نبرد در دنیای میانه

بار دیگر صفحه بازار کلیک و دوباره رقابتی بین گوشی‌های هوشمند تازه به بازار آمده. این بار رقابت بین سه گوشی میان‌رده از سه شرکت تولیدکننده نام آشناست: گلکسی جی 7 پرایم سامسونگ در برابر اکس‌پاور 2 ال‌جی و هوآوی پی10 لایت. هرچند این سه گوشی مهم‌ترین محصولات شرکت‌هایشان نیستند، اما می‌توانند انتخاب مناسبی برای کاربران ایرانی باشند.
کد خبر: ۱۰۴۲۱۲۲

راند اول

مشخصات ظاهری شاید گزینه خوبی برای شروع این مقایسه باشد. هر سه گوشی ظاهری ساده دارند، اما بدنه هوآوی و سامسونگ از آلومینیوم و شیشه پوشانده شده که نسبت به بدنه پلاستیکی ال‌جی از جنس مرغوب‌تری برخوردار است. در ابعاد، بازی به سمت ال‌جی و سامسونگ می‌چربد و این دو گوشی خوش‌دست از صفحه‌نمایش 5/5 اینچی با 401 تراکم پیکسل بر اینچ بهره می‌برند. در مقابل هوآوی با 2/5 اینچ صفحه‌نمایش و تراکم 375 پیکسل بر اینچ در جایگاه بعدی قرار دارد. هر سه گوشی به حسگر اثر انگشت نیز مجهز هستند که باعث می‌شود کمی از میان‌رده بالاتر قرار بگیرند. هوآوی پی‌10 لایت 146 گرمی به واسطه صفحه‌نمایش کوچک‌ترش وزن کمتری نسبت به دو رقیب دیگر دارد و بعد از آن ال‌جی با 164 گرم و تنها سه گرم کمتر از گلکسی جی7 پرایم در جایگاه دوم ایستاده است. همچنین خیالتان راحت باشد که این سه مدل به جک 5/3 میلیمتری نیز مجهز هستند و مشکلی برای گوش دادن موسیقی با هدست کابلی نخواهید داشت.

راند دوم

اما مهم‌ترین رقابت برای گوشی‌های هوشمند به سخت‌افزار خلاصه می‌شود. مقایسه پردازنده‌ها کمی سخت است، چراکه هر کدام از این سه گوشی از پردازنده‌ای متفاوت و مربوط به سازنده‌ای خاص استفاده می‌کنند. با این وجود می‌توان این اطمینان را داد که هوآوی پی ‌10 لایت با پردازنده اختصاصی HiSilicon Kirin658 جایگاه اول را کسب کرده و بعد از آن گلکسی جی ‌7 با پردازنده Exynos 7870 Octa در رتبه دوم قرار دارد. این رده‌بندی در مورد حافظه داخلی و مقدار رم نیز صدق می‌کند. به‌صورتی که گوشی پی‌10 لایت با 32 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگ رم به یک گوشی قدرتمند تبدیل شده و بعد از آن گلکسی جی ‌7 پرایم با 3 گیگابایت رم و دو مدل 16 و 32 گیگابایتی در جایگاه بعدی قرار دارد. شرایط برای ال‌جی چندان ایده‌آل نیست، چراکه اکس‌پاور در کنار پردازنده مدیاتک میان‌رده‌اش تنها از 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که گوشی ال‌جی قیمتی پایین‌تر از دو رقیب دیگرش دارد و به زودی وارد بازار ایران نیز خواهد شد.

راند آخر

راند سوم این رقابت مربوط به دوربین و تجهیزات دیگر این گوشی‌ها می‌شود. هر سه گوشی در بحث دوربین اصلی شرایط مشابهی دارند. ال‌جی و سامسونگ دقیقا از یک دوربین مشابه 13 مگاپیکسلی با جذب نور برابر استفاده می‌کنند تا تجربه عکاسی با آنها، هیچ تفاوتی نداشته باشد. از طرف دیگر هوآوی که دوربین 12 مگاپیکسلی را برای خود انتخاب کرده، با استفاده از سنسورهای قوی‌تر، توانایی دوربینش را به دو گوشی دیگر رسانده است.

برای دوربین سلفی، گلکسی جی‌7 پرایم از یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده کرده که می‌تواند برای یک دوربین سلفی قوی باشد و نتیجه کار نیز مطلوب است. هوآوی که در بخش دوربین اصلی حداقل روی کاغذ عقب افتاده بود، در دوربین سلفی مانند سامسونگ از یک دوربین 8 مگاپیکسلی استفاده کرده است. دوربینی که امکان مکالمه تصویری اچ‌دی را نیز برای کاربر مهیا می‌کند، اما شرکت ال‌جی شاید برای کاهش هزینه ساخت به یک دوربین 5‌مگاپیکسلی بسنده کرده است.

در بحث باتری، قطعا برنده بازی شرکت ال‌جی است، چراکه اکس‌پاور 2 به یک باتری 4500 میلی‌آمپری بسیار قدرتمند مجهز است که می‌تواند نزدیک به یک شبانه روز گوشی را روشن نگه ‌دارد. بعد از آن، سامسونگ و هوآوی قرار دارند که با وجود تفاوت در ظرفیت باتری با توجه به اندازه صفحه نمایش، عملکردی مشابه در باتری را برای کاربر به وجود می‌آورند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها