همه چیز درباره سمپاشی خانگی و از بین بردن سوسک و دیگر جانوران آزاردهنده

درکمین موذی‌ها

ساعت از نیمه شب گذشته و چراغ‌ها خاموش است. باد خنک کولر صورتت را نوازش می‌کند، آرام زیر ملافه‌ تکانی می‌خوری و از پهلوی راست به پهلوی چپ بی‌غلتی، چشم‌هایت را می‌بندی تا خوابی آرام بعد از یک روز پراضطراب تن خسته‌ات را فراگیرد، اما گوش‌ها و ذهنت هنوز بیدار است،‌ همان‌طور که در ذهنت افکار و اتفاق‌های مختلف را مرور می‌کنی صدای خش‌خشی می‌شنوی، یک لحظه نفس نمی‌کشی، صدا قطع می‌شود، دوباره خش‌خش، این بار نیم‌خیز می‌شوی، باز هم خش‌خش...
کد خبر: ۱۰۴۷۰۶۰

با گوشی موبایل نور اندکی می‌اندازی گوشه اتاق جسم کوچک سیاهی آرام حرکت می‌کند. چراغ را که روشن می‌کنی تندتر حرکت می‌کند و در چشم برهم‌زدنی رفته است پشت کمد... و حالا دیگر از خواب آرام و بی‌دغدغه خبری نیست.

این صحنه‌ها را بسیاری از ما شاید تجربه کرده باشیم، سوسک‌ها و بسیاری دیگر از موجودات و حشرات به اصطلاح موذی مانند موش، ساس، کنه، پشه، مگس، مورچه‌های بالدار و... معمولا همه جا و در هر خانه‌ای سر و کله‌شان پیدا می‌شود، مهمان‌های ناخوانده و بخصوص برای خانم‌ها چندش‌آور و غیرقابل تحمل. بخصوص هوا که گرم‌تر می‌شود و تابستان که از راه می‌رسد این موذی‌ها هم از زیرزمین و فاضلاب‌ها و... به خانه‌ها و روی زمین اسباب‌کشی می‌کنند.

در چاردیواری این هفته برای شما از بیماری‌هایی می‌نویسیم که این موذی‌ها با خودشان به خانه‌هایمان می‌آورند و از طرفی درباره چگونگی از بین بردن آنها هم راهکارهایی را به شما عرضه خواهیم کرد.

دکتر افشین امین‌زادگان، پزشکی است که با ما درباره ناقل بیماری بودن این جانوران صحبت کرده است، او می‌گوید: برخی فکر می‌کنند با یک دمپایی ساده و نهایت اسپری سوسک‌کش مشکل سوسک‌ها و دیگر جانوران مشابه حل می‌شود، این اما ظاهر ماجراست و اگر سوسک‌ها در خانه‌تان و محل کارتان حضوری مستمر داشته باشند، باید فکری اساسی درباره آنها کرد.

دکتر امین‌زادگان ادامه می‌دهد: قطعا همه می‌دانند که راه اصلی ورود این جانوران به خانه و زندگی ما فاضلاب است که خود منبع آلودگی است. تغذیه آنها از غـذاهای فـاسد و کثافات است و براساس تحقیقاتی که انجام شده بخصوص سوسک‌ها بخشی از غــذای خورده شده را به محیط برمی‌گردانند و به دفع مدفـوع روی مواد غذایی هم عادت دارند، آنها با آلوده کردن مـواد غذایی و محیط خانه می‌توانند دردسرهای جدی برای انسان به وجود آورند.

امین‌زادگان در ارتباط با انواع بیماری‌های احتمالی هم می‌افزاید: آنها می‌توانند عامل باکتریایی را در محیط منتشر کنند و اسهال، وبا و حتی تب تیفوئید از مواردی است که توسط سوسک‌ها امکان انتقالش وجود دارد. به گفته او، حمل تخم کرم‌های انگلی از مهم‌ترین آفت‌های وجود سوسک در محیط زندگی است.

نکته دیگری که این پزشک درباره وجود جانوران موذی در خانه به آن اشاره می‌کند، این است که در صورت تماس آنها با پوست بدن واکنش‌های آلرژیکی در پی خواهد داشت که مواردی مانند ناراحتی پوستی، خارش، تورم و... را شامل می‌شود.

او تاکید می‌کند که اگر سوسک روی بدن‌تان بود، از کشتن آن پرهیز کنید، چراکه له شدن آن و تماس با مواد بدنی سوسک بسیار آلوده و گاه می‌تواند دردسرآفرین باشد.

هزینه‌های سمپاشی

اگر به هر دلیلی اعم از وجود سوسک، کنه، ساس، موش و... کلافه شده‌اید و می‌خواهید سمپاشی خانه را آغاز کنید، مهم‌ترین مساله مراجعه به شرکت‌های تخصصی است که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، درباره قیمت هم باید بگوییم که معمولا تمام کارشناسان سمپاشی خانگی معتقدند که باید تمام خانه به صورت یکجا سمپاشی شود و نمی‌توان یک واحد از یک آپارتمان یا مجتمع را فقط سمپاشی کرد، چراکه نتیجه لازم گرفته نخواهد شد، درواقع سم‌پاشی‌ای موفق خواهد بود که از پشت‌بام آغاز شود و تا زیرزمین و پارکینگ و موتورخانه و... را دربر گیرد. قیمت تقریبی این سمپاشی هم به ازای هر واحد مسکونی 70 تا 100 هزار تومان در نوسان است.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها