در سالگرد تاسیس حشدالشعبی اعلام شد

بسیج مردمی، معادلات عراق را تغییر داد

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در جشن سالگرد تاسیس تشکیلات حشدالشعبی گفت تلاش‌ها برای تخریب رابطه بین دولت و حشدالشعبی شکست خورده است. به‌گزارش ایرنا، حیدرالعبادی در پیامی به مراسم سالگرد تاسیس نیروهای حشدالشعبی که توسط فالح فیاض، مشاور امنیت ملی و رئیس تشکیلات حشدالشعبی قرائت شد، گفت: به حمایت و دفاع از این گروه مردمی ادامه خواهم داد. این مراسم با حضور برخی رهبران سیاسی و فرماندهان حشدالشعبی از جمله عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی، ابومهدی المهندس قائم‌مقام حشدالشعبی، قیس الخزعلی رهبر عصائب اهل الحق برگزار شد و ایرج مسجدی، سفیر ایران نیز مهمان ویژه این مراسم بود. العبادی در پیام خود به فداکاری‌های حشدالشعبی اشاره کرد و گفت به اعتقاد وی تشکیل آن در همان روزها شکست روانی داعش را به همراه داشت. وی با اشاره به اعلام جهاد کفایی از سوی آیت‌الله سیدعلی سیستانی تاکید کرد: فتوای جهاد کفایی معادله جنگ را از شکست به پیروزی تغییر داد.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۲۴

بنا بر این خبر، نیروهای حشدالشعبی یا همان بسیج مردمی عراق، یکی از قدرتمندترین نیروهای ضدتروریستی منطقه است که در ژوئن 2014 با فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی تشکیل شد. تاکنون بارها آمریکایی‌ها خواستار انحلال این نیرو شده‌اند و کشورهای مرتجع عرب منطقه به رهبری عربستان سعودی نیز بارها این نیروها را به فعالیت‌های تروریستی و فرقه‌گرایانه متهم کرده و از دولت عراق خواستند منحل شود. اما تجربه نشان داد این نیروها نقش مهمی در مبارزه با گروه‌های تروریستی داشته است و بدون آنها شکست تروریست‌ها درعراق ممکن نبود.

100هزار نیروی آماده

تشکیلات حشدالشعبی به‌دنبال حمله گروه تروریستی داعش به عراق در ژوئن 2014 که منجر به سقوط موصل و اشغال بخش‌های وسیعی از شش استان عراق شد، با فتوای تاریخی جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی تشکیل شد.

هسته‌های اولیه این نیرو از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق بویژه گروه‌هایی مانند بدر، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل الحق و سایر گروه‌ها به‌وجود آمد. تعداد داوطلبان این نیرو به چند میلیون نفر رسید، اما ازآنجا که امکان سازماندهی و بسیج همه این افراد نبود تلاش شد از میان آنها افرادی گزینش شوند. نیروهای گزینش شده طی مراحل مختلفی آموزش دیدند و در جبهه‌های جنگ علیه تروریست‌ها مشغول شدند. برخی منابع خبری تعداد این نیروها را در شرایط کنونی بین 90 تا صد هزار نفر تخمین می‌زنند که به‌صورت ماهانه از دولت عراق حقوق دریافت می‌کنند.

نگاهی به کارنامه حشدالشعبی

تشکیلات بسیج مردمی عراق در شرایطی تاسیس شد که گروه تکفیری تروریستی داعش با تصرف مناطقی در عراق رعب و وحشت را در این کشور انداخته بود. فتوای مرجعیت و خیل عظیم داوطلبان این رعب و وحشت را به سمت تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی شان برگرداند. نیروهای حشدالشعبی به تقلید از بسیج ایران و درشرایطی تاسیس شد که ارتش رسمی کشور به دلیل ناکامی و شکست‌هایی که بخصوص در موصل خورده بود بشدت ازهم پاشیده و دارای روحیه‌ای افسرده بود. در همین حال برای مقابله با تروریست‌ها نیز امیدی به نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها نمی‌رفت.

طی سه سال گذشته نیروهای حشدالشعبی در آزادی بسیاری از مناطق از جمله جرف الصخر، کمربند بغداد، شکست محاصره آمرلی و بلد، آزادی جلولا و سعدیه، مناطق شمال سامرا، تکریت، استان‌های دیاله و الانبار نقش اصلی را داشته است. در سال 2016 با مصوبه پارلمان عراق این نیروهای بسیجی به عنوان یک سازمان نظامی زیرمجموعه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درآمد. فرماندهی نیروهای حشدالشعبی به‌عهده هادی العامری، فرمانده سابق سپاه بدر است. ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان شاخص نیروهای حشدالشعبی است که از او در عراق به‌عنوان بازوی سردار سلیمانی یاد می‌شود.

با شروع عملیات بزرگ موصل، نیروهای حشدالشعبی ماموریت یافتند با امن کردن مناطق غرب موصل بخش‌های غربی عراق را تا مرزهای سوریه پاکسازی کنند. آنها پس از آزادی بخش‌های عمده موصل به سمت مرز عراق و سوریه رفتند و آن‌سو هم نیروهای سوری به مرز عراق رسیدند. چند روز پیش بود که آنها اعلام کردند موفق شده‌اند خود را به مرزهای سوریه برسانند و شهرها و روستاهای این مناطق را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کنند. به‌دلیل برخی دخالت‌های خارجی، نیروهای حشدالشعبی از ورود به شهرهای رمادی و موصل محروم شدند. آنها در عوض از سوی دولت عراق مسئولیت یافتند این دو شهر را در محاصره بگیرند. به این منظور که اجازه داده نشود تروریست‌ها به آن ورود کنند یا سالم از این شهرها خارج شوند.

تجلیل و قدردانی

حبیب الصدر، نماینده عراق در اتحادیه عرب و سفیر این کشور در مصر، حشدالشعبی را باعث نجات عراق و جهان عرب دانست. او در گفت‌‌و‌‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: به ضرس قاطع می‌گویم اگر حشدالشعبی نبود، عراق نمی‌توانست روحیه خود را باز یابد و در آن صورت تروریست‌ها بر بغداد مسلط می‌شدند و سپس پرچم‌های سیاه خود را در پایتخت‌های عربی بر می‌افراشتند، بنابراین تمامی اعراب به حشدالشعبی قهرمان مدیون است. فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق نیز تأکید کرد حشدالشعبی، سوپاپ اطمینان و امنیت عراقی‌ها و ضمانت آینده آنها هستند. شکست داعش از طریق عزم و اراده نیروهای حشد الشعبی و فداکاری‌هایشان برای دفاع از وطن صورت می‌گیرد. تروریست‌های داعش هرگز از عراق فرار نخواهند کرد و از آنها انتقام گرفته می‌شود و در خود عراق شکست خواهند خورد. الفیاض اضافه کرد: حشدالشعبی هیبت عراق را باز گرداند و روح تازه‌ای میان امت دمید و امروز باید گفت حشدالشعبی برای دولت به مثابه سپر عمل می‌کند و دولت هم حامی حشدالشعبی است. معاون العبادی تأکید کرد: حشد ثابت کرد نیرویی شکست‌ناپذیر است و توطئه را با همکاری دیگر نیروهای امنیتی از عراق دور می‌کند. امروزه این نیرو در قلب مردم عراق جای دارد.

ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی نیز گفت اگر حمایت‌های ایران نبود، عراق و حشدالشعبی امروز این وضعیت را نداشت و این پیروزی‌ها علیه تروریسم محقق نمی‌شد. وی با بیان این که حشدالشعبی در نبردهای خود از چارچوب دولت و ارتش عراق تخطی نکرد، گفت: از همه مذاهب و گروه‌ها در حشدالشعبی عضو داریم و ما با کردها و ترکمن‌ها و اهل تسنن یکدست هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها