ساده‌تر از آنچه فکرش را می‌کردم اتفاق افتاد. وقتی داشتم از جوی آبی در خیابان رد می‌شدم یکی از پاهایم به طور ناگهانی از ناحیه مچ پیچید که خوشبختانه فقط در آن زمان کمی درد و سوزش در ناحیه مچ احساس کردم و به راهم ادامه دادم.
کد خبر: ۱۰۴۲۴۸۷

تا چند روز نمی‌دانستم تداوم درد و ایجاد تورم در ناحیه مچ پا نشان از آن دارد که باید نگران پیچ‌خوردگی مچ پای خود بشوم.

در واقع، پیچ‌خوردگی مزمن مچ پا به مواردی گفته می‌شود که بعد از گذشت شش هفته از پیچ‌خوردگی، درد همچنان در ناحیه مچ باقی مانده باشد. جالب آن که در بسیاری موارد پیچ‌خوردگی مچ پا وضعیتی عودشونده دارد؛ یعنی مچ پا بعد از بهبود نسبی از آسیب قبلی در ماه‌ها یا سال‌های بعد به طور مکرر پیچ می‌خورد. حال شاید بخواهید بدانید تحت چه شرایطی مچ پا دچار پیچ‌خوردگی و آسیب ناشی از آن می‌شود.

دکتر محسن موحدی یگانه، فوق‌تخصص جراحی مچ پا در پاسخ به جام‌جم می‌گوید: پیچ‌خوردگی مچ پا به آسیب رباط‌های مچ پا اطلاق می‌شود که شایع‌ترین آن آسیب رباط‌های سمت خارجی مچ پاست. چنین آسیبی می‌تواند در فعالیت‌های مختلف ورزشی و غیرورزشی اتفاق بیفتد.

پاهایی با استعداد پیچ‌خوردگی!

بی‌شک کسانی که کم‌تحرک‌اند و ورزش نمی‌کنند دارای عضلات ضعیف‌تر و سیستم اسکلتی و عضلانی آسیب‌پذیر‌تری هستند. به همین دلیل تاکید می‌شود با تمرینات ورزشی مداوم و اصولی به تقویت قوای عضلانی بپردازیم. به همین دلیل در ریشه یابی علل بروز آسیب‌های استخوانی و عضلانی ازجمله پیچ‌خوردگی مچ پا نمی‌توان نقش نداشتن آمادگی جسمانی افراد را نادیده گرفت.

اما غیر از این مساله، دکتر موحدی به عوامل و مشکلات فیزیکی دیگری از جمله انحراف زانو، انحراف مچ پا، کف پای صاف، ضعف تاندون‌های اطراف مچ پا و کش سانی بیشتر از حد رباط‌های بدن به‌عنوان عوامل مستعدکننده پیچ‌خوردگی مچ پا نیز تاکید می‌کند.

این جراح پا می‌افزاید: البته ورزشکاران به سبب نوع فعالیتشان بیشتر آسیب می‌بینند بخصوص در ورزش‌هایی که حرکات پرشی و چرخشی دارند، مثل تنیس و فوتبال و ورزشکارانی که حرکات پرشی دارند مثل والیبال و بسکتبال، هنگام فرود احتمال آسیب بیشتر است.

مچ پای ورم کرده

خیلی‌ها در مواجهه با تروما‌های ساده و کم‌خطر از پذیرش این که ممکن است حتی با ضربه‌های کوچک، آسیب‌های جدی به اعضای بدنشان وارد شود، حالت تدافعی به خود می‌گیرند و از مراجعات پزشکی طفره می‌روند.

به همین دلیل این متخصص با اشاره به نشانه‌ها و عوارض پیچ‌خوردگی مچ پا بر مراجعه به پزشک در صورت بروز این نشانه‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: نشانه‌های اولیه پیچ‌خوردگی مچ پا شامل درد، تورم، خون‌مردگی، کبودی و در نهایت در موارد شدید آن عدم تحمل وزن می‌شود. نشانه‌های ثانویه این نوع آسیب‌دیدگی نیز بستگی به زمان ضایعه و عوارض باقیمانده، متفاوت بوده و شامل احساس خالی کردن مچ پا، تق‌تق کردن، گرفتن قلنج مچ پا، گیرکردن یا قفل کردن موقتی مچ پا، درد و پیچ‌خوردگی‌های مکرر می‌شود.

وقتی دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شدید

به گفته دکتر موحدی، اولین اقدام در دو تا سه روز اول بعد از پیچ‌خوردگی مچ پا، بی‌حرکتی و استراحت دادن به مچ پا، گذاشتن کیف یخ به مدت 20 دقیقه هر دو سه ساعت، بالا قراردادن اندام به طوری که از سر بیمار بالاتر باشد و مراجعه به پزشک متخصص است.

این متخصص با تاکید بر این که پیچ‌خوردگی با شکستگی متفاوت است، می‌افزاید: عمدتا در شکستگی‌ها علائمی نظیر درد، تورم، کبودی و خون مردگی بارزتر است و بیمار از گذاشتن وزن روی اندام اجتناب می‌کند. ولی تشخیص و افتراق قطعی این دو با تصویربرداری میسر است.

مچ پای پیچ خورده کاملا درمان می‌شود

اغلب پیچ‌خوردگی‌های مچ پا با درمان مناسب کاملا خوب می‌شود و اغلب افراد به زندگی و فعالیت‌های قبلی بازمی‌گردند.

این جراح مچ پا با بیان این مطلب توضیح می‌دهد: بعضی از افراد که درمان و توانبخشی مناسبی برای آنها انجام نشده، ممکن است دچار پیچ‌خوردگی‌های مکرر بشوند که این امر به مرور باعث ناپایداری مچ پا می‌شود و هر بار که این اتفاق تکرار می‌شود، صدمات داخل مفصلی و آسیب‌های غضروفی به همراه دارد که می‌تواند منجر به جراحی بیمار شود.

بی‌شک، رعایت با یک پروتکل مناسب فیزیوتراپی و آمادگی جسمانی کافی و گرم‌کردن قبل از تمرینات می‌تواند از تکرار حوادث مشابه پیشگیری کند. توجه داشته باشید فیزیوتراپی و تقویت تاندون‌های مچ پا و حس عمقی پا نقش مهمی دارد. البته لازم است متخصص مربوط با معاینه دقیق و بررسی‌های تصویر برداری تخصصی، هر گونه علل زمینه‌ای یا عوارض باقیمانده را تشخیص دهد و پیگیری کند.

چرا پایم مدام پیچ می‌خورد؟

بعد از هر پیچ‌خوردگی مچ پا، تعدادی از رباط‌های اطراف مچ پا پاره می‌شود ولی با درمان مناسب (شامل مدتی بی‌حرکت کردن مچ پا) معمولا این رباط‌های پاره شده دوباره به هم متصل می‌شود و جوش می‌خورد. گاهی اوقات بخصوص اگر درمان مناسبی برای بیمار انجام نشده باشد رباط‌ها در وضعیت نامناسبی جوش می‌خورد.

به این ترتیب، رباط‌ها بعد از جوش خوردن طول اولیه خود را به دست نمی‌آورد. بلند شدن طول رباط نیز موجب لق شدن مفصل و افزایش ناپایداری آن و در نتیجه پیچ‌خوردگی مکرر می‌شود.

معمولا در چنین شرایطی، عضلات ساق که تاندون آنها از اطراف مچ پا عبور کرده و در حفظ پایداری مفصل کمک می‌کند نیز ضعیف می‌شود و آسیب اولیه اعصاب حسی اطراف مفصل نیز آسیب می‌بیند؛ اعصابی که موجب می‌شود بدن در هر لحظه موقعیت خود را روی مچ پا متعادل نگه دارد. با آسیب دیدن این اعصاب، مچ پا نمی‌تواند تعادل و پایداری خود را موقع راه رفتن روی زمین‌های ناهموار حفظ کند و به طور مکرر دچار پیچ‌خوردگی می‌شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها