان پایان زمستان دیکتاتوری‌های مرتجع در منطقه را نوید می‌دهد.

مصطفی انتظاری‌هروی - دانشجوی دکتری علوم سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها