کولاکوویچ: مواقع حساس بازی، منتظر اشتباه حریف می‌ماندیم

متاسفم، روش من همین است

والیبال، واکاوی از درون را آغاز کرده است. سه پیروزی از 9 مسابقه و گرفتن فقط هفت امتیاز در لیگ جهانی 2017 والیبال، کافی است تا داشته و نداشته‌های تیم ملی به بوته نقد گذاشته شود. تیم ملی مثل هر سال و پیش از لیگ جهانی، رقابت‌های لیگ داخلی را به پایان رساند، سرمربی خارجی آورد، تمرین کرد و در بازی‌های تدارکاتی به میدان رفت، اما حاصل همه این فعالیت‌ها باتجربه چهار ساله در لیگ جهانی چه بود؟ در نقطه مقابل حریفان نیز برای لیگ جهانی امسال تدارک دیده بودند و تغییرات در تیم‌های برتر والیبال جهان در سال بعد از المپیک ملموس‌تر بود، اما چرا در تیم ایران جدای از نتیجه، از شادابی و لذت تماشای یک بازی زیبای والیبال اثری نبود؟
کد خبر: ۱۰۴۳۸۶۱

همان نکته‌ای که در دو دیدار با آمریکا و روسیه مشهود بود و تیم ملی در دو ست، برتری بازی در امتیاز 24 بر 20 را به رقبایش واگذار کرد.

ایگور کولاکوویچ،‌ سرمربی تیم ملی، حدود یک دهه در تیم ملی صربستان به افتخارات زیادی رسیده است و نظم و دیسیپلین او در تمرینات، کاملا به چشم می‌آید. محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال و ملی‌پوش پیشین ایران نیز معتقد است پاسخ ایرادات واردشده را باید در انگیزه بازیکنان جست‌وجو کرد. او می‌گوید: نظم و انضباط اردوها به‌صورت مرتب بررسی شده است و مشکلی در این مورد وجود نداشت، اما انگیزه بازیکنان به‌نظر جای پرسش دارد‌. ما دلیلی پیدا نمی‌کنیم که یک بازیکن به یک موقعیت مشابه در بازی، دو عکس‌العمل مختلف نشان دهد.

تیم برنده

برخی نقاط ضعف واردشده به تیم ملی را می‌توان با در نظر گرفتن سال بعد از المپیک و پوست‌اندازی تیم‌ها در سال نخست چرخه چهار ساله المپیک‌، توجیه کرد. غیبت بازیکنی مثل شهرام محمودی و مصدومیت برخی ستاره‌های تیم ملی هم می‌تواند مزید بر علت باشد. ایتالیا نیز به‌عنوان نایب‌قهرمان المپیک 2016 ریو، در لیگ جهانی 2017 با دو پیروزی در 9 بازی، آخر شد‌؛ اما تیم‌هایی مثل آمریکا و روسیه نیز در حالی که لیگ جهانی را چندان خوب شروع نکردند و بازیکنان نامدار آنها هم ترجیح داده بودند استراحت کنند، توانستند جایی بین شش تیم برتر برای خود به دست آورند.

در کنار این مسائل باید به پیروزی 3 بر یک ایران مقابل لهستان در هفته نخست لیگ جهانی اشاره کرد. در این بازی نام سعید معروف در فهرست تیم نبود و فرهاد قائمی و عادل غلامی نیز به‌دلیل مصدومیت بازی نکردند. شاید بتوان از این دیدار به‌عنوان بهترین و دلچسب‌ترین بازی ایران در لیگ جهانی 2017 یاد کرد و ترکیب این تیم را «تیم برنده» نامید.

شروع دوباره

ایگور کولاکوویچ پس از نخستین تجربه لیگ جهانی با تیم ملی والیبال با پرسش‌هایی که پاسخ آنها مستقیما به خودش برمی گردد، روبه‌روست. او چقدر از میزان آمادگی روانی و جسمانی بازیکنان آگاه بود و برنامه بدنسازی چگونه بود که تیم در بازی‌های رسمی یا بازیکن مصدوم داشت یا خسته و بی‌انگیزه؟

کولاکوویچ در پاسخ به این پرسش که چرا تیم ایران در برخی از بازی‌ها تا امتیاز 24 کنترل بازی را در دست داشت اما در امتیازهای حساس پایانی ناگهان نتیجه را واگذار می‌کرد، می‌گوید: در بازی آخر (برابر روسیه) دو بار این اتفاق افتاد. شاید دلیلش این است که در مواقع حساس بازی، بازیکنان تمرکز خود را از دست می‌دهند. دلیل دیگر این که منتظر اشتباهات طرف مقابل می‌ماندیم و مسئولیت تصمیماتی که به صورت فردی در زمین گرفته شد را نمی‌پذیرفتیم.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که چرا در طول بازی‌ها، تعویض‌های تیم ایران با تاخیر انجام می‌شد یا اصلا تعویض انجام نمی‌دادید، می‌گوید: متاسفم. اما روش من همین است. با نگاه به سوابق کاری من می‌بینید که افتخاراتی که کسب کردم نشان از تجربه من در این امر دارد. من مدال‌های زیادی را با بازیکنان بیشماری کسب کرده‌ام. من به بازیکنانم باور دارم و می‌دانم که باید به آنها اعتماد کرد. اگر اشتباهی صورت گیرد، می‌توانم تعویض هم کنم، اما می‌دانم بازیکنی که اشتباه کرده است، می‌داند اشتباهش کجاست و می‌داند که چطور باید بازی کند و بلافاصله بعد از انجام اشتباه در پی جبران آن است.

تیم ملی دو مسابقه دیگر پیش رو دارد. انتخابی جهان در مرداد و جام قهرمانان قاره‌ها در ژاپن (شهریور).

به گفته کولاکوویچ تمرینات تیم ملی از دوازدهم تیر از سر گرفته می‌شود و ممکن است تغییراتی با آمدن نفرات تیم امید به تیم بزرگسالان ایجاد شود.

داورزنی در گفت‌وگو با جام‌جم: نگران آینده والیبال نیستم

رئیس فدراسیون والیبال و معاون قهرمانی وزارت ورزش با خاطری آسوده درباره آینده والیبال حرف می‌زند و آینده را کاملا مثبت بررسی می‌کند. صحبت‌های ما با محمدرضا داورزنی، رئیس موفق فدراسیون والیبال را بخوانید:

عملکرد تیم ملی والیبال در لیگ جهانی خیلی‌ها را نگران کرد.

اما من نگران نیستم. جنس ما در لیگ جهانی امسال اصلا جور نبود. چند بازیکن که با تیم ملی خداحافظی کرده بودند و چند بازیکن هم در طول بازی‌ها مصدوم بودند. ضمن آن‌که تیم ما کاملا آماده و کامل نبود. پشت‌خط‌زن در والیبال مثل مهاجم در فوتبال است و اگر تیمی در این پست مشکل داشته باشد، همه زحمات تیم به باد می‌رود.

اما بازیکنانی هم که بودند خوب نبودند، چرا از جوانان استفاده نکردید؟

اگر همه سرمایه‌های نامدار والیبال را به لیگ جهانی نمی‌بردیم و همین طور سه بر صفر همه بازی‌ها را واگذار می‌کردیم، با ما چطور برخورد می‌شد؟ اگر بازی‌ها را همین طور می‌باختیم، می‌گفتند نسل طلایی والیبال را کنار گذاشتند و شکست تلخی خوردیم.

و حالا فکر می‌کنید فضا برای تغییر مساعد فراهم شده است؟

بله. قطعا مردم توقع دارند اتفاقاتی تازه در والیبال بیفتد و خونی تازه به والیبال تزریق شود.

اما بازیکنانی که در تیم‌های جوانان و امید داریم خیلی فاصله دارند تا مثل بازیکنان تیم ملی بزرگسالان شوند.

به هر حال این بازیکنان هم میدان دیدند تا اسم پیدا کردند. ما بازیکنان بسیار خوبی در رده جوانان و امید داریم که باید به آنها اعتماد کنیم. برای همین تصمیم داریم در جام ملت‌های آسیا (تیرماه در اندونزی) تیم امید را شرکت دهیم تا آنجا با تیم‌های بزرگسالان کره، چین و ژاپن بازی کنند. از آن تیم چهر‌ه‌های جدید به والیبال ما معرفی می‌شوند.

پس شما نگران آینده والیبال نیستید؟

ابدا. والیبال، راهش را برای رشد پیدا کرده و به مسیرش ادامه می‌دهد. نگران نباشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها